خط ریلی زاهدان- کرمان درمحاصره طوفان شن
قسمتی از خط ریلی زاهدان- کرمان در محدوده بلاک رودشور-شورگز در روزهای طوفانی در محاصره و هجوم ماسهبادیها قرار میگیرد اما تلاش کارگران سختکوش این محور سبب شده تا آنطور که باید مسافران شدت وضعیت بحرانی را متوجه نشوند.
قسمتی از خط ریلی زاهدان- کرمان در محدوده بلاک رودشور-شورگز در روزهای طوفانی در محاصره و هجوم ماسهبادیها قرار میگیرد اما تلاش کارگران سختکوش این محور سبب شده تا آنطور که باید مسافران شدت وضعیت بحرانی را متوجه نشوند.
به گزارش تیننیوز به نقل از فارس، خط ریلی قطار زاهدان-تهران از سال 89 افتتاح شد و روزانه در یک نوبت 300 مسافر به این وسیله جابهجا میشوند.
قسمتی از این خط ریلی در بلاک رودشور- شورگز در محدوده حوزه استحفاظی استان کرمان و سیستان و بلوچستان در هنگام هوای طوفانی در محاصره و هجوم ماسهبادیها قرار میگیرد.
در این میان کارگرانی سخت کوش نسبت به پاکسازی مسیر و کنار زدن ماسه بادی ها اقدام میکنند تا مسافران سفر خود را راحت و ایمن ادامه دهند.
شاید خبر توقف چند ساعته قطار را در این مسیر ریلی شنیده باشید، این توقفها برای ساماندهی مسیر است تا طوفان شن و ماسه سبب حادثه ناگوار برای قطار و مسافران نشود.
کارگران این قسمت که شاید هرگز تلاششان دیده نشده باشد، شب و روز ندارند تا مبادا مسافری در این کویر ناهموار بماند.
میگویند زمستان و تابستان در آماده باش هستند و روزهای طوفانی دغدغههایشان بیشتر است، خود با طوفان و ماسهبادیها دست و پنجه نرم میکنند تا مسافران متوجه اوضاع وخیم بیرون از قطار نشوند.
همین چند روز قبل بود که در یکی از سفرها در محدوده فهرج در استان کرمان به دلیل طوفانهای شن، قسمتی از قطار از ریل خارج شد اگرچه اتفاقی برای هیچ مسافر و فردی رخ نداده بود و بعد از توقف چند ساعته و بازگشایی مسیر قطار به سفر خود به مقصد زاهدان ادامه داد اما سبب شد که حواسمان به ماموران، کارگران و کارکنان زحمتکشی که در این محور شب و روز ندارند جلب شود و قسمتی از تلاششان را در قالب فیلم و عکس به نمایش عموم بگذاریم.
در روزهای طوفانی هر لحظه ممکن است قطار از ریل خارج شود
مدیرکل دفتر ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه میگوید: وضعیت این قسمت از خط ریلی از قبل قابل پیشبینی بوده و باید مسؤولان اداره کل راهآهن و یا وزارت راه حداقل با مالچ پاشی این مشکلات را برطرف می کردند.
عبدالرحمن شهنوازی افزود: در روزهای طوفانی هر لحظه ممکن است قطار از ریل خارج شود که لازم است هرچه زودتر اقدام عاجل برای ساماندهی این محور انجام شود.
وی گفت: اداره کل راهآهن جنوب شرق میتواند از محل درآمدهای خود مشکل این قسمت را برطرف کند و یا وزارت راه و شهرسازی اعتباری در نظر بگیرد.
وی بیان کرد: در این زمینه بارها بحث و بررسی شده و امیدواریم اداره کل راهآهن جنوب شرق راهکار مناسب را برای رفع مشکلات این قسمت از محور ریلی اتخاذ کند.
دستور وزیر راه و شهرسازی برای تخصیص بودجه ساماندهی این محور ریلی
مدیرکل راهآهن جنوب شرق گفت: در هشت ماهه امسال 137 هزار و 695 نفر مسافر از طریق راهآهن جنوب شرق جابه جا شدند که نسبت به 118 هزار و 898 نفر مسافر سال گذشته رشد 15 درصدی را نشان میدهد.
مدیرکل راه اهن جنوب شرق می گوید: برای کاهش میزان ماسه ها به روی ریل و افزایش سرعت سیر روان قطارها نیروی انسانی و ماشین آلات ماسه روب به صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت هستند.
مجید ارجونی گفت: افزایش رضایت مسافران، ترویج سفرهای گروهی و در نتیجه ضریب اشغال بالای قطارها از دلایل رشد تعداد مسافر جابه جا شده به شمار میرود.
وی ادامه داد: این خط ریلی اگر چه مورد استقبال مردم قرار گرفته اما ۷۰ کیلومتر از آن در محدوده بلاک رودشور شوره گز، با بحران طوفان شن مواجه است که 20 کیلومتر از همین 70 کیلومتر به شدت بحرانی و در حصار ماسه بادیها قرار داشته و سبب کاهش سرعت قطار و گاها توقف چند ساعته آن می شود.
مدیرکل راهآهن جنوب شرق می گوید: برای کاهش میزان ماسه ها به روی ریل و افزایش سرعت سیر روان قطارها نیروی انسانی و ماشین آلات ماسه روب به صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت هستند.
مجید ارجونی بیان کرد: ماه قبل وزیر راه و شهرسازی دستور داده است در اعتبارات سال 98, اعتبار لازم برای ساماندهی این محور تخصیص داده شود.
این مسؤول با تاکید بر اهمیت این خط ریلی گفت: علاوه بر جابهجایی مسافر، هم اینک ناوگان حمل و نقل ریلی این اداره کل بخشی از سه محموله مهم شامل گاز، نفت گاز و گندم استان سیستان و بلوچستان را تامین میکند.