بازدید سایت : ۳۷۵۲۹

اتصال ایران به دریای مدیترانه با اجرای راه آهن شلمچه-بصره-لاذقیه

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: با اجرای راه آهن شلمچه-بصره، ایران به کشور عراق و در ادامه با اتصال به بندر لاذقیه، به کشور سوریه و دریای مدیترانه و سپس بازار‌های اروپایی متصل شود، این مسئله نشان می‌دهد که اهمیت راه آهن مذکور برای کشورمان بسیار بالا است.

اتصال ایران به دریای مدیترانه با اجرای راه آهن شلمچه-بصره-لاذقیه
تین نیوز |

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: با اجرای راه آهن شلمچه-بصره، ایران به کشور عراق و در ادامه با اتصال به بندر لاذقیه، به کشور سوریه و دریای مدیترانه و سپس بازار‌های اروپایی متصل شود، این مسئله نشان می‌دهد که اهمیت راه آهن مذکور برای کشورمان بسیار بالا است.

به گزارش تین نیوز به نقل از دانشجو، مجتبی یوسفی با اشاره به ضرورت اجرای هر چه سریع‌تر پروژه خط آهن شلمچه-بصره، گفت: در شرایط کنونی موضوع ترانزیت کالا و مسافر یکی از محور‌های اساسی برای درآمدزایی کشور‌ها است، به طوری که بسیاری از کشور‌های اروپایی که فاقد درآمد‌های نفتی و معدنی هستند، اما با توسعه بخش ترانزیت خود، به درآمد‌های گسترده‌ای رسیده اند. در کشور‌های حوزه خلیج فارس نیز برنامه ریزی کلانی برای توسعه شبکه‌های ترانزیتی صورت گرفته است.

با برنامه ریزی غلط در حوزه ترانزیت، فرصت‌ها را از دست داده ایم

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عملکرد مثبت کشور‌های حاشیه خلیج فارس در حوزه ترانزیت کالا نشان می‌دهد که ما در این عرصه با برنامه ریزی غلط، فرصت‌ها را از دست داده ایم. یکی از ظرفیت‌های کنونی کشور در حوزه ترانزیتی، محور شلمچه-بصره است.

 

وی گفت: با اجرای راه آهن شلمچه-بصره، ایران به کشور عراق و در ادامه با اتصال به بندر لاذقیه، به کشور سوریه و دریای مدیترانه و سپس بازار‌های اروپایی متصل شود، این مسئله نشان می‌دهد که اهمیت راه آهن مذکور برای کشورمان بسیار بالا است.

 

یوسفی ادامه داد: حمل و نقل ریلی جزء ارزان‌ترین حمل و نقل‌ها در دنیا محسوب می‌شود، از طرف دیگر یکی از مولفه‌های اصلی در برتری محور‌های لجستیکی، بخش صرفه جویی در زمان است، در شرایط کنونی چین به دنیا سرمایه گذاری در بندر گوآدر پاکستان برای انتقال کالا از این طریق به مدیترانه و کشور‌های اروپایی است، حال باید به این مسئله توجه کرد که مدت زمان انتقال کالا از مسیر راه آهن شلمچه-بصره- لاذقیه حدود سه روز است، اما ترانزیت کالا از مسیر بندر گوآدر به آن منطقه حدود ۹ روز طول می‌کشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: قطعا اگر از فرصت‌های کنونی برای توسعه بخش‌های ترانزیتی کشور استفاده نشود، عملا کشورمان از رقابت تجاری در حوزه ترانزیت باز خواهد ماند و رقبای ما تلاش خواهند کرد که برنده بازار بسیار جذاب شوند.

 

برای اجرای راه آهن شلمچه-بصره- لاذقیه باید از ظرفیت سرمایه‌های مردمی بهره برد

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به نظر من برای اجرای راه آهن شلمچه-بصره- لاذقیه باید از ظرفیت سرمایه‌های مردمی با استفاده از انتشار اوراق مشارکت بهره برد، زیرا دولت اعتبار کافی برای اجرای این پروژه را ندارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حامد

    کاش نمایندگان استان خوزستان در مجلس، اندازه نماینده شهر همدان عرضه و توان داشتن چون نماینده همدان توانست راه آهن شهر خود را بسازد.اما نمایندگان استان خوزستان نتوانستن راه آهن بین الملی شلمچه -بصره را بسازند.افسوس بر مردم شهید پرور خوزستان

  • ناشناس

    روسیه می خواهد از بندر طرطوس در سوریه تا بندر بصره در عراق راه آهن بسازد. اسراییل و اردن وعربستان می خواهند از دریای مدیترانه تا خلیج فارس راه آهن بسازند. چرا ایران می خواهد این فرصت را به رقیبان ودشمنان خود بدهد.ساخت راه آهن شلمچه-بصره واجب است.