◄ بلیت قطارهای حومهای با نرخ تورم افزایش پیدا نکرده است
در حال حاضر همچنان حمل ونقل ریلی در بخش مسافری با کاهش 90درصدی مسافر مواجه شده و قیمت بلیت ها هم در این مدت 20 درصد رشد داشته که اگرچه افزایش قیمت ها در کمبود مسافر نقشی ندارد اما شیوع کرونا می تواند آسیب های جدی تری را به بخش قطارهای حومه ای وارد کند.
افزایش قطارهای حومهای برای تهران و حومه امری ضروری است. این امر تا حدودی محقق شده اما توسعه این نوع قطارها با توجه به تعدد مسافران آن در حومه همه کلانشهرها که به منظور انجام شغلشان به شهر مادر سفر می کنند، تنها در یکی دو مسیر یا یکی دو کلانشهر کافی نیست. این در حالی است که شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان هنوز قربانی می گیرد و در کشور ما نیز وارد پیک دوم ابتلا شده است.
به گزارش تین نیوز، یک کارشناس حمل ونقل ریلی در اینباره و در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: از اوایل اردیبهشت ماه امسال، تردد قطارهای حومهای به تهران و دیگر کلانشهرها که در پی شیوع کرونا بیش از دو ماه متوقف مانده بود، از سر گرفته شد.
این عضو فدراسیون حمل ونقل ادامه داد: در حال حاضر همچنان حمل ونقل ریلی در بخش مسافری با کاهش 90درصدی مسافر مواجه شده و قیمت بلیت ها هم در این مدت 20 درصد رشد داشته که اگرچه افزایش قیمت ها در کمبود مسافر نقشی ندارد اما شیوع کرونا می تواند آسیب های جدی تری را به بخش قطارهای حومه ای وارد کند.
ابوالقاسم سعیدی افزود: این در حالی است که قطارهای حومه ای به دلیل ارزانی نرخ بلیت نسبت به سایر شقوق حمل ونقل معروفند اما در ایران نرخ بلیت ها به تناسب با نرخ تورم افزایش نیافته است و قیمتهای جدید قطارهای حومهای، همچنان از سایر موردهای حمل و نقلی رایج پایینتر است. سعیدی اضافه کرد: البته این مزیت رقابتی می تواند به ارائه تسهیلات بهتر به این بخش کمک کند.
گفتنی است که در سال گذشته ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در بخش حومهای جابه جا شده اند که ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آن به مسیرهای حومهای تهران اختصاص داشته است. این در حالی است که آمار تردد مسافر در 4 ماهه اول امسال در مسیرهای حومه ای، نمی تواند واقعی باشد چراکه امسال شیوع کووید19 امکان هرنوع مقایسه به دلیل تفاوت داده های عینی را گرفته است. در حال حاضر ترددها با رعایت پروتکلهای بهداشتی و با ظرفیت ۵۰ درصدی قطارها انجام شود.