◄ افزایش مزایای رقابتی راهآهن با تولید داخلی قطعات
با توجه به مساله تحریمها در 5 ماه نخست امسال، تولید داخلی قطعات مهم صنعت ریلی و ورود آنها به ناوگان حمل و نقل ریلی کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۴ درصد رشد داشته و طبق وعدهها افزایش بیشتری نیز خواهد یافت.
تولید ریل ملی، پیش از تحریم های اخیر اقتصادی محل نزاع بین اهالی صنعت ریلی در بخش دولتی و شرکتهای تولیدکننده بود. مشخصا ذوب آهن اصفهان به مدت دو سال با شرکت راه آهن بر سر رعایت نکات کیفی در تولید ریل و تامین مالی منازعه داشتند تا اینکه ذوب آهن سال 97 به تولید آزمایشی ریل ملی رسید اما این ریلها از نوع U۳۳ بود که برای خطوط فرعی استفاده میشد. حال آنکه نیاز راه آهن تولید ریل uic60 بود که شهریور ماه سال گذشته، این شرکت موفق به تولید این نوع ریل نیز شد.
این در حالی است که با توجه به مساله تحریمها در 5 ماه نخست امسال، تولید داخلی قطعات مهم صنعت ریلی و ورود آنها به ناوگان حمل و نقل ریلی کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۴ درصد رشد داشته و طبق وعدهها افزایش بیشتری نیز خواهد یافت.
معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن در اینباره به خبرنگار ما گفت: ما هردو نیاز راه آهن به ریل در خطوط اصلی و فرعی را مرتفع کرده ایم. اگرچه کاربرد اصلی ریل UIC60 در خطوط پرسرعت راه آهن است و این شرکت به این نوع ریل بیشتر نیاز دارد.
بهزاد کرمی اضافه کرد: کارگاه نورد 650 ذوب آهن قادر به تولید سالانه 400هزار تن ریل است. بنابراین هیچ مشکلی در زمینه تولید ریل وجود نخواهد داشت.
محیط زیست را آلوده نمیکنند
گفتنی است که یکی از دلایل توقف بسیاری از پروژههای حمل ونقلی در گذشته، کمبود بودجه موردنیاز برای تولید ریل بوده است اما امروز دسترسی به ریل در داخل کشور منجر شده تا هزینه نقل و انتقالات ارزی نیز مرتفع شود و تولید داخل نیز رونق بگیرد. تولیداتی که تنها به ریل ملی خلاصه نمی شود و در سایر قطعات ریلی نیز تا 90 درصد داخلی سازی و بومی سازی صنایع صورت گرفته است.
این در حالی است که با توجه به اقلیم حشک کشور در بومی سازی صنایع به مساله مهم میزان مصرف انرژی و آب باید توجه جدی شود. در این زمینه نیز لازم به توضیح است که تولید داخلی صنایع ریلی علاوه بر اینکه به لحاظ اقتصادی صرفه ایجاد می کنند، زیانی هم به محیط زیست- مانند صنایع آلومینیومی- نمی رسانند و محیط زیست را با دودزایی بیش از حد آلوده نمی کنند.