◄ نگاهی به اهمیت اتمام خط آهن رشت - قزوین
خط راهآهن قزوین - رشت با هزینه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی از مهر ۱۳۸۱ شروع به ساخت شدهاست. این راهآهن بخشی از کوریدور شمال - جنوب ایران است که 20 میلیارد تومان از ابتدای امسال تاکنون با فعالیت این خط ریلی در مصرف سوخت صرفه جویی شده است.
خط راهآهن قزوین - رشت یا راهآهن گیلان از طرحهای ملی خطوط ریلی ایران است که از سال ۱۳۸۶ شروع شد و در ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ به بهرهبرداری رسید.
به گزارش تین نیوز، این خط دارای ۱۶۴ کیلومتر طول است و از شهر قزوین آغاز و در شهر رشت به پایان میرسد. طبق برنامه در آینده این خط از شهر رشت بهطور مجزا در سه مسیر مجزا خط راهآهن رشت - بندر کاسپین، خط راهآهن رشت بندر انزلی و خط راهآهن رشت - بندر آستارا امتداد پیدا میکند.
خط راهآهن رشت - آستارا نیز به راهآهن کشور جمهوری آذربایجان متصل میشود که با اتمام خط راه آهن رشت آستارا، ارتباط بندر عباس درخلیج فارس به هلسینکی فنلاند میسر میشود.
خط راهآهن قزوین - رشت با هزینه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی از مهر ۱۳۸۱ شروع به ساخت شدهاست. این راهآهن بخشی از کوریدور شمال - جنوب ایران است که در راهآهن قزوین - رشت بیش از ۳۰ هزار تن ریل، ۱۸۰ دستگاه سوزن، بیش از ۴۰۰ هزار تن تراورس بتنی، ۸۰۰ هزار دست پابند و بیش از ۶۰۰ هزار متر مکعب بالاست به کار رفتهاست.
حالا مدیر کل راهآهن شمال ۲ گفته است که 20 میلیارد تومان از ابتدای امسال تاکنون با فعالیت راه آهن رشت - قزوین در مصرف سوخت صرفه جویی شده است.
غلامحسین ولدی گفت: امسال به ازای هر تن کیلومتر بار ، ۳۵ سی سی در مصرف گازوئیل صرفه جویی شده و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا و بار از راه آهن رشت - قزوین جابجا شده است.
مدیر کل راهآهن شمال ۲ افزود: همچنین در این مدت ۲۰ هزار مسافر از طریق خطوط ریلی رشت - قزوین جابجا شد که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۱۱۰ هزار مسافر بود ۵۵ درصد کاهش یافته است.
دلایل اهمیت راه آهن رشت-قزوین
راه آهن رشت - قزوین علاوه بر ویژگی های فوق، حلقه مفقوده در کریدور جنوب - شمال نیز بود که حتی از لحاظ بین المللی حائز اهمیت است. موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران در منطقه و ارتباط آن با آب های خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دریای خزر در شمال، ایران را به یکی از مهمترین مسیرهای ترانزیتی بین المللی در منطقه تبدیل کرده است.
پروژه راه آهن رشت - انزلی - آستارا علاوه بر اتصال راه آهن قزوین - رشت به بنادر کاسپین منطقه آزاد، انزلی و آستارا باعث اتصال خط راه آهن جمهوری اسلامی ایران به راه آهن جمهوری آذربایجان، اروپا و کشورهای مستقل مشترکالمنافع ( cis ) می شود و دسترسی به بازار مصرف بالای ۲۶۰ میلیونی کشورهای مشترک المنافع را با سهولت فراهم می کند.
مدیر کل راهآهن شمال ۲ افزود: همچنین در این مدت ۲۰ هزار مسافر از طریق خطوط ریلی رشت – قزوین جابجا شد که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۱۱۰ هزار مسافر بود ۵۵ درصد کاهش یافته است.
سلام.این یعنی چی ؟؟
نحوه عبور و مسيرقطار از آستارا تا هلسينكي را تشريح فرماييد