◄ بابت "ترک فعل" بانک به مراجع ذیصلاح شکایت میکنیم
شرکت رجا سهم بیش از 50 درصدی در بازارحمل و نقل مسافری ریلی را دارد اما تا کنون ریالی از وام کرونایی دریافت نکرده است که این به طور مستقیم به کوتاهی مدیران و دست اندرکاران محترم بانک عامل بر میگردد.
مدیرعامل شرکت رجا گفت: شرکت رجا سهم بیش از 50 درصدی در بازارحمل و نقل مسافری ریلی را دارد اما تا کنون ریالی از وام کرونایی دریافت نکرده است که این به طور مستقیم به کوتاهی مدیران و دست اندرکاران محترم بانک عامل بر میگردد.
به گزارش تین نیوز، محمد رجبی با بیان اینکه تاکنون شرکت حمل و نقل ریلی رجا موفق به دریافت تسهیلات حمایتی از کسب و کار در دوران کرونا نشده است، گفت: تا کنون فقط چند شرکت کوچک حمل و نقل ریلی توانستند وام کرونایی را دریافت کنند. شرکت رجا سهم بیش از 50 درصدی در بازارحمل و نقل مسافری ریلی را دارد اما تاکنون ریالی از وام کرونایی دریافت نکرده است که این به طور مستقیم به کوتاهی مدیران و دست اندرکاران محترم بانک عامل بر میگردد.
وی با بیان اینکه حدود 9 ماه است پیگر دریافت این وام بودهایم، ادامه داد: آقایان رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن، آدمنژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و حتی آقای وزیرراه بارها با مدیرعامل محترم بانک ملت در این باره مذاکره داشتندو از این بابت که به نظر و دستور ایشان هم توجهی نشده شرمنده آقای اسلامی هستیم.
مدیرعامل شرکت رجا تاکید کرد: این چه وضعیتی است که آیین نامههای مصوب ستاد کرونا و دولت ضمانت اجرایی ندارد و دستور وزیر راه و شهرسازی کشور برای چنین موضوعی نافذ نیست و علی رغم اینکه سه بار از سوی وزارت راه و شهرسازی و رییس بانک مرکزی به مدیرعامل بانک ملت دستور داده شده اما هنوز هیچ اقدامی برای پرداخت تسهیلات کرونایی انجام نگرفته است.
رجبی افزود: در حالی که بسیاری از شرکتهای حمل و نقل ریلی نتواستهاند تسهیلات کرونایی را دریافت کنند شرکتهای هواپیمایی در چند ماه گذشته موفق به دریافت 2 هزار و 400 میلیون تومان تسهیلات شدهاند و شواهد و قرائن حاکیست در حال رایزنی برای دریافت تسهیلات دوم نیز هستند.
وی ادامه داد: اعتبار تسهیلات کرونایی برای شرکت های حمل و نقل ریلی 940 میلیارد تومان است که حسب اخرین اطلاعات اخذ شده تاکنون برخی از شرکت ها با مشقت فراوان دریافت کرده اند اما بزرگ ترین شرکت که رجا است تا کنون یک ریال هم از این وام را نگرفته است.
مدیرعامل شرکت رجا با بیان اینکه شرکت رجا هر درخواستی که بانک ملت برای پرداخت وام اعلام کرده را انجام داده و رعایت کرده است اما همچنان تصمیم گیران بانک ملت اقدامی برای پرداخت این وام که دستورستادکرونا و دولت و دفتر رییس جمهور بوده، نکرده است، گفت: طبق خواسته بانک ملت، ارزیابی واگنها برای ترهین انجام شد و به پایان رسید و بعد از آن درخواست تنظیم متن قرارداد را داشتند که پس از تنظیم متن قرارداد برای تایید به بانک ملت ارسال شد اما به یک خط از این قرارداد ایراد گرفتند و 4 ماه است که در پروسه اصلاح این یک خط از قرارداد هستیم. اما به نظر میآید که تمام این موضوعات و خواستهها در راستای اتلاف وقت بانک عامل برای مطول نمودن پروسه و عدم پرداخت است.
وی ادامه داد: مجموعه بانک ملت در نظر داشته باشند که شرکتهای مسافری ریلی حدود 10هزارنفر پرسنل مستقیم دارند که معیشت و امنیت شغلی شان به مخاطره افتاده است. شرکت رجا نیز حدود پنج هزار پرسنل و نیرو دارد که با خانوادههای این افراد، خانواده رجا به بیش از 14 هزار نفر میرسد و نمیتوانیم به این جمعیت بگوییم به دلیل کوتاهی بانک ملت نمی توانیم به مطالباتشان پاسخ دهیم.
رجبی گفت: در حال حاضر صرفاً ارزش واگنهای رجا حدود 12 هزار میلیارد تومان است و تاکنون ما با کمک شایسته تقدیر سهامدار و همچنین فروش دارایی توانسته ایم حداقلها را حفظ کنیم.
وی با اشاره به سهم رجا از وام کرونایی اظهار داشت: از 940 میلیارد تومان وام کرونایی برای شرکتهای حمل و نقل ریلی، 312 میلیارد تومان سهم شرکت رجا و 50 میلیارد تومان سهم شرکت نوین صنعت زیر مجموعه شرکت رجا است یعنی در مجموعه سهم شرکت رجا 362 میلیارد تومان است که هیچ مبلغی تاکنون پرداخت نگردیده است.
رجبی ادامه داد: 11 ماه است که شرکت رجا را که یک شرکت استراتژیک محسوب می شود، در دوران سخت کرونا رها کرده اند و حتی توصیه های رییس جمهور و وزیر راه و وزیر رفاه را برای پرداخت تسهیلات نادیده گرفته اند.
رییس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی ایران اظهار داشت: هر چند که شرکتهای مسافری ریلی استحقاق دریافت کمک بلاعوض دارند اما فعلاً بخاطر برخی ملاحظات مطروحه از این موضوع فاصله گرفتیم و صرفاً به دنبال تسهیلات وعده داده شده هستیم اما متاسفانه به این دارایی ملی توجهی ندارند. اکنون با دیدن حجم کاغذبازی و نوع نگاه عوامل بانک به این نتیجه رسیده ایم که اگر برای واردات کالای لوکس تقاضا داده بودیم بانک با پرداخت وام موافقت کرده بود.
وی افزود: از همان ابتدا به این بانک با دیده تردید می نگریستیم و اصراربه تغییر بانک عامل داشتیم اما موافقت نشد .رجبی در پایان تاکید کرد: از امروز مسئولیت هرگونه رویداد ناشی از عدم تامین نقدینگی که منجر به توقف یا کاهش سیرقطارها شود و ایجاد هرگونه نارضایتی میان مسافران محترم و پرسنل بخش ریلی و تبعات ناشی از آن منحصرا بعهده مدیران بانک ملت است و شرکتهای ریلی بابت "ترک فعل" به مراجع ذیصلاح شکایت خواهند برد.