◄ برای افزایش ترانزیت ریلی چالش داریم
مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی از وجود چالش برای افزایش حجم ترانزیت ریلی در کشور خبر داد و گفت: نیازمند واردات لکوموتیو و واگن باری هستینم.
مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی از وجود چالش برای افزایش حجم ترانزیت ریلی در کشور خبر داد و گفت: نیازمند واردات لکوموتیو و واگن باری هستینم.
به گزارش تین نیوز، امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاریسازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی با یادآوری اینکه سال گذشته میزان ترانزیت ریلی کشور 1.9 میلیون تن بود، اظهار کرد: امسال برای ترانزیت 20 میلیون تن ترانزیت کالا در کشور هدفگذاری شده که با توجه به ظرفیتهای موجود ریل و جاده، برنامه ریزی شده تا 4 میلیون آن از طریق ریل و 16 میلیون تن از طریق جاده جابجا شود.
وی ادامه داد: بر این اساس ظرفیت پایانههای ریلی برای ایفای نقش در افزایش ترانزیت در شورای ترابری تصویب شد که ملاک عمل شرکت راه آهن قرار گرفته است.
وی ادامه داد: با توجه به تاثیرپذیری مستقیم بخش عمدهای از عملکرد ترانزیت ریلی کشور از وضعیت تولید و قیمتهای جهانی بارهای فله، ضرورت دارد تا با استفاده از ابزارهای بازاریابی بینالمللی نسبت به جذب بارهای متنوع دیگر از مبادی گوناگون اقدام شود تا خللی در عملکرد ترانزیت ریلی ایجاد نشود.
مدیرکل دفتر تجاریسازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی درباره ظرفیت ناوگان حمل و نقل ریلی و چالشهای پیش رو برای افزایش حجم ترانزیت ناوگان ریلی کشور را دارای دو محدودیت اصلی دانست و افزود: واگنهای ایرانی امکان تردد در محدوده کشورهای CIS را ندارند چرا که این منطقه فقط تردد واگنهایی را می پذیرد که بر اساس استانداردهای آنها ساخته شود، بنابراین در حال حاضر برای ترانزیت ریلی خصوصا از منطقه CIS ، صرفا از واگنهای خارجی استفاده می شود.
ترفع محدودیت دوم را تعداد لکوموتیوهای موجود اعلام کرد و گفت: عدم امکان تردد واگنهای ایرانی در محدوده کشورهای CIS و کافی نبودن تعداد لکوموتیوهای فعال برای حمل کالای ترانزیتی ایجاب میکند برای تامین آن هم از طریق تولید داخل و هم از طریق واردات اقدام کنیم. لکوموتیوهای موجود برای حوزه بار داخلی و مسافر داخلی استفاده میشود و تعداد آنها برای ترانزیت باید افزایش یابد که شرکت راهآهن هم در حال تلاش است تا این توازن را به گونهای برقرار کند تا با افزایش ترانزیت ریلی خللی در خدمت رسانی در سایر بخشها ایجاد نشود.
به گزارش تسنیم، اوسط اسفندماه سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه واردات 750 لوکوموتیو به کشور گفته بود: در ایام عید امسال 4500 قطار به مسافران سرویسدهی میکنند که در مقایسه با ایام عید سال 1400 حدود 7.5 درصد کاهش را نشان میدهد.
افندیزاده در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه دلیل این کاهش چیست، گفت: لکومتیو یکی از عوامل محدود کننده ناوگان حمل و نقل ریلی است برای ارتقاء این ظرفیت با همکاری وزارت صمت و سرمایهگذاری بخش خصوصی لکوموتیو مورد نیاز را وارد خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در کشور ما مپنا را داریم که ظرفیت اسمی تولید 100 تا 150 لوکوموتیو در سال را دارد افزود: بر اساس برآورد صورت گرفته تا 3 سال آینده ما به 900 دستگاه لکوموتیو نیاز داریم بنابراین حدود 750 دستگاه را از طریق واردات تامین خواهیم کرد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: قرار است وزارت صمت امکانات لازم را برای تجار فراهم کرده تا بتوانند اقدام به واردات لکوموتیو بکنند با این کار طی سه سال آینده مشکل کمبود لکوموتیو برطرف خواهد شد.
افندیزاده بیان کرد: ما با تکیه بر سرمایهگذاری بخش خصوصی ظرفیتهای حمل و نقل را ارتقاء میدهیم در این رابطه نیز در صندوق توسعه حمل و نقل دولت 19 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری میکند تا بخش خصوصی بتواند با استفاده از این آورده برای توسعه زیرساختهای حمل و نقل وام بگیرد.
سلام. اولا ) ظرفیت تولید صد لکوموتیو با ظرفیت 150 لکوموتیو در سال خیلی تفاوت خیلی زیاد دارد. مطرح کردن بازه ای به این گشادی نشان دهنده کم اطلاعی گوینده از صنعت لکوموتیو سازی ست.
ثانیا) عملکرد مپنا حتی 100 لکوموتیو در سال هم نیست. این شرکت 150 لکوموتیو مسافری را ( در سال های قبل از خروج امریکا از برجام ) در طول حدود 5 سال برای راه آهن ساخت و تحویل داد. هر سال سی دستگاه .
ثالثا) مهمترین پارامتر در تعیین ظرفیت یک واحد تولیدی ، زمان های مرتبط با فرایند تامین است. در شرایط تحریم و در شرایطی که تامین زیر مجموعه ها از خارج مهمترین معزل صنعت ماشین سازی در کشور است ، نمیتوان ظرفیت یک کارخانه را به این راحتی محاسبه کرد.
رابعا ) مشکلاتی که شرایط تحریم برای تامین زیر مجموعه ها ی لکوموتیو از خارج ایجاد میکند در واردات لکوموتیو کامل هم با درجات بیشتری حضور دارند. بنابر این کسانی که برای فرار از مشکلات تامین قطعه برای تعمیرات به واردات لکوموتیو پناه میبرند مسیر را دارند بر عکس طی میکنند.
سلام به نظر من گلوگاه ترانزیت سخت افزار نیست. مانع اصلی ترانزیت نداشتن خط ریلی یا حتی نداشتن لکوموتیو و واگن هم نیست. هر چند بودن اینها لازم و مُسهل است.
گلوگاه را در نرم افزار جستجو کنید. گلوگاه در ارتباطات بین المللی است. گلوگاه در عدم تمایل کشور ها برای عبور بارشان از ایران است.گلوگاه در عدم حضور شرکت های فورواردر بین المللی قوی ست.در سنگ هایی است که گمرک در عبور بار در مبادی ورودی میاندازد. در هزار و یک مجوز است که بار ترانزیت باید برای عبور از خاک ایران ارائه کند.در تعرفه عبور بار است که معلوم نیست به نیت جذب بار ارائه میشوند یا به هدف فراری دادن مشتری. در زمان سیر قطار از شبکه ریلی کشور است.در تضمین امنیت و سلامت بار در حین عبور از شبکه ریلی کشور است. در مشکلاتی ست که نماینده صاحب بار در رد یابی بارش با آن مواجه است.
حل موانع نرم افزاری بر تامین سخت افزار اولویت دارد به این دلیل روشن که تامین ساز و کار های نرم افزاری بیش از آنکه نیاز به سرمایه گذاری هنگفت مالی ( که امروز نایاب شده اند) داشته باشند ، تنها نیازمند تدبیر و اندیشه و برنامه ریزی هستند.
سرمایه گذاری هنگفت در ساخت خطوط ریلی با این ریسک هم مواجه است که ممکن است آن پروژه ی همکاری بین المللی بهم بخورد و خط آهنی که ساخته شده بی مصرف بماند . مانند راه آهن بم - زاهدان. اما سرمایه گذاری روی مهندسان و برنامه ریزان فرهیخته کشور نه دیر و زود دارد و نه سوخت و سوز.