◄ نمایندگان راهآهن روسیه به ایران آمدند
معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست با هیات روسی برای مشارکت در احداث راه آهن رشت - آستارا گفت: در صورت تامین منابع موردنیاز از سوی کشور روسیه این محور استراتژیک ریلی ظرف سه تا چهار سال تکمیل میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست با هیات روسی برای مشارکت در احداث راه آهن رشت - آستارا گفت: در صورت تامین منابع موردنیاز از سوی کشور روسیه این محور استراتژیک ریلی ظرف سه تا چهار سال تکمیل میشود.
به گزارش تین نیوز از شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، صبح امروز هیات کارشناسی- فنی راه آهن کشور روسیه با «خیراله خادمی» دیدار کرد و در این نشست شرایط و روشهای مشارکت دو کشور در احداث راه آهن رشت- آستارا با حضور مدیران و کارشناسان، نمایندگان پیمانکار و مهندسین مشاور پروژه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این نشست با تاکید بر اهمیت کریدور شمال- جنوب به عنوان شاهراه حیاتی حمل و نقل از سنت پترزبورگ به بنادر ایران و هند، گفت: کریدور شمال- جنوب ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه را از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیجفارس، حوزه اقیانوس هند و جنوبشرقی آسیا برقرار میسازد و تکمیل شدن آن کم هزینهترین و سریعترین مسیر ترانزیت را در دسترس این کشورها قرار میدهد.
وی با اشاره به دیدار رییس جمهور ایران و نخستوزیر روسیه و تاکید سران دو کشور بر مشارکت در احداث راه آهن رشت- آستارا اظهار داشت: این نشست با توجه به اهمیت بهرهبرداری از این مسیر ریلی برای دو کشور برگزار شده است تا شرایط همکاری در حوزه طراحی و اجرا و مشخصات فنی طرح بررسی شود.
خادمی توسعه شبکه ریلی ایران را از مهمترین برنامههای دولت اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی در ایران موجود است و برنامهریزی شده است تا طول شبکه ریلی به ۲۵ هزار کیلومتر ارتقا یابد و در این حوزه راهآهن رشت- آستارا در حال حاضر یکی از اولویتدارترین مسیر ریلی در حال اجرای ایران محسوب میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به تاکید و ابلاغ رییس جمهور ایران برای تسریع در اجرای این مسیر ریلی ادامه داد: در حال حاضر برنامه اجرایی منظمی تهیه شده است و بهترین واریانت با بررسی تمامی مسیرهای ممکن به تصویب رسیده است، ارزیابی ۵۰ کیلومتر از مسیر پروژه نیز در مراحل پایانی قرار دارد که در صورت توافق برای این همکاری عملیات اجرایی بهسرعت آغاز خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بر توان فنی و مهندسی ایران در راهسازی تاکید کرد و افزود: از لحاظ فنی و مطالعاتی هیچ مانعی بر سر راه اجرای پروژه وجود ندارد و با توجه به تجربه مشابه احداث راه آهن قزوین- رشت از سوی ایران، در صورت تامین منابع مورد نیاز از سوی کشور روسیه این محور استراتژیک ریلی ظرف سه تا چهار سال به اتمام میرسد.
خادمی همچنین ساخت راه آهن رشت- کاسپین به عنوان یک محور ترانزیتی ریلی- دریایی از سوی ایران را گامی در تکمیل کریدور- شمال جنوب دانست و گفت: در حال حاضر این مسیر ریلی با انشعاب از راه آهن قزوین- رشت و با هدف اتصال بندرعباس در جنوب به بندر انزلی در شمال کشور با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد در حال اجرا است و تمام تلاش ما این است که تا پایان سال جاری آماده بهرهبرداری شود.
هیات روسی در این سفر از راه آهن قزوین- رشت و مسیر راه آهن رشت- آستارا بازدید میکنند و در نشستهای تخصصی با حضور صاحبنظران و کارشناسان این حوزه و مسئولان بخش حمل و نقل ریلی کشور زوایای مختلف این همکاری از سوی دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار میگیرد.
بهره برداری از این محور استراتژیک سه تا چهار سال دیگه نوشدارو بعد از مرگ سهراب هست. اون موقع که منابع محدود رو صرف راه آهن های بی بازده میکردید فکر امروز نبودید؟ کارشناسان هشدار ندادند که به محورهای ترانزیتی اولویت بدید؟ کارشناسان نگفتند که اتصال مراکز استان ها به ریل هدف گذاری خوبی نیست و منابع کشور رو به هدر میده؟