آغاز فروش بلیت قطارهای اسفند و مشکلات جدید مسافران
طبق اعلام راه آهن جمهوری اسلامی ایران از ساعت ۹ صبح امروز، فروش اینترنتی بلیت قطار های اول تا ۲۲ اسفند آغاز شده است، اما تماس های مردمی نشان می دهد هنوز مشکلات زیادی در راه عرضه اینترنتی بلیت ها وجود دارد.
طبق اعلام راه آهن جمهوری اسلامی ایران از ساعت ۹ صبح امروز، فروش اینترنتی بلیت قطار های اول تا ۲۲ اسفند آغاز شده است، اما تماس های مردمی نشان می دهد هنوز مشکلات زیادی در راه عرضه اینترنتی بلیت ها وجود دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما، راه آهن اعلام کرده بود اولین بار فروش اینترنتی بلیت قطارها چهار ساعت پیش از عرضه در آژانس ها و دفاتر خدمات سفر و مراکز مجاز عرضه می شود اما مشاهدات میدانی خبرنگار ما و تماس های مردمی نشان می دهد بازهم بسیاری از مردم برای خرید بلیت های خود با مشکل روبرو هستند.
یک تماس گیرنده اعلام کرد: از ساعت ۹ صبح تا این لحظه به سایت های رسمی شرکت های حمل و نقل ریلی از جمله رجا، جوپار و فدک سر زدم تا برای سفر خود و خانواده به مشهد بلیت تهیه کنم، اما موفق به خرید بلیت نشدم و مرتب پیام بلیت در تاریخ مورد نظر یافته نشد مواجه شدم.
وی افزود: اما با مراجعه به سایت های واسط می توان بلیت را خریداری کرد که این امر هم نشان می دهد بلیت موجود، اما در دسترس مردم نیست.
مشاهدات خبرنگار ما نیز حاکی است: امکان خرید بلیت از سایت های رسمی خود شرکت های ریلی وجود ندارد، اما بلیت ها در سایت های آژانس های مسافرتی به فروش می رسد.
در حالیکه پیشتر اعلام شده بود بلیت قطار ها با این هدف از طریق اینترنت زودتر در دسترس مردم قرار می گیرد که آژانس ها از خرید بلیت و عرضه به بهای بالاتر در روز های آتی خودداری کنند، به راحتی قابل مشاهده است که سایت های اینترنتی شرکت های ریلی عمدا یا غیر عمد کار نمی کنند و مسافران مجبور به مراجعه به سایت های فروش اینترنتی می شوند.
یک مسافر دیگر نیز به خبرنگار ما اعلام کرد: صبح درحالی به آژانس محل سکونت خود مراجعه کردم که مطلع نبودم که خودم می توانم بلیت خریداری کنم و دفتر خدمات مسافرتی با اخذ اطلاعات شخصی از جمله کدملی و شماره تلفن، هزینه بالایی برای صدور بلیت از من گرفت و برایم بلیت صادر کرد.
وی افزود: الان که فصل سفر نیست، دفاتر خدمات مسافرتی هرجور که می توانند از مسافران پول می گیرند، اما با توجه به اینکه فصل مسافرت ها و نوروز نزدیک است از مسئولان راه آهن می خواهم فکری به حال سفر های نوروزی کنند تا مردمی که مثل ما خودروی شخصی ندارند هم بتوانند بلیت تهیه کنند.
مسئولان راه آهن پیشتر اعلام کرده بودند هدف از این اقدام، حذف صف خرید بلیت است اما در سفرهای نوروزی پیش رو که با انبوه مسافران روبرو هستیم اگر ابعاد نظارتی و زیرساخت های اینترنتی عرضه بلیت تقویت نشود، قطعا بازهم شاهد هجوم دلالان و فروش بلیت بصورت های غیر مجاز خواهیم بود.
یکی دیگر از ابعاد مهم در افزایش سفرها نیز، امکان برنامه ریزی برای سفر از چند هفته قبل است. قطعا مسافرانی که از چند هفته و حتی یک ماه قبل بتوانند بلیت رفت و برگشت سفر خود را تهیه کنند، با فراغ بال و اطمینان خاطر بیشتری می توانند برای رزرو مراکز اقامتی و برنامه ریزی بازدید از اماکن گردشگری برنامه ریزی کنند.
در حالیکه مطالعات نشان می دهد در کشورهایی مثل ترکیه بلیت سفر، از سه ماه قبل قابل خرید و به قول معروف پیش خرید است، در کشور ما این زمان گاه به کمتر از ده روز می رسید که با تدابیر راه آهن این زمان اندکی افزایش یافته و به حدود دو هفته رسیده است که قطعا تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله زیادی دارد.
کارشناسان صنعت حمل و نقل و گردشگری معتقدند یکی از دلایل کوتاه بودن زمان برنامه ریزی برای فر های ریلی در کشور ما، کمبود واگن مسافری و لکوموتیو است که دست برنامه ریزان سفر را بسته، اما وزیر راه و شهرسازی روز دوشنبه در حاشیه مراسم الحاق ناوگان جدید به شبکه ریلی، خبر از عقد قرارداد ساخت ۵۰۰ واگن مسافری جدید داد که در صورت تحقق، بخش مهمی از این مشکل حل شده و به مرور با افزایش ناوگان ریلی بخصوص لکوموتیو و واگن های مسافری، این مشکل نیز در آینده ای نه چندان دور، برطرف و زمان برنامه ریزی سفر قابل افزایش خواهد بود.