بازدید سایت : ۲۸۴۵۳

◄ یک گام مهم در حرکت به سمت خصوصی سازی راه آهن

کاهش ظرفیت ناوگان لوکوموتیو کشور و بی میلی به سرمایه گذاری در بخش خصوصی ریلی از بحران هایی است که در نتیجه عملکرد نامطلوب راه آهن در صنعت حمل ونقل ریلی کشور رخ داده است.

یک گام مهم در حرکت به سمت خصوصی سازی راه آهن
تین نیوز

کاهش ظرفیت ناوگان لوکوموتیو کشور و بی میلی به سرمایه گذاری در بخش خصوصی ریلی از بحران هایی است که در نتیجه عملکرد نامطلوب راه آهن در صنعت حمل ونقل ریلی کشور رخ داده است.

به گزارش تین نیوز، کارشناسان ریلی کشور معتقدند علت العلل شرایط و بحران فعلی در صنعت حمل ونقل ریلی، رویکرد راه آهن بعنوان دستگاه سیاستگذاری و حاکمیتی است. پر واضح است که یکی از راهکارهای برون رفت راه آهن از بحران «خصوصی سازی» است که راه آهن در جهت آن موفق نبوده است و گویا با مشکلاتی در امر خصوصی سازی رو به روست اما این مشکلات چیست؟

خشایار حسینی، مدیرعامل شرکت الوند نیرو در این باره به تین نیوز گفت: برای حرکت به سمت خصوصی سازی اولین مشکل تعیین تکلیف منابع انسانی است که به نظر بزرگترین مشکل این سازمان است بطوریکه بیش از 70 درصد نقدینگی جاری راه اهن را به خود اختصاص میدهد و تعیین تکلیف این بخش از راه آهن بسیار حایز اهمیت است. البته در تمامی راه آهن های دنیا که اقدام به خصوصی سازی نموده اند نیز این دغدغه بطور مشترک وجود داشته است.

وی ادامه داد: راه حل مشکل اقدام به  مولد سازی داراییهای این سازمان و البته همسو با تکالیف و  اهداف خصوصی سازی است. به عبارتی یک تیر و دو نشان خواهد شد، بطور مثال واگذاری تمامی لکوموتیوها و دپوهای تعمیراتی در قانون پیش بینی و تکلیف شده، خوب از این فرصت استفاده شده و  با واگذاری آنها و اخذ نقدینگی همین دو بخش که بسیار بیشتر از انچه که برای بازخریدی نیروهایی تعدیلی است می تواند پرداخت شود.

حسینی در پایان یادآور شد: راه آهن های دولتی دنیا بواسطه گستردگی خود سیستم تعلیق برخی مسایل سیاسی از قبیل کنترل بیکاری و... بوده اند و  بیش از ظرفیت و نیاز واقعی جذب نیرو داشته اند تا حدی که در برخی کشورها که اقدام به  خصوصی سازی نموده اند تا  75 درصد نیروها تعدیل شده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.