بازدید سایت : ۳۶۷۶۸

◄ دل نگرانی کارگران راه آهن از قراردادهای لرزان کار

کارگران پیمانکاری راه آهن همانند بسیاری از کارگران پیگیر موضوع طرح ساماندهی کارکنان دولت هستند و امنیت شغلی و حذف قراردادهای موقت از کارهای با ماهیت دائم از مطالبات اصلی آن به شمار می رود.

دل نگرانی کارگران راه آهن از قراردادهای لرزان کار
تین نیوز

 کارگران پیمانکاری راه آهن همانند بسیاری از کارگران پیگیر موضوع طرح ساماندهی کارکنان دولت هستند و «امنیت شغلی» و «حذف قراردادهای موقت از کارهای با ماهیت دائم» از مطالبات اصلی آنها به شمار می رود.

به گزارش تین نیوز، کارگران پیمانکاری این روزها سخت چشم انتظار تصویب و اجرای طرح ساماندهی نیروهای شرکتی و نیروهای بلاتکلیف در دستگاه های دولتی هستند در حالیکه این طرح همچنان در حال بررسی توسط هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

در شرایط کنونی کارگران پیمانکاری راه آهن همانند بسیاری از کارگران پیگیر موضوع طرح ساماندهی کارکنان دولت هستند و امنیت شغلی و حذف قراردادهای موقت از کارهای ماهیتا دائم از خواسته های آنان است.

آخرین وضعیت طرح ساماندهی کارکنان دولت

طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در مجلس یازدهم کلید خورد. این طرح سه سال از عمر مجلس یازدهم را به خود اختصاص داد و در روزهای پایانی مجلس یازدهم تصویب شد. در این مدت مورد بررسی های همه جانبه قرار گرفت؛  شورای نگهبان آن را تأیید کرده اما این طرح در کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شده است.

اصل موضوع در این طرح حذف شرکت های پیمانکاری و عقد قرارداد مستقیم با کارگران شرکتی و پیمانکاری است.حذف شرکت های پیمانکاری و انعقاد قرارداد مستقیم با نیروهایی که تحت عناوین مختلف (شرکتی، ارکان ثالث و...) با این نهادها مشغول به کار بوده اند، مهم ترین بخش این طرح است، طرحی که با حذف واسطه ها، موجب برقراری عدالت در نهادهای مشمول می شود.

شرکت های پیمانکاری از کی ایجاد شدند؟

فلسفه وجود شرکتهای پیمانکاری در کشور به دهه هفتاد برمی گردد که با این نیاز سر کار آمدند که در کارهای موقت نیروی کار را به خدمت بگیرند و کارهای پروژه ای را از صفر تا صد انجام بدهند، پس از اتمام تحویل کارفرما دهند و دیگر بحث حضور آنها هنگام تحویل کار مطرح نبود، منتها برخی عوامل باعث شد که رواج شرکتهای پیمانکاری را شاهد باشیم.

به گفته فعالان کارگری وقتی امنیت شغلی نباشد، کارفرما به راحتی می تواند روی کارگر خود اعمال زور داشته باشد، چون به راحتی می تواند بعد از پایان قرارداد، کارگر را اخراج کند.

 کارگران پیمانکاری از چه گله دارند؟

مشکل اصلی کارگران پیمانکاری نداشتن امنیت شغلی، عدم واریز حق بیمه و تاخیر در پرداخت به موقع مطالبات و حقوق کارگران است، در حالی که پیمانکاری ها خودشان صورت وضعیت کرده و مطالباتشان را از مقاطعه کار دریافت می کنند.

به اعتقاد کارشناسان روابط کار در کارهای مستمر و دائم حضور پیمانکار معنی ندارد، تمام ورود و خروج و عملکرد نیروی کار پیمانکاری را کارفرمای اصلی نظارت می کند، حقوق نیروی کار را هم کارفرمای اصلی می پردازد فقط پیمانکار این وسط پول را به حساب کارگران واریز می کند یعنی پیمانکار عملا هیچ وظیفه ای جز یک زدن یک امضا برای صورت وضعیت و پرداخت حقوق کارگر و یک مهر و امضا برای واریز حق بیمه کارگر ندارد. از این رو یکی از مطالبات به حق کارگران پیمانکاری حذف پیمانکاران از کارهای با ماهیت دائم است که با تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت و حذف دادنامه ۱۷۹ و در نتیجه حذف پیمانکاران از کارهای با ماهیت دائم امید است این مطالبه کارگران به ثمر برسد.

بیشتر بخوانید:

چرا کارگران راه آهن حداقل حقوق را دریافت می کنند؟

سقوط عجیب ارزش حقوق کارگران در ایران

 کارگران پیمانکاری راه آهن همانند بسیاری پیگیر موضوع طرح ساماندهی کارکنان دولت هستند و برای آنان نیز  این نگرانی وجود دارد که در نهایت طرحی حداقلی به تصویب برسد فقط برای اینکه بگویند کاری انجام داده ایم و صدای مطالبه کارگران را خاموش کنند.

 گرچه نگرانی پیرامون تعلل در تصویب این طرح از سوی کارگران مطرح است و کارگران بی صبرانه در انتظار تصویب این طرح برای رسیدن به مهم ترین خواسته خود هستند اما باید دید در صورت تصویب، چند درصد از کارگران را شامل می شود. این در حالی است که هم اکنون با توجه به بازار متزلزل روابط کار برای کارگران، تضمینی وجود ندارد که کارگران حداقلی ترین و بدیهی ترین حقوقشان را از دست ندهند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.