بازدید سایت : ۲۸۴۵۳

◄ 2 شرط سودآور شدن حمل و نقل بار با قطار

به گفته مدیرعامل البرز نیرو ایجاد شرایط مشابه جاده در قیمت گذاری حمل بار ریلی و نیز تخصیص سهمی از محل کاهش مصرف سوخت به بخش ریلی دو راهکار سودآوری تعرفه های حمل بار ریلی است.

2 شرط سودآور شدن حمل و نقل بار با قطار
تین نیوز

به اعتقاد مدیرعامل البرز نیرو، ایجاد شرایط مشابه جاده در قیمت گذاری حمل بار ریلی و نیز تخصیص سهمی  از محل کاهش مصرف سوخت به بخش ریلی را دو راه حل اصلی در سودآوری تعرفه های حمل بار بر شمرد.

به گزارش تین نیوز، یکی از مطالبات مدیران عامل شرکت های خصوصی مالک لکوموتیو از وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم واقعی سازی تعرفه ریلی لوکوموتیو متناسب با افزایش هزینه ها ناشی شده از تورم حاکم بر کشور حداقل در دوره های سه ماهه بود. اما همچنان این مطالبه برجاست و حالا در سرو سامان دادن به تعرفه های ریلی چشم امید این مدیران به دولت چهاردهم دوخته شده است.

به گفته این کارشناسان ریلی  تعرفه های حمل بار در سال 1403 جوابگوی چرخه اقتصادی شرکت های ریلی نیست. این در حالی است که نکته حائز اهمیت در بنگاه های اقتصادی این چنینی این است که تنها منبع درآمد عملیاتی از محل حمل بار و البته تعرفه ای است که توسط سازمان های دولتی بالادستی و به صورت سالانه تعیین می شود.

دو راه حل سودآوری تعرفه های حمل ریلی بار

قاسم عبداللهی؛ مدیرعامل شرکت البرز نیرو با تاکید بر اینکه تعرفه های حمل بار ریلی در سال 1403 جوابگوی چرخه اقتصادی شرکت های ریلی هست یا خیر؟ - اگر بخواهیم در یک کلمه پاسخ دهیم جواب قطعاً خیر است، تعرفه ها به هیچ وجه پاسخگوی چرخه اقتصادی شرکت ها نیست.

وی درباره اینکه تعرفه ها باید چگونه تعریف شود که به نفع حمل و نقل ریلی و صاحبان بار باشد، گفت: شاید در نگاه نخست با توجه به رقابتی بودن حمل بار ریلی و جاده ای، امکان افزایش بیشتر تعرفه ریلی مقدور نباشد اما باید به این موضوع توجه داشت که در حمل و نقل جاده ای هزینه ای بابت استفاده از زیرساخت های جاده ای توسط دولت دریافت نمی شود ولی در نرخ اعلامی حمل و نقل ریلی حدود 35 درصد برای استفاده از زیرساخت های ارتباط ریلی به راه آهن ج.ا.ا پرداخت می شود. پس راه حل اول ایجاد شرایط مشابه جاده در قیمت گذاری حمل بار ریلی و عدم اخذ هزینه های زیرساخت از مالکین ناوگان و صاحبان بار است.

رویکرد دیگر توجه به صرفه جویی سوخت در حمل و نقل ریلی است. همانطور که تمام فعالان این صنعت و سیاست گذاران کلی کشور می دانند مصرف سوخت برای حمل یک تن- کیلومتر بار ریلی یک هفتم مشابه آن در جاده است. با این وجود متاسفانه از این کاهش مصرف سوخت نه تنها مبلغی به بخش ریلی تعلق نمی گیرد بلکه موانع متعددی دیگری نیز بر سر راه حمل و نقل ریلی قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید:

ناعادلانه بودن تعرفه های ریلی / لکوموتیو باری ساعتی 2 میلیون درآمد دارد

امکان سرمایه گذاری جدید یا نوسازی ناوگان برای شرکت های ریلی وجود ندارد

مدیرعامل شرکت البرز نیرو با علام اینکه با شرایط فعلی، امکان سرمایه گذاری جدید یا نوسازی ناوگان برای شرکت های ریلی وجود ندارد، تصریح کرد: شرکت های حمل و نقل ریلی به محلی برای پرداخت حقوق دولتی از جمله مالیات، بیمه و مالیات بر ارزش افزوده تبدیل شده و سهامداران این شرکتها به سود سالیانه 5 تا 10 درصد قانع شده اند این در حالی است که حداقل سود بانکی 23 درصد و اوراق خزانه حدود 29 درصد است.

عبداللهی ادامه داد: بیش از 5 سال است که هیچ شرکتی موفق به اخذ تسهیلات یارانه ماده 12 نشده است. با چنین دورنمایی کدام سرمایه گذاری حاضر به ورود و یا ادامه فعالیت در این بخش خواهد بود؟ متاسفانه سرمایه گذاران قدیمی هم در حال کوچ به سایر صنایع هستند. تعرفه های موجود جوابگوی نگهداری و تعمیرات ناوگان فعلی نیست و نوسازی ناوگان عملاً کنار گذاشته می شود.

راه آهن از پرداخت ارزش افزوده خودداری می کند

وی در پایان با اعلام اینکه معضل مالیات بر ارزش افزوده شرکت های ریلی همچنان همچنان لاینحل مانده است، گفت: در زمینه مالیات بر ارزش افزوده متأسفانه صنعت ریلی مورد بی توجهی و بی مهری مسئولان و دستگاههای ذیربط قرار گرفته است. به عنوان مثال در بخش لکوموتیو حدود 7 سال است که راه آهن از پرداخت ارزش افزوده خودداری می کند و آن را منوط به اخذ از شرکت های مالک واگن کرده است در حالیکه شرکت های مالک لوکوموتیو می بایست این مبالغ را با جریمه های بسیار سنگین به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند، با وجود اینکه راه آهن هیچ گونه پرداختی در این زمینه نداشته است. متاسفانه صنعت ریلی علیرغم توصیه های مکرر مقام معظم رهبری و قوانین بالادستی فقط در گفتار مورد توجه قرار گرفته و هیچ کدام از دستگاههای مربوطه حمایت مناسبی از این صنعت نداشته و اسباب افول روزافزون شرکتهای فعال در این زمینه را فراهم کرده اند.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.