◄ وظیفه راه آهن باید از دولت جدا شود
محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل سابق راه آهن ایران معتقد است: وظیفه راه آهن باید از دولت جدا شود. سیاست گذاری را نهاد سیاست گذاری انجام دهد. وزارت راه با راه آهن قرارداد ببندد. نهاد تنظیم مقررات هم از نظر قوانین روابط بخش خصوصی و دولت را تنظیم کند.
مدیرعامل سابق راه آهن ایران معتقد است: وظیفه راه آهن باید از دولت جدا شود. سیاست گذاری را نهاد سیاست گذاری انجام دهد. وزارت راه با راه آهن قرارداد ببندد. نهاد تنظیم مقررات هم از نظر قوانین روابط بخش خصوصی و دولت را تنظیم کند.
به گزارش تین نیوز، محسن پورسیدآقایی در نشست هم اندیشی کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران با موضوع «چالش های حمل ونقل ریلی تصریح کرد: سیاست حمل بار در راه آهن کار درستی نیست؛ راه آهن خود را جای دولت می گذارد. ما در دوره خود دولت را قانع کردیم یارانه دهد و مبنای آن قانون نبود بلکه توجیه ما بود. درآمد حق دسترسی پایین می آورد و این در دولت روحانی پذیرفته شده بود ولی در دوره بعدی یارانه کمتر شد.
او تأکید کرد: وظیفه راه آهن باید از دولت جدا شود. سیاست گذاری را نهاد سیاست گذاری انجام دهد. وزارت راه با راه آهن قرارداد ببندد. نهاد تنظیم مقررات هم از نظر قوانین روابط بخش خصوصی و دولت را تنظیم کند.
بیشتر بخوانید:
قرارداد 7.2 همتی راه آهن کرمان سیرجان قطعی شد
در این مسیر ناکافی بودن زیرساخت های شبکه ریلی کشور- خطوط ریلی در دست بهره برداری کشور برابر 13954 کیلومتر، خطوط ریلی در دست مطالعه برابر 6312 کیلومتر و خطوط ریلی در دست اجرا برابر 3267 کیلومتر است. بر اساس اسناد بالادستی و طبق مطالعات طرح جامع حمل ونقل کشور، نیاز به توسعه شبکه ریلی به مراتب بیش از نیاز به توسعه شبکه جاده است و مزایای حمل ونقل ریلی نیز موجب شده در اسناد بالادستی متعددی بر اولویت حمل ونقل ریلی تصریح و تأکید شود؛ بااین حال در طول 40 سال گذشته توسعه جاده ها با شتابی باورنکردنی و چند برابر توسعه ریلی صورت پذیرفته است. بر اساس اطلاعات موجود در طول 43 سال گذشته خطوط ریلی تنها 2.5 برابر شده درحالی که طول آزادراه ها طی همین مدت نزدیک به 20 برابر و طول بزرگراه ها نیز 36.8 برابر شده است.
برای انجام هر کاری ۴ مرحله وجود دارد:
(برنامه ریزی – اجرا – کنترل – اصلاح مسیر در راستای تحقق هدف بر اساس برنامه) یا (Plan-do-check-act )
یا (Approach- Deployment- Assessment - Review)
حال اگر فردی یا سازمانی یا شرکتی همه ۴ مرحله را خودش انجام دهد ، مي داند و ميتواند در مسير هدف و بعبارتي ديگر اهداف خود گام بردارد و موفق شود ، حال بستگي به ميزان دقت و اهتمام به هريك از 4 مرحله دارد. علي ايحال اگر فردي یا سازمانی یا شرکتی از ۴ مرحله ، 2 مرحله (برنامه ریزی – کنترل) يا (Plan-check-) يا (Approach- - Assessment - ) يا را بعهده بگيرد آن شخص يا سازمان يا شركت ، ميشود سياستگزار و به زبان حقوقي و قانوني ميشود رگولاتور يا تنظيم كننده قوانين و مقررات . با مقدمه بالا و صغري و كبري كه گفتم ، حال مقوله رگولاتوري راه آهن در قالب شش ترمينولوژي ( مالي - محاسباتي - فني - زيست محيطي – حقوقی وقانوني - ايمني ) ميبايستي مبنا قرار گيرد تا در راستاي كاهش تصدي گري حركت كنيم. بنابراين در شركت راه آهن مي بايستي بر اساس مدل 7 s مكنزي
استراتژی: برنامه شرکت برای افزایش مزیت رقابتی(با توجه به مشتري نهايي )
ساختار: نحوه سازماندهی شرکت و اینکه چه کسی به چه کسی گزارش بدهد
سیستمها: رویهها، فرایندها و روال کارمندان که نحوه انجام کار را مشخص میکنند
ارزشهای مشترک: ارزشهای اصلی که در فرهنگ سازمانی و اخلاق کار فردی منعکس میشوند
سبک: الگوهای رفتاری معمولی گروههایی مانند مدیران و سایر متخصصان
کارکنان: کارمندان شرکت و تواناییهای کلی آنها
مهارتها: صلاحیتهای اصلی سازمان و قابلیتهای متمایز آن
همگي تنظيم و منطبق شوند تا يك تغيير و تحول بنيادين صورت بگيرد ، البته بنظر بنده ابتدا از استراتژي شروع كنيم و بعد تغيير ساختاري كه در كتاب (ترجمه شده توسط آقای دکتر آقایی) به آن پرداخته تا به اهداف عالي مورد نظر مبني بر كاهش تصدي گري و رسيدن به سياستگزاري برسيم البته مقوله رگولاتوري راه آهن در قالب شش ترمينولوژي بشرح مختصر ذيل ميباشد:
مالي = Financial پاسخگويي در قبال ميزان يارانه ها و سوبسيدهاي دولت و سازمان مديريت
محاسباتي= Computational پاسخگويي در قبال تعيين و تعريف نرخ تعرفه بار و مسافر(تن كيلومتر- نفركيلومتر)
فني = Technical پاسخگويي در قبال استانداردهاي بين المللي (مثلا UIC و فيشهاي سري 000 تا 900)
زيست محيطي = Environmental پاسخگويي در قبال استاندارد 14001 و امور محيط زيست
حقوقي و قانوني= legal پاسخگويي در قبال امور حقوقي و قانوني (بازيگران نقش در حمل و نقل ريلي)
ايمني= Safety پاسخگويي در قبال رعايت استانداردهاي حفاظت صنعتي و ايمني (پرسنل – تجهيزات- مقررات و ...)
بايستي مبناي عمل و چشم انداز راه آهن و صنعت ريلي كشور باشد تا از تصدي گري خارج و به رگولاتوري و سياستگزاري در اين شق از حمل و نقل برسيم.
البته اين سازمان رگولاتوري و سياستگزاري مي بايستي خارج از راه آهن و در ذيل وزارت راه و شهر سازي سازماندهي و مستقر شود و استقلال كامل داشته باشد.
https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-278934
https://static3.tinn.ir/servev2/4V66gow2RgCW/kCKHQWCp9XkPhRYmpi9XtczMgBob3nCDiphrtRulGoo,/12.pdf
اگر موافقید شش دانگ راه آهن را به نام شما بزنیم وتما م
شما می دانید با رفقایتان و خانواده محترم و راه آهن
شما باعث نابودی فعلی راه آهن هستید حالا برای راه آهن نسخه می پیچید به نظرم همین شما و دوستان دست از سر راه آهن بردارید و البته اون دانشکده کذائی راه آهن و خروجی های بیزیس منش بجای مهندس ،راه آهن درست میشه
یک سوال :
چرا وقتی که از صندلی ریاست ، این مدیران عامل دور می شوند به طرفه العینی تحول خواه و آزادی اندیش می شوند ؟
واقعا چرا ؟
آن روز که بر اریکه قدرت چنبره زده بودند و با دیکتاتوری محض و درجاتی از ...حکم می راندید را چرا این قدر سریع از یاد مبارک می رود ؟
برخی از رییسها موجودات ... هستند