بازدید سایت : ۸۶۲۵۴

تهاتر نفت ابتکار دولت سیزدهم برای تامین مالی صنعت ریلی بود

​مدیرعامل سابق راه آهن با بیان"تهاتر نفت ابتکار دولت سیزدهم برای تامین مالی صنعت ریلی بود"گفت:بخش ریلی در دولت دوازدهم بحران های مالی عمیقی داشت.

تهاتر نفت ابتکار دولت سیزدهم برای تامین مالی صنعت ریلی بود
تین نیوز |

​مدیرعامل سابق راه آهن با بیان"تهاتر نفت ابتکار دولت سیزدهم برای تامین مالی صنعت ریلی بود"گفت:بخش ریلی در دولت دوازدهم بحران های مالی عمیقی داشت.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، سید میعاد صالحی مدیرعامل سابق راه آهن جمهوری اسلامی ایران  گفت: یکی از بزرگ ترین مشکلات بخش ریلی کشور، تامین منابع مالی است. متاسفانه، از سال 97 تا 1400، با وجود افزایش حدود ده برابری نرخ دلار، بودجه ریالی راه آهن حتی از بودجه سال 94 نیز کمتر شد، به طوری که از حدود 2700 میلیارد تومان در سال 94، به 2400 میلیارد تومان در سال 1400 رسید.

وی افزود: به عبارت دیگر، با افزایش هزینه ها به دلیل نوسانات نرخ ارز، بودجه راه آهن نه تنها مطابق با این افزایش ها تنظیم نشد، بلکه کاهش هم یافت.

صالحی ادامه داد: این چالش بزرگ، بخش ریلی کشور را در دوران دولت دوازدهم به بحران های مالی عمیقی کشاند. بدهی ها و عدم انجام تعمیرات اساسی، با ده ها هزار میلیارد تومان هزینه در زمینه تعمیر و نگهداری خطوط و لکوموتیوها، از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم منتقل شد.

او در خصوص اقدامات دولت سیزدهم برای حل این بحران مالی توضیح داد: برای حل پایدار این بحران، تلاش های زیادی در راه آهن دولت سیزدهم صورت گرفت که یکی از مهم ترین آنها پیگیری و اجرایی شدن طرح تهاتر نفت بود.

معاون سابق وزیر راه گفت: مرحوم مهندس رستم قاسمی، با توجه به تجربیاتش در وزارت نفت، ایده استفاده از ظرفیت تهاتر نفت برای تامین منابع مالی راه آهن را برای اولین بار مطرح کرد. با پیگیری های قاسمی و دیگر مسئولان در دولت سیزدهم، و حمایت قاطع رئیس جمهور و تدبیر مقام معظم رهبری، این طرح به نتیجه رسید و مقام معظم رهبری مجوز استفاده از ظرفیت تهاتر نفت به میزان 10 میلیارد دلار برای تامین قطعات لکوموتیوها، خرید لکوموتیوهای جدید و توسعه خطوط ریلی راهبردی صادر کردند.

صالحی در خصوص دیگر تلاش ها برای عملیاتی شدن طرح تهاتر نفت در بخش ریلی توضیح داد: این ایده، با همکاری گسترده و پیگیری های مستمر مسئولان مختلف، از جمله مرحوم قاسمی، بذرپاش وزیر سابق راه و دیگر مقامات دولتی به مرحله اجرا رسید. همچنین همکاری و پیگیری های معاون اول رئیس جمهور، دکتر مخبر، و دکتر پورمحمدی از سازمان برنامه و بودجه نیز تاثیر زیادی در این فرآیند داشت.

وی درباره میزان تحقق طرح تهاتر نفت گفت: حدود 1700 میلیارد تومان از این منابع برای تامین قطعات و تعمیرات لکوموتیوها تخصیص داده شد که این امر باعث افزایش آمادگی عملیاتی لکوموتیوها در شهریور و مهر ماه شد. خوشبختانه با فعال شدن این سیستم و تزریق منابع مالی از این طریق در ماه های پایانی دولت سیزدهم، زمینه های توسعه بخش ریلی کشور فراهم شد. به طوری که در آغاز دولت چهارم، 200 میلیون دلار از منابع حاصل از تهاتر نفت در حساب وزارت راه و شهرسازی در بانک مرکزی موجود بود.

صالحی در ادامه نگرانی خود را از کاهش سرعت پیگیری این پروژه در دولت جدید ابراز کرد و گفت: متاسفانه با تغییر دولت، سرعت عملیاتی شدن این منابع کاهش یافته و تاکنون تنها 2 هزار میلیارد تومان از آن اختصاص داده شده است. امیدواریم روند تخصیص منابع حاصل از تهاتر نفت تسریع شود و شاهد توسعه بیشتر بخش ریلی کشور باشیم.

وی همچنین به مشکل تخصیص ارز برای واردات قطعات یدکی لکوموتیوها اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از اقدامات مهم دولت سیزدهم در راه آهن، افزایش سقف تخصیص ارز به این بخش بود. به طوری که سقف سالانه تخصیص ارز از 20 میلیون دلار به 200 میلیون دلار افزایش یافت.

وی یادآور شد: با اقدامات صورت گرفته، به ویژه موضوع تهاتر نفت و افزایش سقف تخصیص ارز، هدف گذاری این بود که تا پایان سال تعداد لکوموتیوهای آماده به کار زیمنس مسافری از 75 دستگاه به 100 دستگاه برسد. اما لازم است که پیگیری تخصیص و هزینه کرد صحیح منابع با جدیت بیشتری ادامه یابد تا از هرگونه تاخیر در اجرای برنامه ها جلوگیری شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علیرضا پاسخ

    کاش،سمت جدید آقای صالحی را هم می نوشتید تا ربطش به نگرانی شان در باره راه آهن،مشخص باشدتصور کنید مدیر شبکه نهال، مستند، معارف،و...امروز در مورد عملکرد دولت در انرژی هسته ای ابراز نگرانی کند
    بد نیست
    مربوط هم نیست
    عملکرد آدمها، بهتر از هر سخنی، تکلیفشان را مشخص می کند
    شاید اگر مرحوم رئیسی بودند، امروز آقای صالحی مجددا در رادیو قرآن تشریف داشتند!
    خدا رحمت کند آقای رئیسی را
    انسان جایزالخطا و ممکن الخطاست
    نه واجب الخطا
    ایشان در آخرین توصیه قبل سانحه گفته بودند ما در گذشته همگی در یک اتاق زندگی می کردیم خیلی هم خوب بود و حال خوبی داشتيم
    این سیاست وزارت مسکن و شهرسازی شده بود و توصیه مسکن۲۵ متری

    • امیرعلی

      چه حرفهای عجیبی میزنید جناب کاربر علیرضا!!

      جالبه که یک کلمه در مورد حرفهای دکتر صالحی نظر ندادید، بلکه خود ایشان را صرفا براساس پیشداوری نقد کردید!! به نظرم دکتر صالحی دغدغه بسیار درستی را مطرح کردند و تلاشی را که نشانه کفایت و توانمندی ایشان و البته بی کفایتی مدیران فعلی (تا این لحظه) در بحث تهاتر بود، را بیان داشتند.