بازدید سایت : ۴۷۹۰۱

حادثه ای که به خیر گذشت / سیاستی که باید اصلاح شود+ عکس

حادثه ای که با خروج لکوموتیو از خط، واگن های قطار را هم از خط خارج کرد در 25 کیلومتری طبس و در ایستگاه ده شور رخ داد. این قطار حامل مسافرانی بود که از مشهد به اصفهان باز می گشتند.

حادثه ای که به خیر گذشت / سیاستی که باید اصلاح شود+ عکس
|

اگر چه در حادثه شنبه شب این هفته قطار مشهد ـ اصفهان که علیرغم خروج لوکوموتیو از ریل و واگن های آن به خیر گذشت و هیچ کشته ومصدومی نداشت ولی این حادثه می توانست فاجعه ای شود که هیچ کس  خود را نبخشد و خانواده های زیادی داغدار شوند.
 
به گزارش تین نیوز، شرکتی که واگن ها متعلق به آن بود از واگن هایی پیشرفته و با استاندارد های روز اروپا استفاده می کرد و به دلیل نو بودن سیستم تعلیق واگن ها و مدرن بودن آنها، با وجود خروج واگن ها از خط، هیچ صدمه ای به مسافران وارد نشد.
 
حادثه ای که با خروج لکوموتیو از خط، واگن های قطار را هم  از خط خارج کرد در 25 کیلومتری طبس و در  ایستگاه ده شور رخ داد. این قطار حامل مسافرانی بود که از مشهد به اصفهان باز می گشتند. 
 
اما با وجود تمایل و اراده  دولت یازدهم در توسعه زیرساخت ها و ناوگان ریلی  و دستاوردهای مناسب ، برخی سیاست ها احتیاج به  اصلاح فوری و دقت بیشتر دارد. به طور مثال در این حادثه که با خروج لوکوموتیو باعث خروج یک رام قطار شد لوکوموتیو متعلق به شرکت راه آهن  است و واگن ها متعلق به بخش خصوصی که با دقت در سرمایه گذاری به روز ترین قطار را وارد ناوگان ریلی کشور شده بود.
 
 راه آهن با اجاره لوکوموتیوها به شرکت ها به همراه لوکوموتیوران، سرمایه سرمایه گذاران را با خود به هر سو که می خواهد می کشد و خروج لوکوموتیو هم جان مسافران و هم سرمایه سرمایه گذاران را به خطر می اندازد.
 
 البته نباید منکر زحمات دست اندرکاران ریلی در راه آهن شد و قدرشناس لوکوموتیورانان زحمت کش بود اما اگر در شنبه شب گذشته واگن ها مانند اکثر واگن های دیگر که متوسط عمر آنان بیش از 25 سال است ، بود  مطمئنا الان می بایست مطالب  دیگری  را می خواندیم و می نوشتیم؛ کمیته هایی تشکیل می شد و رویه های همیشگی.
 
با این حال قصد داریم در این نوشته به دو موضوع برای عدم بروز چنین حوادثی اشاره کنیم. اول اینکه لوکوموتیوها هم سریعتر باید نوسازی شود و مالکیت آن هم در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و راه آهن نیز به جای انجام اقدامات اقتصادی جنبه نظارتی خود را تقویت کند و لوکوموتیوهایی وارد خطوط ریلی کشور شود که هم به روز باشد و هم عمر کمتری داشته باشد.
 
دوم اینکه برای شرکت های فعال در حمل و نقل ریلی  مشوق ها و تسهیلات لازم برای استفاده از ناوگان  نو با استانداردهای روز دنیا در نظر گرفته شود چرا که ایمن و سریع بودن حمل و نقل ریلی می تواند در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بهترین گزینه باشد.
 
البته بیان این موضوع  نافی  تولید داخلی نیست زیرا فن آوری طراحی و تولید  لوکوموتیو و واگن های پیشرفته و استاندارد در کشور وجود دارد  و به دلیل شرایط خاص  ساخت ناوگان ریلی می توان جدید ترین فن آوری را در قطارهای تولیدی به کار برد.
 
به طور مثال در قطار مورد اشاره از سیستم های تعلیق ، ترمز و بو‍ژی کشورهای مختلف اروپایی استفاده شده بود و با وجود جدا شدن بوژی و خسارت سنگین به لوکوموتیو که متعلق به راه آهن بود بوژی های واگن ها از بدنه جدا نشد و کمترین آسیب ممکن به واگن وارد شد.
 

 

 

 












 

 
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مادر بزرگ فقیر

    این هم یک دلیل براى استیضاح وزیر!!! سوانج جاده اى و تلفات آن چى میشه