پایان دولت؛ زمان بهرهبرداری از راهآهن برقی تهران - مشهد
برای برقی کردن مسیر تهران- مشهد قرارداد فاینانس با سرمایه گذار خارجی منعقد می شود که بر این اساس بین دولت ایران و چین مذاکراتی در حال انجام است.
برای برقی کردن مسیر تهران- مشهد قرارداد فاینانس با سرمایه گذار خارجی منعقد می شود که بر این اساس بین دولت ایران و چین مذاکراتی در حال انجام است.
از سال آینده این پروژه به اجرا می رسد و تا پایان دولت بخش مهمی از آن بهره برداری خواهد شد. همچنین افزایش سرعت در خط موجود هم به 200 کیلومتر از دیگر پروژه هایی است که همزمان با آن انجام می گیرد تا بر این اساس زمانم سفر به مشهد 6 ساعته شود.
قرارداد قبلی برای برقی کردن مسیر تهران- مشهد به صورت BOT با قرارگاه خاتم الاوصیاء بود که این قرارداد منتفی شده زیرا سرمایه گذار باید کل منابع تامین می کرد که برای بخش خصوصی این امکان فراهم نبود بنابراین وزارت دفاع اعلام انصراف کرد.
در حال حاضر راه آهن به عنوان ردیف بودجه و فاینانس منابع را تامین می کند، برآورد هزینه ما با عملیات اصلاح خط و لکوموتیوهای مورد نیاز 2 میلیارد با نرخ دلار دولتی است که به قیمت روز بانک مرکزی 5300 میلیارد تومان می شود.
در بخش خرید واگن های برقی هم همکاری با بخش داخلی را در نظر داریم. قطار سریع السیر تهران- اصفهان هم با پیمانکار که قرارگاه خاتم الانبیاء است و فاینانس کشور چین در دست اجر قرار دارد که امیدواریم در نیمه اول سال آینده عملیاتی شود.
با اجرای این قرارداد مسیر تهران به اصفهان ظرف دو ساعت انجام می گیرد. همچنین پتانسیل قطار سریع السیر در مسیرهای اراک- همدان و تهران- مشهد وجود دارد.