بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

کنترل نامحسوس روزانه ۲۷۰۰ وسیله نقلیه عبوری خارجی با سامانه پایش کالاهای ترانزیتی گمرک

کنترل نامحسوس روزانه ۲۷۰۰ وسیله نقلیه عبوری خارجی با سامانه پایش کالاهای ترانزیتی گمرک

تین‌نیوز| مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: روزانه 2700 وسیله نقلیه عبوری خارجی به منظور پیشگیری از رسوب کالا یا تخلف احتمالی با سامانه پایش کالاهای ترانزیتی در گمرک به صورت نامحسوس کنترل می شود.

 
«علیرضا دشتانی»  افزود: روان سازی رویه های اجرایی تشریفات گمرکی برای ارتقای سطح کیفی خدمات ترانزیت کالاها به خدمت گیرندگان و تحقق اصول قانونمداری، منشور اخلاقی و تعالی سازمانی با ایجاد سامانه جامع امور گمرکی و هوشمندسازی سیستمی برای به کاهش دخالت دستی و کاهش تصمیم گیری نیروی انسانی در دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان داشت: این مهم با ایجاد طرح های سلکتیویتی (انتخاب مسیر) قرمز، زرد و سبز اشعه ایکس (X-RAY)، کامیونی، جی.پی.اس (G.P.S) غیربرخط (OFF Line)، تخلیه اطلاعات پورت های مرتبط با جی.پی.اس های نصب شده روی کامیون های ترانزیتی در مقاصد خروجی به منظور بررسی سیر و حرکت در مسیرهای تعیین شده، توقفگاه ها و... از دستاوردها و تدابیری بوده که گمرک جمهوری اسلامی ایران در سه سال گذشته اتخاذ و اجرا کرده است.

کالاهای وارداتی در گمرک در مراحل ترخیص طبق نظر کارشناسان گمرک، باید یکی از مراحل سه گانه مسیر سبز- مسیر زرد- مسیر قرمز را طی کنند.

استفاده از سیستم انتخاب مسیر اظهارنامه، اعتماد به خدمات گیرندگان و اعمال کنترل های گمرکی روی آن دسته از اظهارنامه هایی که به کنترل نیاز دارند، سبب می شود کالای سایر اظهارنامه ها در کمترین زمان و با کمترین بازرسی ها ترخیص و به صاحب آن تحویل شود.

با اجرای سامانه جامع امور گمرکی، سیستم سلکتیویتی به صورت هوشمند و خودکار به کار گرفته شده و بر پایه ضابطه های از پیش تعیین شده و همچنین داده های دریافتی مسیر بر مبنای مدیریت ریسک تعیین می شود.

به گفته این مسئول، اقدام های کنترلی و نظارتی گمرک به بهینه شدن فرآیند ترانزیت منجر شده است؛ به طوری که اینک دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک با ایجاد تعاملات سازنده با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، شورای عالی ترابری، پلیس آگاهی و بهره گیری از انجمن های صنفی و کانون های حمل و نقل بین المللی در جایگاه نظارت، تردد روزانه بیش از 2700 وسیله نقلیه عبور خارجی را در قلمرو کشور جمهوری اسلامی ایران به طور نامحسوس کنترل می کند که کاهش چشمگیر قاچاق کالاهای عبور خارجی در مسیر را به دنبال داشته است.

وی اضافه کرد: اکنون کنترل ها و نظارت های سیستمی در عبور داخلی و خارجی کالاها، در کوتاه ترین زمان ممکن در سایه دقت و صحت امکانپذیر است.

مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران یادآوری کرد: گمرک ایران نظارت و بازرسی را تضمینی بر سلامت در امور تجاری و محور اصلی وظایف واحدهای ستادی قرار داده که برای تحقق آن، دفتر نظارت بر ترانزیت نیز با ایجاد پایش کالاهای عبوری از مبدا تا مقصد اقدام هایی را به انجام رسانده است.

وی گفت: بررسی اسناد دیجیتال پس از اظهار الکترونیکی (اظهار از راه دور) در گمرک های مبدا، مطابقت اسناد با اظهار کالا از جهات مختلف، برقراری تماس با مبادی گمرک ها در صورت مشاهده موارد مشکوک و مغایر به منظور جلوگیری از ادامه تشریفات و خروج کالا، پیگیری وصول در مهلت مقرر با پیمودن 500 کیلومتر مسافت در روز توسط وسایل نقلیه عبوری، اعلام کنترل و ارزیابی کالاهای حساس و پرریسک در گمرک های خروجی (مقصد) و رصد و پیگیری پیاپی وسایل نقلیه عبوری اعلام وصول نشده در سامانه هوشمند ترانزیت، یکی از این اقدام هاست.

دشتانی ادامه داد: بدیهی است همه این موارد برای پیشگیری از رسوب کالا یا تخلف های احتمالی انجام شده است و در صورت گمان قوی به رسوب کالا، موارد مشکوک نیز به پلیس آگاهی مبارزه با قاچاق کالا اعلام و ماموران پلیس اطلاع رسانی می شود.

به گفته وی، امروز بسیاری از شرکت های حمل و نقل بین المللی همیار گمرک شده اند و در ادامه همکاری ها برای برقراری واکنش سریع، طرح همیاری شرکت های حامل با پلیس انتظامی برای ایجاد سلامت صنعت حمل و نقل در دستور کار است.

تجهیز بیش از 80 هزار خودرو به جی.پی.اس غیربرخط
این مسئول گفت: سیاست و تفکر گمرک جمهوری اسلامی ایران همواره فعال سازی بخش خصوصی برای ایجاد کنترل های لازم است و دولت باید تحرک لازم را در بخش نظارت داشته باشد.

وی افزود: در این صورت چابک سازی انجام می شود و برای تحقق اقتصاد مقاومتی، اصل 44 قانون اساسی قوت می گیرد.

دشتانی ادامه داد: از آن جمله می توان به مجهزسازی بیش از 80 هزار و 624 دستگاه خودرو ناوگان ترانزیتی به جی.پی.اس غیربرخط (Off Line) در دو سال و نیم گذشته- از دهم اردیبهشت 1393 تا دهم مهرماه 1395- اشاره کرد.

جی.پی.اس های راهنمایی رانندگی از نمونه های ردیاب غیربرخط (آفلاین) است که با دستگاه ردیاب اطلاعات مربوط به موقعیت و سرعت خودرو را به صورت مدام در حافظه خود ذخیره کرده و این اطلاعات در پلیس راه به صورت کارت حافظه تحویل می شود. در مقابل، دستگاه های ردیاب آنلاین یا برخط، دستگاه هایی است که به صورت لحظه به لحظه می توان از طرق مختلف از آخرین موقعیت دستگاه ردیاب ماشین مطلع بود.

مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: این اقدام توسط بخش خصوصی انجام شده و گمرک در مرحله نظارتی در مقاصد خروجی نسبت به تخلیه اطلاعات پورت های نصب شده اقدام و اتخاذ تصمیم می کند.

این مسئول اضافه کرد: به موازات آن، طرح انتخاب مسیر وسایل نقلیه اجرایی شده و با برنامه ریزی های الکترونیکی پیش از مبادی ورودی گمرک صورت پذیرفته است؛ همچنین استفاده از تصاویر الکترونیکی X-RAY و امکان انتقال الکترونیکی آن به مبادی خروجی و در گام بعدی، مبادله این اطلاعات به صورت یک عمل متقابل با گمرک کشورهای همسایه در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: با توانمندسازی بخش خصوصی، انجمن های حمل و نقل بین المللی روند کنترل را در آینده نه چندان دور در اختیار می گیرند و از اکنون می توانند در مشارکت ایجاد دستگاه های X-RAY کامیونی در مبادی و مقاصد ورودی و خروجی کالاها با نظر گمرک جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند.

دشتانی ادامه داد: همچنین این انجمن ها می توانند رصد یا اتصال وسایل نقلیه حمل را به جی.پی.اس غیربرخط (OFF Line) بر عهده گرفته و شرکت های عضو و زیرمجموعه خود را پایش کنند؛ بدیهی است این اقدام ها با بکارگیری فناوری های روز و ایجاد اشتغال صحیح، سلامت و صلابت صنعت حمل و نقل بین المللی را نهادینه می کند.

وی یادآوری کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخش حمل و نقل بین المللی با استفاده از ظرفیت کنوانسیون TIR در تعامل کشورهای عضو با موسسه ضامن I.R.U و کمیته حمل و نقل بین المللی سازمان ملل، همکاری های بسیار مثبتی دارد؛ به طوری که در اظهار از راه دور یا همان اظهار الکترونیکی (TIR-EPD) پیشگام بوده است.

این مسئول گفت: در مرحله نخست پروژه E-TIR (انجام تشریفات گمرکی حمل و نقل بین المللی جاده ای به صورت الکترونیکی)، ایران و ترکیه به عنوان نمونه آزمایشی با موفقیت این روند را به انجام رساندند که با قدردانی سازمان های جهانی صنعت حمل و نقل روبرو شده است.

کنوانسیون تیر، کنوانسیون گمرکی سازمان ملل متحد در زمینه حمل و نقل بین المللی کالا زیر پوشش «کارنه» از مهمترین و جامع ترین مقررات گمرکی در سیستم ترانزیتی جاده ای قرار دارد که ناظر بر روابط بین حمل کننده، گمرک و سازمان ضامن است.
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.