بازدید سایت : ۴۴۹۷۹
تشریح بزرگ‌ترین طرح راهداری توسط کشاورزیان

اولویت رفع ۱۵۸۵ نقطه از ۳۳۹۲ نقطه پرخطر

اولویت رفع ۱۵۸۵ نقطه از ۳۳۹۲ نقطه پرخطر
هفته‌نامه حمل ونقل|
 
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، بزرگ‌ترین طرح راهداری کشور را تشریح کرد و گفت: مطابق دستورالعمل ابلاغی كمیسیون ایمنی راه‌های كشور، ۳۳۹۲ نقطه پرخطر در جاده‌های کشور شناسایی شدند که بر اساس تعداد تصادفات فوتی و جرحی و سایر پارامترهای مؤثر، ۱۵۸۵ نقطه به‌عنوان نقطه پر تصادف تعیین و برای رفع در اولویت قرار گرفته‌اند.

داود کشاورزیان با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای رفع نقاط پر تصادف از جاده‌های کشور اظهار داشت: كار شناسایی و اولویت‌بندی نقاط پر تصادف توسط سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با همكاری تیم‌های استانی متشكل از پلیس‌راه استان، ادارات كل راه و شهرسازی استان و ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، در سال گذشته آغاز و پس از شش ماه تلاش مداوم، مطابق دستورالعمل مصوب در کمیسیون ایمنی راه‌ها، به اتمام رسید.
 
وی افزود: در گام اول تیم‌های استانی مرکب از نمایندگان پلیس‌راه، ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل و ادارات كل راه و شهرسازی تشکیل شد که یک دوره آموزشی توسط فرماندهی پلیس‌راه و یک دوره دیگر توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای تشریح کلیات دستورالعمل‌ها مذكور برگزار شد تا طبق آن اولین دوره اجرای دستورالعمل بر اساس ماده ۳ در یک بازه زمانی سه‌ساله را اجرا کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با اشاره به ماده سه بیان داشت: طبق این ماده فهرست نقاط دارای تصادف در شبکه راه‌های استانی تهیه می‌شود و ملاک انتخاب نیز نقاطی است که حداقل دارای دو تصادف فوتی یا سه تصادف جرحی یا یک تصادف فوتی و سه تصادف جرحی طی سه سال گذشته بوده‌اند.
 
شناسنامه این نقاط  به این سازمان ارسال می‌شوند. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «پس از مکاتبات و پیگیری‌های مکرر، اطلاعات از استان‌ها گردآوری شد» گفت: تمام اطلاعات به‌صورت دقیق موردبررسی و صحت سنجی قرار گرفت و شماره‌سریال کروکی پلیس‌راه، روز و ساعت حادثه‌ها، نوع برخورد، عامل درگیر در تصادف، نوع تصادف، تعداد مجروحین و متوفیان به همراه چهار قطعه عکس در از هر نقطه در قالب یك شناسنامه قرار گرفت.
 
به گفته کشاورزیان؛ در جمع‌بندی اولیه ۴۰۰۰ نقطه دارای تصادف شناسایی شد و در مرحله دوم تلاش شد تا ایرادات احتمالی در زمان جمع‌آوری اطلاعات شامل اطلاعات ناقص، مغایر و نادرست ازنظر شاخص‌ها در شناسنامه‌ها رفع شود و به این منظور تمام تیم‌های استانی به‌طور جداگانه برای برگزاری جلسه اختصاصی فراخوانده شدند.
 
وی ادامه داد: در مرحله پایانی نیز برای انجام راستی آزمایی نهایی با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی، تعدادی از حوادث به‌صورت اتفاقی انتخاب و کروکی‌ها از استان‌ها استعلام و صحت سنجی اطلاعات انجام شد.کشاورزیان افزود: سپس مطابق دستورالعمل، شاخص تصادفات در نقاط دارای تصادف محاسبه گردید تا نقاط پر تصادف که عدد شاخص آن‌ها از میانگین شاخص کل کشور بالاتر است استخراج و نتیجه به کمیسیون ایمنی راه‌ها و استان‌ها اعلام شود.
 
رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با اشاره به نتیجه اقدامات انجام‌شده در بخش جمع‌آوری اطلاعات گفت: جمع‌بندی نهایی در قالب جدولی ارائه شده است که طبق آن ۳۳۹۲ نقطه دارای تصادف در کل کشور به تفکیک استان و ۱۵۸۵ نقطه پر تصادف که شاخص تصادفات آن‌ها نسبت به میانگین کل کشور بالاتر بود مشخص شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه «۱۵۸۵ نقطه پر تصادف در اولویت پروژه‌های موسوم به رفع نقاط پرحادثه قرار گرفته‌اند» اظهار داشت: توزیع این نقاط بر اساس شاخص تصادفات بوده است و اطلاعات درج‌شده در شناسنامه این ۳۳۹۲ نقطه شامل ۵۴۳۰ تصادف فوتی، ۲۳۴۱۹ تصادف جرحی و ۱۳۱۲۱ تصادف خسارتی بوده است.
 
کشاورزیان با اشاره به پراکندگی نقاط پر تصادف در انواع راه‌ها بیان تصریح کرد: درمجموع ۴۱۹ نقطه دارای تصادف در آزادراه‌ها، ۷۱۶ نقطه در بزرگراه‌ها، ۱۲۰۰ نقطه در راه‌های اصلی ملی، ۴۳۹ در اصلی استانی و ۵۹۷ نقطه در راه‌های فرعی شناسایی شد.
 
۳۰ درصد تصادفات و تلفات برون شهری در نقاط دارای تصادف رخ می دهند
این مقام مسئول با اشاره به دو نتیجه مهم از انجام مطالعه نقاط پرحادثه ابراز داشت: ابتدا میان كل آمار تصادفات منجر به فوت (مستند از گزارش‌های پلیس‌راه) و آمار تصادفات درج‌شده در شناسنامه نقاط دارای تصادف، نسبت گرفته و مشخص شد که حدود ۳۰ درصد تصادفات منجر به فوت و حدود ۳۰ درصد تلفات سر صحنه در راه‌های برون‌شهری مربوط به نقاط دارای تصادف بوده است و نتیجه دوم این بود که حدود ۲۰ درصد تصادفات منجر به فوت و حدود ۲۰ درصد تلفات سر صحنه در راه‌های برون‌شهری مربوط به ۱۵۸۵ نقطه پر تصادف بوده است؛ یعنی اگر تمام نقاط پر تصادف در راه‌های كشور یک‌شبه اصلاح و رفع شود و البته راهكار اصلاحی نیز ۱۰۰ درصد مؤثر واقع گردد، در حالت خوش‌بینانه ۲۰ درصد فوتی‌ها می‌تواند کاهش یابد.  
 
کاهش ۱۰ درصدی تلفات و تصادفات برون شهری با رفع نقاط پرتصادف
کشاورزیان با اشاره به سهم نقاط پر تصادف در کاهش تلفات رانندگی اظهار داشت: بر اساس دانشنامه ایمنی راه‌ها، ارتقا ایمنی و اصلاح نقاط پر تصادف در بهترین برآورد تنها می‌تواند حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد مؤثر واقع گردد و منجر به کاهش تصادفات جرحی و فوتی در یک نقطه شود. لذا در بهترین برآورد می‌توان انتظار داشت با رفع تمام نقاط پر تصادف شناسایی‌شده، حدود ۱۰ درصد تلفات و تصادفات برون‌شهری کاهش ‌یابد (با ضرب كردن عدد ۴۰ تا ۵۰ درصد  در ۲۰ درصد سهم تلفات برون‌شهری در نقاط پر تصادف).

به‌هرحال فیزیک جاده و حاشیه آن مشخصات مربوط به خود را دارد و اقدامات اصلاحی که می‌توان برای افزایش ایمنی و رفع نقاط پر تصادف انجام داد می‌تواند شامل؛ افزایش تعداد خطوط عبور، افزایش عرض راه، تعریض هم‌زمان شانه و خطوط عبور، اجرای جداکننده، احداث تقاطع، اجرای زیرگذر و موارد دیگر است که میزان اثربخشی هر یک از این اقدامات بر کاهش تصادفات نیز تا حدودی قابل برآورد است.

لینک خبر
 
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.