حل مشکلات حملونقل درونشهری با اجرای شهرسازی ریلپایه
ریل تاکید بر تعامل حمل ونقل ریلی و جاده ای برای تحقق شهرسازی ریل پایه، انجام مطالعات راه آهن اردبیل – پارس آباد وتحقق شعار اقتصاد مقاومتی سرلوحه فعالیت ها ی راه آهن و ... از جمله مهمترین اخبار حوزه ریلی در هفته ای که گذشت بود.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حوزه ریلی در هفته ای که گذشت شامل اخبار و رویدادهایی بود که مهمترین آن ها به شرح زیر است؛
تاکید بر تعامل حمل ونقل ریلی و جاده ای برای تحقق شهرسازی ریل پایه/حل مشکلات حمل ونقل درون شهری با اجرای شهرسازی ریل پایه
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در یک صد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی فنی و زیربنایی با بیان اینکه «سرانجام باید یک آشتی بین جاده و ریل صورت بگیرد» گفت: مدیران باید به دنبال اجرای طرح و اندیشه شهرسازی ریل پایه باشند تا ریل بخش عمده ای از مشکلات حمل ونقل درون شهری را حل کند.
آخوندی در ادامه بیان داشت: اگر مدیران به دنبال شهرسازی ریل پایه باشند تا ریل بخش عمده ای از مشکلات حمل ونقل درون شهری را حل کند با این وجود دیگر نمی تواند حریم های قرص و محکم را به کار ببندید و در غیر این صورت باید ریل را از شهر بیرون انداخت.
رئیس شورای عالی فنی و زیربنایی تأکید کرد: باید بین جاده و ریل آشتی صورت بگیرد. زیرا اکنون این طور به نظر می رسد که ریل و جاده با یکدیگر قهر هستند و حداکثر با احترام از کنار یکدیگر عبور می کنند.
در واقع این دو حوزه باید با یکدیگر گفتگو داشته باشند زیرا روند توسعه شهری در جهان به گونه ای است که ریل در داخل شهر قرار می گیرد و اگر حریم ها نباشند حمل ونقل ریلی شهر را در برمی گیرد لذا باید فکری به حال آن شود.
انجام مطالعات راه آهن اردبیل – پارس آباد
امیر امینی در بازدید از پروژه های راه و شهرسازی در استان اردبیل به پیگیری تکمیل راه آهن اردبیل – میانه و آغاز مطالعات راه آهن اردبیل – پارس آباد اشاره کرد و گفت: با پیشنهاد ها و پیگیری های متعدد تأمین منابع مالی این پروژه عظیم قرار است تا سال ۹۷ راه آهن اردبیل – میانه به نتیجه برسد.
وی ادامه داد: برای مطالعات خط ریلی اردبیل – پارس آباد نیز هماهنگی ها و برنامه ریزی ها انجام شده تا بتوانیم با استفاده از فاینانس داخلی و خارجی این پروژه را به سرانجام برسانیم.
تحقق شعار اقتصاد مقاومتی سرلوحه فعالیت ها ی راه آهن/ افزایش ترانزیت کالا تا پایان برنامه ششم
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل ونقل راه آهن با اشاره به نام گذاری سال ۹۶ به عنوان «سال اقتصاد مقاومتی تولید – اشتغال»، اعلام کرد: بهینه سازی و صرفه جویی سوخت به عنوان یکی از موضوعات اصلی اقتصاد مقاومتی امسال سرلوحه کاری راه آهن خواهد بود.
برای خط آهن حومه ای تهران- گرمسار نیازمند تعریف حریم جدید هستیم
احمد خدایی در یکصد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی فنی و زیربنایی با اشاره به اولین دستور جلسه شورا مبنی بر دستورالعمل تداخل حریم و محدودیت های حفاظتی راه و راه آهن که در نهایت با عنوان راهنما به تصویب رسید، ضمن تایید گفته های مدیرکل دفتر ایمنی و حریم سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت باید در نظر داشت که قانون حریم، مصوب مجلس شورای اسلامی و بین راه و راه آهن مشترک است.
وی افزود: بنابراین ورود به حریم با عنایت به قانون محدودیت های بسیار زیادی دارد و در تعریض ریل و جاده، حریم باید به طور مجدد تملک و همواره لحاظ حریمی ۱۷ متری باید رعایت شود. اما به دلیل هزینه های سنگین، در بسیاری از موارد رعایت نمی شود.
عضو هیئت مدیره شرکت راه آهن با اشاره به چهار خطه بودن خروجی های تهران گفت: این خطوط به طور کامل حریم راه آهن را پوشش داده اند و حتی برای احداث خطوط جدید در برخی مناطق مانند تهران-گرمسار نیاز به تعریف حریم جدید است.
توسعه همکاری های ریلی بین چین و اروپا
چین در راستای توسعه برنامه های مرتبط با راه ابریشم نوین با کشورهای اروپایی یک سند خدمات باربری ریلی امضا کرده است. ین سند را هفت کشور چین، بلاروس، روسیه، آلمان، قزاقستان، لهستان و مغولستان مشترکا امضا کرده اند. هدف از امضای این سند توسعه همکاری های ریلی و خدمات باربری با قطار میان کشورهای آسیایی و اروپایی در چارچوب طرح راه ابریشم است.
تاکید بر ارائه طرح ویژه ایمنی برای اجرای ریل در کنار جاده
مهران قربانی در یکصد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی فنی و زیربنایی وزارت راه و شهرسازی با اشاره دستور جلسه اول مبنی بر دستورالعمل تداخل حریم و محدودیت های حفاظتی راه و راه آهن که در نهایت با عنوان راهنما به تصویب رسید، بیان داشت: علی رغم صحبت های جلسه گذشته مبنی بر اینکه مساله ورود مترو به حریم راه ها مشکلی ندارد اما نظر سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای تاکید بر شناسایی ریسک های این اقدامات بود.
مدیرکل دفتر ایمنی راه ها و حریم سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: برای اجرای پروژه مترو در کنار آزادرا ه ها ریسک خروج مترو و قطار از خط باید در نظر گرفته شود و حتی درصورتی که پیمانکار پروژه ریلی ریسک آن را پذیرفت، نباید از احتمال خروج خودرو از جاده و ورود آن به محدوده راه آهن گذشت و این پاشنه آشیل کل کار است.