منتقدان از ورشکستگی فرودگاهها و اقدامات ثمربخش دولت بیخبرند
مشاور وزیر راه و شهرسازی از آغاز برنامهدولت برای اقتصادیکردن دهها فرودگاه نیمهتعطیل با ورود هواپیماهای ای.تی.آر به کشور خبرداد و گفت: درحال حاضر به غیر از ۵ فرودگاهکشور باقی فرودگاهها زیانده بوده و برنامه اصلی این بودکه پروازهای فرودگاههای نیمه تعطیل را با ورود این هواپیماها حداقل به روزی سه پرواز برسانیم.
به گزارش وزارت راه وشهرسازی، غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی در آستانه ورود نخستین هواپیمای ای. تی. آر به کشور به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: دولت برنامه اقتصادیکردن دهها فرودگاه نیمه تعطیل کشور را با ورود این هواییماها رسما آغاز خواهد زد.
وی با اشاره به انتقادات و اظهارنظرهای گوناگون در خصوص خرید هواپیما، تاکیدکرد که سخن گفتن درخصوص این صنعت باید از طرف کارشناسان و متخصصین مربوطه باشد و درعین حال نادیدهگرفتن موفقیت بزرگ دولت در خریدهای هوایی را غیرعادلانه توصیف کرد.
سلامی با بیان اینکه منتقدان از ورشکستگی فرودگاهها و اقدامات نجات دهنده و ثمربخش دولت بی خبرند، اضافه کرد: دولت ۱۸۰ هواپیمای پهن پیکر و باریک پیکر با ظرفیتهای بالای ۱۰۰ نفره خریداری کرده است و در این بین خرید ۲۰ هواپیمایی ۷۰ تا ۹۰ نفره از خانواده جتهای ملخی برای اقتصادی کردن فرودگاههای زیانده ضرورت داشت و حتی باید بیش از این از این مدل هواپیماها خریداری شود.
پروازهای منطقهای؛ یکی از فرصتهای از دست رفته ایران
وی استفاده از بیزنس پروازهای منطقهای را یکی از فرصتهای از دست رفته ایران دانست و ادامه داد:صاحب یک کشورپهناور و چهارفصل هستیم؛ با این حال بیشتر بار جابجایی مسافران چه از لحاظ تجاری و چه توریستی روی دوش جاده است و به همین دلیل حادثه و تلفات جادهای در کشور زیاد است. این درحالی است که به کارگیری هواپیماهای پهن پیکر و بزرگ در مسیرهای کوچک اقتصادی نیست. مخصوصا پروازهای به سمت یاسوج، سنندج، همدان، کرمانشاه و ... نیاز به هواپیماهای کوچک دارد که میتوان به وسیلهی آنها روزی چند نوبت پرواز داشت و اگر قرار باشد هواپیمای ۲۰۰ نفره درهفته فقط یکبار پرواز کند مردم سفر جادهای را ترجیح میدهند.
به گفته ی سلامیبرنامه منظم پروازهای منطقهای بین استانها مردم را به سفر هوایی ترغیب و دلگرم میکند.
ای. تی. آرها برای اقتصاد خانواده ایرانی مناسب است
وی درعین حال این هواپیماها را برای اقتصاد خانواده ایرانی مناسب خواند و گفت:این هواپیماها نیازمند خدمه پروازی زیادی نیستند و درعین حال میتواند با حذف آپشنهای اضافی مثل پذیرایی در مسیرهای خیلی کوتاه، قیمت تمام شده بلیت را برای مسافر پایین آورد. همین حالا اکثر پروازهای کوتاه در اروپا با همین ای. تی. آرها انجام میشود که بسیار به صرفه است و حتی گاهی موارد در مسیرهای بیست دقیقهای به دلیل آنکه مسافر تنها یک کیف دستی به همراه دارد و هزینه بار را نمیپردازد بلیت بسیار ارزان تمام می شود.
مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر شیراز، اصفهان، تهران و مشهد را مراکز اصلی استانی قرار دهیم متوجه میشویم که بیش از اروپا امکان برقراری پروازهای کوتاه و استفاده از این بیزینس را داریم. درست مثل شهرهای آلمان که به اروپای مرکزی روزی دهها پرواز دارد ما هم می توانیم از موقعیت جغرافیایی کشور خود استفاده کنیم.
ایده بهجا و اقتصادی توسعه بیزنس پروازهای داخلی
وی راهاندازی پروازهای داخلی و توسعه بیزنس حمل و نقل داخلی را در بخش بار و مسافر ایده بسیار بهجا و اقتصادی دانست و به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: مسئله این است که درحال حاضر به غیر از ۵ فرودگاه کشور باقی فرودگاهها زیان ده بوده و اقتصادی نیستند و اکثرا تعطیل هستند و حتی هم اکنون فرودگاهی داریم که تنها یک روز درهفته پرواز دارد و تمام پتانسیل این فرودگاهها غیراستفاده میماند و برنامه ی اصلی این بود که پروازهای این فرودگاهها را به حداقل روزی سه پرواز برسانیم.
به گفته سلامی این مزیت را ایران دارد و مثلا کشوری مثل امارات یا قطر به دلیل اینکه پهناور نیست و شرایط جغرافیایی ایران را ندارد نمیتواند پرواز داخلی داشته باشد ولی ایران با داشتن شهرهای متنوع و فاصله ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزارتایی بین مراکز اصلی میتواند بهترین پروازها را برای ای. تی. آرهای کوچک مهیا کند.
تاکنون حتی از ده درصد پتانسیل تجارت حمل و نقل داخلی استفاده نشده است
وی با تاکید بر صرفه اقتصادی این پروازها برای مسافران توضیح داد: هدف در برنامه ریزیهای هوایی و خرید هواپیما رفاه اقتصادی و ایمنی مسافران بود طوری که هر وقت و از هر کجایی که مسافر می خواهد بلیت در اختیارش باشد و بتواند با بهترین قیمت پرواز کند.
مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:ای. تی. آرها درهر آب و هوایی می توانند پروازکنند و به دلیل همین محاسن است که پر فروشترین هواپیماها در دنیا هستند. نه تنها ایران ایر بلکه تمام خطوط هوایی داخلی نیز باید به خرید این پرندههای کوچک روی بیاورند و به سمت این خریدها بروند و ما بتوانیم کسب و کارمناسبی در حمل و نقل هوایی داخلی داشته باشیم که میتواند به رشد منطقه ای و توریست کمک کند. حتی در مرحله بعد می تواند به حمل و نقل توریست خارجی کمک کند چرا که وقتی توریست از اروپا به ایران می آید بلافاصله بعد از تهران می تواند به تمام شهرهای پرجاذبه برود.
سلامی این را هم گفت که تاکنون حتی از ده درصد پتانسیل بیزنس حمل و نقل داخلی استفاده نشده است و اضافه کرد: خیلی مهم است که این ای. تی. آرها به کمک حمل و نقل داخلی و رونق فرودگاهها بیاید چرا که تلفات جادهای را کاهش داده و حال بد فرودگاههای زیان ده را خوب میکند.