نهاییشدن ساخت یارد اوراق کشتی در سواحل مکران
مدیرکل مهندسی سواحل، بنادر و سازههای دریایی سازمان بنادر با اشاره به اینکه اوراق یا بازیافت شناورها، موضوعی است که مورد نیاز کشور است، گفت: از آنجاییکه سازههای دریایی و شناورهای فرسوده بسیاری در کشور وجود دارد اگر تاسیسات اوراق شناور در کشور ایجاد شود، تقاضای زیادی در این زمینه خواهد بود.
به گزارش مارین تایمز، محمدرضا الهیار در گفتوگو با خبرنگار مارینتایمز خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشورهای مختلفی این کار را انجام میدهند که بعضی از آنها مانند نروژ به صورت اصولی و ایمن شده و برخی دیگر مانند بنگلادش به صورت ناایمن و غیراصولی این کار را انجام میدهند که نه تنها برای محیط زیست دریا و ساحل زیانهای جبراننشدنی دارد بلکه برای سلامت جسمانی افرادی که به این کار مشغول هستند زیانبار است.
وی افزود: باید بتوانیم اوراق یا بازیافت شناورها و سازههای دریایی را با رعایت ملاحظات محیط زیست، اصول ایمنی و شاخصهای سلامت کارگران انجام دهیم.
مدیرکل مهندسی سواحل، بنادر و سازههای دریایی سازمان بنادر خاطرنشان کرد: بنابراین از طرفی باتوجه به نیاز مبرمی که در کشور وجود دارد و از طرف دیگر انجام غیرفنی و غیراصولی اسکراپ شناور به صورت پراکنده در مناطق مختلف ساحلی، مقوله نیاز به راهاندازی تاسیسات و کارخانهای برای این کار در کارگروه ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر کشور اعلام و زوایا و جزئیات آن بررسی شد.
وی یادآور شد: در نتیجه این جلسات، کمیتهای در این خصوص متشکل از سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صنعت معدن و تجارت و ارگانهای مرتبط دیگر آغاز به کار کرد تا چکونگی انجام این کار را بررسی کند.
الهیار بیان کرد: پس از تشکیل این کمیته و بررسی نتایج مطالعات ICZM(مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی) مناطقی را که قابلیت چنین کاری داشتند، شناسایی کردیم و با چندین بار بررسی و بازدید میدانی توسط کارگروه و کمیته نام برده، بالاخره یک زون در سواحل مکران به احداث کارخانه و تاسیسات اسکراپ شناورها اختصاص یافت که در صورت ابراز تمایل متقاضیان برای سرمایه گذاری در این موضوع، از آن منطقه استفاده شود.
وی با بیان ضرورت رعایت ملاحظات محیط زیستی گفت: باید در نظر داشت که وزارت صنعت، معدن و تجارت و از همه مهمتر سازمان حفاظت محیط زیست باید این طرح را مطالعه کنند و تاییدیه خود را برای چنین کاری اعلام دارند.
مدیرکل مهندسی سواحل، بنادر و سازههای دریایی با اعلام آمادگی سازمان بنادر و دریانوردی برای همکاری با این پروژه اظهار کرد: در جلسهای که در همین هفته برگزار شد، بر اساس گزارشات نمایندگان دستگاههای ذیربط، روند کار رو به پیشرفت است.
الهیار با بیان اینکه بحث بازیافت و یا همان اسکراپ شناورها با ساخت و تعمیرات شناور متفاوت است، تاکید کرد: با توجه به اینکه این جانمایی به منظور دستیابی به کمترین خطرات و آسیبهای محیط زیستی تعیین شده است، ممکن است یکی از متقاضیان سرمایهگذاری در این منطقه علاقه داشته باشد کار چند منظوره انجام دهد که برای چنین کاری محدودیتی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: البته ضروری است که وزارت صنعت معدن و تجارت با سیاستهای حمایتی و تشویقی به جذب سرمایهگذاران به سمت این کار کمک کند تا هرچه زودتر این منطقه به تاسیسات بازیافت کشتی مجهز شود.
مدیرکل مهندسی سواحل، بنادر و سازههای دریایی افزود: البته این کار نیازمند آن است که سازمان حفاظت محیط زیست هم اقدامات محیط زیستی را برای چنین کاری تدوین کند تا اگر سرمایه گذارانی برای این کار اقدام کرد بتوانند مجوز کار را از وزارت صنعت و سازمان محیط زیست دریافت کنند.
وی با توجه به زونی که برای چنین کاری در مکران در نظر گرفته شده است، گفت: از آنجایی که این صنعت بسیار اشتغالزا است، میتواند به مبارزه با معضل بیکاری در منطقه سیستان و بلوچستان نیز کمک کند و علاوه بر آن از اتلاف منابع بخش خصوصی جلوگیری نماید. این در حالی است که اگر تعلل کنیم و در برابر اوراق غیرفنی و غیراصولی کشتی در کشور سکوت اختیار کنیم قطع به یقین آثار مخرب و سوئی بر سواحل، محیط زیست و از همه مهمتر بر سلامت انسانها بر جای خواهد گذاشت.
اوراق کشتی، راهی برای رهایی از بحرانهای سینوسی اجاره و ساخت شناور
رئیس کمیته کشتیسازی انجمن مهندسی دریایی ایران نیز در همین رابطه به خبرنگار مارین تایمز گفت: بحث راهاندازی صنعت اوراق و اسکراپ کشتی در ایران چندین سال است که توسط افرادی پیگیری میشود اما به دلیلی ملاحظات محیط زیستی و آلودگیهایی که این صنعت برای ساحل و دریا ایجاد میکند هنوز در ایران شکل نگرفته است.
مهندس پیمان مسعودزاده با اشاره به اینکه بسیاری از کشتیسازان برای رهایی از بحرانهای سینوسی درکنار کار ساخت و تعمیرات، به اوراق نیز میپردازند، اظهار کرد: زمانی که بازار اجاره کشتی گرم باشد، سفارش ساخت کشتی نیز رونق مییابد در این زمان قراضه سازی کشتیها و یا اوراق کشتی کمرنگ میشود اما برعکس زمانی که بازار اجاره رو به افول رود سفارش ساخت نیز کاهش مییابد در این زمان است که کشتی سازان برای خروج از گرفتاریهایی که بر اساس بحرانهای سینوسی رخ میدهد به اسکراپ کشتی میپردازند.
وی یادآور شد: به همین دلیل صنعت اسکراپ میتواند مکمل صنعت کشتیسازی باشد و در دوران رکود ساخت کشتی حداقل هزینههای آنها را تامین کند این در حالی است که این صنعت برای ایران در اولویت قرار ندارد.
مسعودزاده افزود: در صنایع دریایی نیز مانند هر صنعت و سیستم دیگر، تولیدات فرسوده و قدیمی باید از رده خارج تا عرصه برای ورود محصولات جدید و مدرن ایجاد شود بنابراین برای خارج سازی شناور و سازههای دریایی فرسوده به انجام اوراق شناور در کشور نیازمندیم. زیرا در حال حاضر ناوگان تجاری و باری دریایی ایران فرسوده است تا جایی که شناورهایی با سن بالاتر از 30 سال وجود دارد که باید از ناوگان خارج شود.
رئیس کمیته کشتیسازی انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان اینکه دود بدون متولی ماندن صنایع دریایی، به چشم صنعت اوراق نیز رفته است، یادآور شد: ما توقع داریم تا شواری عالی صنایع دریایی برای اوراق کشتی، برنامهریزی و استراتژی دقیقی را به همکاری سازمان حفاظت محیط زیست تنظیم کند تا این کار به صورت فنی در کشور صورت گیرد.
وی تاکید کرد: برای ایجاد این صنعت نباید فقط احساسی تصمیم گرفت بلکه باید با رعایت همه جوانب این صنعت اعم از اشتغالزایی بالا، کسب درآمد و جلوگیری از اوراق غیرفنی کشتی ها در جای جای کشور توجه کرد و با انجام کار به صورت قانونی و تایید شده از آسیبهای صددرصد آن جلوگیری کرد.