◄ افزایش ایمنی سفر به شمال با تدبیر و امید
با تلاش دولت تدبیر و امید کریدورهای ارتباطی با استانهای شمالی به بهرهبرداری رسیدند و سفر به مناطق شمالی کشور آسانتر شد. معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این موضوع، گفت: با گشایش گلوگاه@های ترافیکی مسیرهای استانهای شمالی، علاوه بر کوتاه شدن مسیر و زمان سفر به این استانها، ایمنی این مسیرها نیز به طور محسوسی افزایش یافته است.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی و امور بینالملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حملونقل کشور، خیرالله خادمی تسهیل سفر به استانهای شمالی کشور را یکی از اقدامات مهم در دولت یازدهم برشمرد و افتتاح بخشی از این مسیرها طی چهار سال گذشته را مهم ارزیابی کرد
وی افزود: بهسازی محور هراز، احداث باند دوم رودهن-فیروزکوه-قائمشهر، محور قزوین-الموت-تنکابن، آزادراه تهران-شمال و آزادراه منجیل رودبار پروژههایی هستند که طی چهار سال گذشته بخشهایی از آنها زیرعبور ترافیک قرار گرفته است و عملیات اجرایی و مطالعات بخشهای باقیمانده نیز تا پایانسالجاری به اتمام میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی محور هراز را یکی از کوتاهترین و زیباترین کریدورهای ارتباطی پایتخت و مرکز کشور به سواحل شمالی دریای خزر برشمرد و عنوان کرد: محور هراز با اتصال پلور-گزنک-بایجان و در انتها شهر آمل دسترسی استانهای مرکزی را به شمال کشور فراهم میکند و طول قابلبهرهبرداری آن 101 کیلومتر است.
خادمی پیشرفت فیزیکی این پروژه را تا ابتدای دولت یازدهم 25 درصد عنوان کرد و گفت: با توجه به قرار گرفتن این پروژه در منطقه کوهستانی و صعوبت اجرای عملیات این محور طی چهار سال گذشته 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در حال حاضر 58 کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده است.
وی احداث باند دوم رودهن-فیروزکوه-قائمشهر را پروژهی دیگر در راههای منتهی به شمال کشور دانست و خاطرنشان کرد: باند دوم رودهن-فیروزکوه-قائم شهر به طول 187 کیلومتر به دلیل واقع شدن در کریدور شمال به جنوب، مناسبترین کریدور ارتباطی بین مراکز استان های تهران، سمنان، مازندران و گلستان است که کلیه بار ترانزیتی استانهای مزبور و خصوصاً منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد از طریق این کریدور به مناطق مرکزی و جنوبی خصوصاً بنادر جنوب کشور و آبهای گرم خلیجفارس حمل میشود.
خادمی افزود: پیشرفت فیزیکی این پروژه نیز تا ابتدای دولت یازدهم 35 درصد و در دولت یازدهم به 95 درصد رسیده است و در سال 1396 به بهرهبرداری کامل میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اقدامات صورت گرفته در منطقه یک آزادراه تهران-شمال در طول دولت تدبیر وامید را شایان توجه دانست و گفت: آزادراه تهران-شمال طی 17 سال گذشته، 17 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و این رقم در این دولت به 83 درصد رسید.
خادمی در خصوص عملیات اجرایی انجام شده در منطقه یک بیان داشت: این منطقه از تهران تا شهرستانک به طول 32 کیلومتر از سال 1376 تا ابتدای دولت یازدهم متوسط ماهانه 0/17 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و این رقم در دولت یازدهم به 2/9 درصد رسیده است.
وی افزود: منطقه یک آزادراه تهران-شمال دارای 133 جبهه کاری، 7 پیمانکار فعال، بیش از 2 هزار نفر نیروی انسانی فعال و 778 دستگاه ماشینآلات است و با به بهرهبرداری رسیدن این بخش از آزادراه 60 کیلومتر مسیر پایتخت به شمال کشور کوتاهتر میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حملونقل کشور در ادامه با اشاره به بهرهبرداری از فاز اول آزادراه منجیل-رودبار به طول 7 کیلومتر عنوان کرد: اصلیترین گلوگاه ترافیکی ما در این منطقه مربوط به سه کیلومتر حدفاصل منجیل بود که گرههای ترافیکی شدیدی ایجاد میکرد و با گشایش آن ترددها شکل عادی گرفت. هشت کیلومتر باقیمانده مربوط به مناطق مسکونی نزدیک به آزادراه در حوالی شهرستان منجیل است که انشاالله با برنامهریزیهای صورت گرفته تکمیل آن نیز در دستور کار قرار گرفت.
وی در خاتمه محور قزوین-الموت-تنکابن به طول 158 کیلومتر را محور مهمی در اتصال استانهای قزوین و مازندران به یکدیگر برشمرد و گفت: این محور در ابتدای سال 1392، 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که این رقم در طول چهار سال گذشته به 48 درصد رسیده است.