تشریح دومین گزارش شناسایی و رفع نقاط حادثه خیز
مدیرکل دفتر ابنیه فنی سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه 996 نقطه پرتصادف با اعتبار 12 میلیارد تومان در سال 95 آشکارسازی شد گفت: 200 نقطه نیمهکاره از قبل وجود دارد و 500 نقطه جدید از فهرست 1585 نقطه برای اصلاح در برنامه امسال قرار خواهد گرفت بهطوریکه پس از اتمام بررسی توسط مهندسان مشاور، پروژهها بهسرعت برای اجرا در قالب مناقصه به پیمانکاران واگذار خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا اکبری مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حملونقل جادهای در جلسه 85 کمیسیون ایمنی راهها به تشریح گزارش این سازمان در قبال اجرای دستورالعمل شناسایی و اولویت بندی و رفع نقاط پرتصادف پرداخت و گفت: این موضوع تاکنون طی 4 جلسه در کمیته ذیربط در معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز ارائه گردید و به جهت اقدامات قابل توجهی که در این راستا انجام شده است، مورد تقدیر و تشکر واقع شد.
وی افزود: در گزارش اول که اواسط سال قبل در کمیسیون ایمنی راهها ارائه شد، اعلام گردید که 1585 نقطه پر تصادف در سطح جادههای کشور شناسایی و اولویتبندی شده است و استانهای فارس و خوزستان از نظر تعداد نقاط پرتصادف در بالاترین رتبه قرار گرفتند.
مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری بیان داشت: پس از مشخص شدن پراکندگی و موقعیت نقاط پرتصادف بر روی نقشه راهها و تهیه بانک اطلاعاتی،فهرست تمام این نقاط از سوی دبیر کمیسیون ایمنی راهها به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد.
اکبری در ادامه گفت: در گام بعدی باید در مدت یک ماه، علائم آشکارسازی در کلیه این نقاط نصب و در مدت 6 ماه،تهیه طرح ایمنسازی جهت مطالعه به مهندس مشاور واگذار شود. همچنین ظرف یک ماه باید نسبت به بازدید ایمنی و کنترل و تأمین الزامات ایمنی راه در آن نقاط اقدامات لازم انجام میگرفت.
وی خاطرنشان کرد: تعدادی پروژه نیمهکاره و در دست اقدام در راههای کشور موجود است که آنها نیز تحت عنوان نقاط پرحادثه در سنوات قبل شناسایی و مشخص شدهاند که شامل احداث راه، پل، تونل و تقاطع همسطح و غیر همسطح نیز هستند.
مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری با بیان اینکه «در سال گذشته حدود 600 عنوان پروژه شامل احداث تقاطع همسطح و غیر همسطح و ایمنسازی راهها و نقاط حادثهخیز وجود داشت» گفت: پس از تهیه فهرست نهایی نقاط پرتصادف، بهسرعت سه سؤال از استانها پرسیده شد که عبارتاند اند از؛ چه تعداد از نقاط پرتصادف در سالهای گذشته آشکارسازی شده است؟ چه تعداد از نقاط پرتصادف جدید جزو 600 پروژه موجود هستند که با تکمیل پروژه، برطرف میشود؟ و چه تعداد جزو باند دومهای در حال ساخت هستند؟ زیرا تعداد زیادی باند دوم توسط شرکت ساخت و توسعه و استانها در حال اجرا هستند که گمان میکردیم با تکمیل آن مشکل تعدادی از نقاط پرتصادف رفع میشود.
اکبری با اشاره به پاسخ استانها به این سه سؤال اعلام کرد: از 1585 نقطه، 583 نقطه قبلاً آشکارسازی و 996 نقطه باقیمانده بود، همچنین 162 نقطه جزو پروژه های در حال اجرا است و 224 پروژه در مسیرهای باند دوم در حال احداث قرار دارد که توسط بخشهای مختلف وزارتخانه در حال پیگیری است.
وی تصریح کرد: با یک جمع و تفریق ساده مشخص میشود که کارهای انجامشده در وزارتخانه در راستای رفع نقاط پرحادثه است.
اکبری با اشاره به اعتبار لازم برای شروع آشکارسازی نقاط پر تصادف بیان داشت: 12 میلیارد تومان برای آشکارسازی 996 نقطه از منابع سازمان تأمین گردید و در قالب جدول به استانها ابلاغ شد که رقم تخصیصی بر مبنای توزیع 1585 نقطه بوده است.
این مقام مسئول در سازمان راهداری افزود: دو فرم ساده و صورتجلسه نیز برای استانها فرستاده شد تا اقدامات انجامشده را در آن ذکر کنند و با تصویر به امضای سه مدیر استانی شامل فرمانده پلیسراه، مدیرکل راهداری و مدیرکل راه و شهرسازی استان برسد.
به گفته وی، با اتمامِحجت رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای پیش از بهمنماه سال ۹۵، کار آشکارسازی نقاط پر تصادف در استانها انجام شد.
اکبری ادامه داد: اقدام بعدی، واگذاری این نقاط طبق شرح خدمات 40 صفحهای مورد تصویب سازمان برنامه و بودجه به مشاور بود که باید طبق دستورالعمل، توسط ادارات کل راه و شهرسازی انجام میشد، اما چون بحث ادغام بخش راهداری در ادارات کل حملونقل و پایانههای استانها مطرح بود،موضوع از طریق سازمان راهداری و حملونقل جادهای دنبال شد و شرح خدمات مذکور از سوی سازمان با صرف بیش از صدها ساعت کار مطالعاتی، بهصورت چکیده در قالب یک چکلیست تفصیلی همراه با راهکارها و کروکی در یک فرمت مشخص تعیین و به مهندسین مشاور واگذار شد.
به گفته مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری از شهریور پارسال موضوع نقاط پرتصادف در دستور کار مطالعه و قرارگرفته است و پس از درجهبندی استانها بر اساس میزان فاصله یعنی نزدیک و یا دور بودن آنها نسبت به یکدیگر،قراردادهای مطالعاتی با مهندسان مشاورمنعقد شد.
اکبری با بیان اینکه «مطالعه و تهیه طرح ایمنسازی 1585 نقطه پر تصادف به 14 شرکت مهندسی مشاور واگذار شد» گفت:برای مطالعه ۲.۵ میلیارد تومان تأمین اعتبار شده است و 14 قرارداد منعقد شد.
وی با اشاره به برگزاری کارگاههای آموزشی 4 روزه برای شرکتهای مهندسین مشاور برگزیده بیان داشت: از بین مهندسان مشاور فعال در حوزه راه و ترابری، بهترین مشاوران حوزه ایمنی انتخاب شدند و در این کارگاهها، تمام نکات لازم را ریزبهریز بازگو کردیم تا پس از امضا قرارداد، کار خود را شروع کنند.
وی با اشاره به نحوه تأمین اعتبار طرح رفع نقاط پر تصادف ابراز داشت: وزیر راه و شهرسازی با رئیسجمهوری در این خصوص مکاتبه کرده تا اعتبار لازم برای رفع نقاط پرحادثه تأمین شود، همچنین ما در سازمان راهداری با سازمان برنامه و بودجه برای تأمین اعتبار 2000 میلیارد تومان جهت رفع کامل این نقاط مکاتبه کردهایم.
مدیرکل دفتر ابنیه فنی سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به برنامههای سال 96 سازمان راهداری در قبال رفع نقاط پر تصادف خاطرنشان کرد: 200 نقطه نیمهکاره از قبل وجود دارد و 500 نقطه جدید از فهرست 1585 نقطه برای اصلاح در برنامه امسال قرار خواهد گرفت بهطوریکه پس از اتمام بررسی توسط مهندسان مشاور، پروژهها بهسرعت برای اجرا در قالب مناقصه به پیمانکاران واگذار خواهد شد.
وی در پایان بابیان اینکه «۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار مصوبی است که برای اجرای این طرح دادهشده است» خاطرنشان کرد: کلیه اطلاعات مستخرج از شناسنامه تمام 3 هزار نقطه دارای تصادف، به لحاظ آماری تجزیهوتحلیل شده است و عصاره یافته هایی که در این دادهها وجود داشت هماکنون استخراجشده که در قالب گزارش تحلیلی دیگری میتواند ارائه شود و مورداستفاده قرار گیرد.