بازدید سایت : ۴۵۱۳۴

فرودگاه‌ امام خمینی(ره) و قابلیت تبدیل شدن به بندرخشک

حسین تاجیک فرودگاه امام خمینی(ره) را یک بازار بکر و جذاب برای تولیدکنندگان مهم دنیا دانست و بر همین اساس، خبر از کلید خوردن ایجاد شهر لجستیکی در منطقه آزاد فرودگاه امام داد.

فرودگاه‌ امام خمینی(ره) و قابلیت تبدیل شدن به بندرخشک
تین نیوز |

حسین تاجیک فرودگاه امام خمینی(ره) را یک بازار بکر و جذاب برای تولیدکنندگان مهم دنیا دانست و بر همین اساس، خبر از کلید خوردن ایجاد شهر لجستیکی در منطقه آزاد فرودگاه امام داد.

 

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، حسین تاجیک درباره جزئیات ساخت شهر لجستیکی در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به خبرنگار ما گفت: "قرار است این شهر لجستیکی، به عنوان هاب فعالیت‌های اقتصادی و انبار تولیدات شرکت‌های برتر دنیا برای فروش در منطقه غرب آسیا، آسیای میانه و همسایگان ایران تبدیل شود."

 

معاون سرمایه‌گذاری و اقتصادی شرکت شهر فرودگاهی امام ‌خمینی(ره)، ایران را کشوری با ظرفیت بالا به دلیل برخورداری از ۸۰ میلیون نفر جمعیت داخلی و بیش از 400 میلیون نفر جمعیت هدف در کشورهای اطراف دانست و اظهار داشت: "چنین جمعیتی، یک بازار بکر و جذاب برای تولیدکنندگان مهم دنیا محسوب می‌شود و بر همین اساس، ایده ایجاد شهر لجستیکی در منطقه آزاد فرودگاه امام خمینی (ره) کلید خورده است."

 

وی در پاسخ به پرسش دیگری در این باره که آیا زیرساخت‌های حمل و نقلی کشورهای همسایه و منطقه، امکان پذیرش پروازهای باری ایران را دارند یا خیر؟ گفت: "منطقه ما برای توسعه در راستای منافع ملت‌ها حرکت خواهد کرد. توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقلی نیز جزو اولین اقدامات در این راستا خواهد بود و از سوی دیگر، وجود همسایگان توسعه یافته، کشور ما را توانمندتر خواهد کرد."

 

تاجیک یکی دیگر از برنامه های شهر لجستیکی فرودگاه امام خمینی(ره) را ایجاد منطقه تعمیر، چک و اورهال هواپیماهای ایرلاین‌های منطقه ذکر و تأکید کرد: "با توجه به وجود نیروی مهندسی کارآمد و همگام با کلاس جهانی در ایران، امکان ایجاد چنین تعمیر هواپیما برای ایرلاین‌های خارجی وجود دارد؛ بنابراین می‌توانیم با ایجاد انبار قطعات هواپیما در این منطقه آزاد، شرکت‌های هواپیمایی همسایه و منطقه به جای انتقال موتور هواپیماهای زمینگیر خود به اروپا با هزینه‌ای بسیار گزاف، با اندک هزینه آن را به تهران و فرودگاه امام منتقل کنند تا از خدمات اور هال هواپیما در شهر فرودگاهی بهره‌مند شوند."

 

وی، ایران و منطقه غرب آسیا به خصوص برخی کشورهای عربی را بزرگترین مصرف کنندگان قطعات الکترونیک اعم از دوربین، موبایل، لپ تاپ و تبلت خواند و گفت: "بسیاری از شرکت‌های معتبر تولیدکننده قطعات و لوازم الکترونیکی، در حال حاضر دوبی را به عنوان هاب و انبار قطعات یدکی و اصلی خود برگزیده‌اند؛ با راه‌اندازی شهر لجستیک در منطقه آزاد فرودگاه امام، امکان تاسیس انبار برای تأمین‌کنندگان قطعات الکترونیک جهت بازار مصرف کنندگان غرب آسیا و آسیای میانه باشیم. به خصوص اینکه شرکتهای پست بین المللی در دنیا که ایرلاین اختصاصی برای جابه‌جایی کالا در اختیار دارند، اعلام آمادگی کرده تا در این زمینه با شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی همکاری کنند."

 

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به بالا بودن قیمت سوخت هواپیما در ایران، امکان رقابت با فرودگاه دبی وجود دارد یا خیر؟ گفت: بازار منطقه‌ای ما آنقدر گسترده و تشنه کالاهای جدید است که نه تنها رقابت با اماراتی‌ها را توجیه‌پذیر می‌کند، بلکه حتی رقابت درونی میان چند فرودگاه را نیز دارای توجیه اقتصادی خواهد کرد. به عنوان نمونه امارات متحده عربی که با دارا بودن فرودگاه دوبی با جابه جایی سالانه ۸۰ میلیون نفر مسافر و ۲ و نیم میلیون تن بار، به یکی از پرترددترین مناطق جهان تبدیل شده، در حال ساخت فرودگاه دیگری در ۷۰ کیلومتری فرودگاه فعلی دبی در بندر جبل علی است که ظرفیت پذیرش مسافر آن سالانه ۱۵۰ میلیون نفر و ظرفیت جابه جایی بار آن نیز سالانه ۱۰ میلیون تن خواهد بود."

 

وی ادامه داد: "همچنین مقامات این کشور در حال ساخت فرودگاه بسیار بزرگ دیگری در ابوظبی با سرمایه گذاری ۴ میلیارد یورویی هستند. بنابراین هر گونه سرمایه‌گذاری هدفمند در حوزه هوایی، سودده خواهد بود."

 

به گفته تاجیک، تمهیدات معمولی وجود دارد که هر کشور با توجه به امکانات و مزایای خویش برای جذب ایرلاینهای خارجی پیش‌بینی می‌کند، اگر ما هم بتوانیم  این تمهیدات را صورت دهیم سهم خودمان را از این بازار کسب خواهیم کرد، بعنوان نمونه تخفیف مثلا ۵ درصدی قیمت سوخت ارائه شده به ایرلاینهای خارجی در مقایسه با قیمتهای منطقه می‌تواند، گام موثری در این جهت باشد.

 

معاون اقتصادی و برنامه ریزی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) درباره وجود فرودگاه پیام در استان البرز و حدودا ۶۰ کیلومتری فرودگاه امام که به عنوان فرودگاه تخصصی باری و کارگو مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار داشت: "قرار نیست شهر لجستیکی منطقه آزاد فرودگاه امام به عنوان رقیب فرودگاه پیام تبدیل شود؛ بلکه ظرفیت‌های بالقوه و معطل مانده را پوشش خواهد داد."

 

 وی افزود: "شهر لجستیکی فرودگاه امام، صرفاً به جابه جایی هوایی بار و کالا نخواهد پرداخت؛ بلکه یک بندر خشک خواهد بود که انتقال بار از طریق جاده و ریل را نیز با توجه به قرار گرفتنش در مسیر شبکه ریلی و آزادراهی شمال ـ جنوب و شرق_غرب مدیریت می‌کند."

 

به گفته تاجیک، جابه جایی هر ۱۰۰ هزار تن بار در فرودگاه، معادل یک میلیون نفر مسافر ارزش افزوده برای کشور ایجاد می کند.

 

شرکت ADI یک شرکت بین‌المللی در حوزه لجستیک است. گستره فعالیت توزیعی این شرکت، شرق آسیا، خاورمیانه، استرالیا، اروپا، آمریکای شمالی و بخش‌هایی از آفریقاست. از میان همسایگان ما کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، کشورهای آسیای میانه و همچنین همسایگان ما در منطقه قفقاز از مشتریان ADI هستند. قرارداد طراحی جامع شهر بار (لجستیک) شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با حضور نمایندگان و مدیران شهر فرودگاهی، شرکت ADI به عنوان مجری و شرکت ناکو به عنوان مشاور مادر شنبه ششم خرداد در تهران امضا شد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.