◄ ضرورت مرمت و بازسازی پلهای بزرگ کشور
مواد و مصالح ساختمانی دارای عمر مفیدی هستند که پس از مدتی فرسوده می شوند و باید جایگزین شوند زیرا بهشدت در برابر عواملی همچون حوادث طبیعی و غیر طبیعی آسیبپذیر خواهند بود.
با توجه به عمر مفید سازهها اعم از سازههای ساختمانی و سازههای خاص نظیر پلها ضرورت بهسازی و مرمت آنها در افزایش عمر این سازهها عاملی بسیار موثر و مفید خواهد بود.
از آنجاییکه اکثریت راههای اصلی کشور عمری بیش از 50 سال دارند و پلهای موجود در آنها نیز از بازه عمر مفیدشان گذشته است، تقویت و بهسازی آنها در حال حاضر بسیار حیاتی و لازم است.
امروزه در سازههای ساختمانی، بهسازی و بازسازی آنها در بافتهای فرسوده شهرها بهعنوان بخشی از اولویتهای عمرانی و زیباسازی شهرها در حال انجام است تا هم در افزایش ایمنی و سلامت شهروندان تاثیرگذار باشد و هم به معماری و مدرن سازی شهرها کمک کند.
اما در مباحث جادهای بهدلیل عدم توقف در بهرهبرداری آنها و خستگی بیش از حد این سازهها، مرمت و بهسازی آنها بیشتر از بازسازی ساختمانها ضرورت دارد.
مواد و مصالح ساختمانی دارای عمر مفیدی هستند که پس از مدتی فرسوده می شوند و باید جایگزین شوند زیرا بهشدت در برابر عواملی همچون حوادث طبیعی و غیر طبیعی آسیبپذیر خواهند بود.
بازدیدهای دورهای و مستمر کارشناسان اهل فن در تشخیص خرابیها و ترمیم بهموقع آنها از خرابیهای عمده این سازهها جلوگیری خواهد کرد.
امروزه روشهای شناخت خرابیهای سازههای بتنی با روشهای غیرمخرب (چکش اشمیتس و...)، روش ارسال امواج، روش مغزهگیری بتن و ارزیابی باربری آنها تشخیص داده شده و تعیین میشود.
سپس با روشهای مختلف مقاومسازی این پلها، در بستر و پی، ستونها، سر ستونها، تیرها، عرشه و... شامل:
پلهای بتنی
- روش دور پیچ بتنی
- تقویت FRP
-تعویض تابلیه
- تقویت با رزینهای خاص سازه ای
-و..
پلهای فلزی
-سند بلاست و رنگآمیزی
-تقویت با ورقهای تقویتی
-افزایش المانهای فلزی در قسمتهای مورد نیاز پلها
انجام میشود.
* کارشناس حملونقل