بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
معاون بنیاد مستضعفان:

عوارضی آزادراه تهران – شمال 50 هزار تومان نخواهد بود

معاون بنیاد مستضعفان در خصوص عوارض آزادراه تهران-شمال توضیح داد: 40 درصد بازگشت سرمایه از طریق دریافت عوارضی خواهد بود اما قطعا آن چه که در برخی از رسانه‌ها از عوارض 50 هزار تومان منتشر شده نخواهد بود.

عوارضی آزادراه تهران – شمال 50 هزار تومان نخواهد بود
تین نیوز |

معاون بنیاد مستضعفان در خصوص عوارض آزادراه تهران-شمال توضیح داد: 40 درصد بازگشت سرمایه از طریق دریافت عوارضی خواهد بود اما قطعا آن چه که در برخی از رسانه‌ها از عوارض 50 هزار تومانی این مسیر منتشر شده نخواهد بود. 

 در خصوص اینکه آیا از چینی‌ها بابت بدعهدی‌های انجام شده طبق قراداد جریمه اخذ شده است گفت: چینی‌ها هم بر اساس قرارداد ادعاهایی داشتند مبنی بر اینکه در مقطع تحریم نتوانستند پول های مدنظر در قرارداد را جابجا کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، منوچهر خواجه دلویی در حاشیه بازدید از قطعه یک آزادراه تهران – شمال با بیان اینکه در طول این 32 کیلومتر حدود 39 رشته تونل در باند رفت و برگشت وجود دارد و 42 درصد مسیر را تونل تشکیل می‌دهد.

وی افزود: 25 دستگاه پل بزرگ در دو باند رفت و برگشت به طول 3.1 کیلومتر احداث شده است و در این آ‌زادراه 20 کیلومتر دیوار حائل در باند رفت و برگشت وجود دارد.

وی افزود: حجم عملیات خاکی و ترانشه برداری معادل 12 میلیون متر مکعب است و میزان بتن ریزی به 2 میلیون و 100 هزار متر مکعب می‌رسد.

معاون توسعه و ساختمان بنیاد مستضعفان با بیان اینکه مصرف میلگرد و آهن آلات در این پروژه 110 هزار تن بوده است گفت: مصرف سیمان هم تاکنون به 700 هزار تن رسیده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر روسازی در پروژه با پیشرفت فیزیکی 85 درصدی در حال احداث است و اجرای تاسیسات الکترومکانیکال پیشرفت فیزیکی 50 درصدی دارد.

خواجه دلویی با اشاره به رعایت جزئیات موضوعات محیط زیستی گفت: در این پروژه اجازه ندادیم هیچ آبی آلوده شود و تمام چشمه ها از مجراهای جداگانه به مسیر اصلی خود برمی‌گردند و آب سالم که حق آبه مردم منطقه است به چرخه باز خواهد گشت.

خواجه دلویی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا از چینی‌ها بابت بدعهدی‌های انجام شده طبق قرارداد جریمه اخذ شده است گفت: چینی‌ها هم بر اساس قرارداد ادعاهایی داشتند مبنی بر اینکه در مقطع تحریم نتوانستند پول‌های مدنظر در قرارداد را جابجا کنند.

وی ادامه داد: چینی‌ها از 220 میلیون دلار 150 میلیون دلار کار انجام دادند اما نتوانستند باقی فاینانس را محقق و پروژه را ادامه دهند بنابراین شرایط قرارداد سخت شد از ادعاهای خود دست کشیدند و در حد منابع فاینانس کار را تمام کردند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ارائه اراضی به بنیاد مستضعفان از سوی دولت بابت سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این پروژه گفت: در یک سری از نقاط اراضی‌ای از سوی دولت به بنیاد مستضعفان بابت بازگشت سرمایه هزینه شده در این پروژه ارائه شد.

وی افزود: قرار بر این است که بازگشت سرمایه‌گذاری بنیاد تا 40 درصد از محل عوارضی و تا 650 درصد از محل اراضی‌ای باشد که تاکنون هم در بخشی از مناطق زمین‌هایی را به بنیاد داده‌اند.

معاون بنیاد مستضعفان ادامه داد: در فاز پنج پردیس صد هکتار اراضی به بنیاد مستضعفان داده شد اما در مقطعی بدون هماهنگی با بنیاد مستضعفان دولت شروع به ساخت و ساز مسکن مهر در آن منطقه کرد که بنیاد هم بابت این اقدام از شرکت عمران شهر‌های جدید در آن مقطع شکایت کرد.

خواجه دلویی تاکید کرد:‌ باید کارشناسی‌های مورد نیاز انجام شود تا زمین معوض به جای اراضی پردیس به بنیاد مستضعفان تحویل داده شود.

وی گفت: در منطقه 22 هم اراضی را به بنیاد مستضعفان داده بودند که شهرداری هم در آن اراضی توافقاتی داشت که باز هم باید معوض این اراضی طبق کارشناسی‌ها زمین‌های دیگری را در اختیار بنیاد قرار دهند.

خواجه دلویی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه علت تاخیر مجدد در افتتاح رسمی آزادراه تهران – شمال چیست گفت: طبق برآوردهای انجام شده در خردادماه امسال برای تکمیل این پروژه نیاز به 600 میلیارد تومان داشتیم که 300 میلیارد تومان آن را بنیاد و 300 میلیارد تومان آن را دولت متعهد شد.

خواجه دلویی با بیان اینکه 300 مییارد تومان دولت در قالب اوراق خزانه اسلامی است گفت: نقد کردن این اسناد زمان‌بر است و باید از طریق بورس انجام شود.

وی با بیان اینکه برای خرید تاسیسات و نصب آنها نیاز به پول نقد داریم گفت: دو ماه بعد از پرداخت 300 میلیارد تومان به صورت نقد آزادراه تهران – شمال تکمیل خواهد شد چرا که نصب تاسیسات تا دو ماه زمان می‌برد.

وی همیچنین درباره تعیین نرخ عوارضی آزادراه تهران – شمال اظهار داشت: 40 درصد بازگشت سرمایه از طریق دریافت عوارضی خواهد بود از سوی دیگر نرخ سود سالیانه بنیاد در این پروژه 22 درصد است و بنا بر این اعداد و ارقام نرخ عوارضی تعیین می‌شود اما قطعا آن چه که در برخی از رسانه‌ها تا 50 هزار تومان منتشر شده نخواهد بود. 

وی درباره آخرین وضعیت قطعه دو آزادراه تهران – شمال گفت: پیمانکاران ایرانی از خردادماه سال 96 بر روی این پروژه کار می‌کنند و در حال حاضر قطعه 2 پیشرفت فیزیکی 29 درصدی دارد و طبق برآوردها باید نیمه دوم سال 1400 به بهره‌برداری برسد.

وی درباره آخرین تصمیمات برای قطعه 3 آزادراه تهران – شمال اظهار داشت: هزینه مورد نیاز به قیمت روز برای اجرای قطعه 3 ، 4700 میلیون تومان برآورد شده است که باید از فاینانس خارجی و پیمانکار داخلی برای اجرای این قطعه استفاده کنیم.

معاون بنیاد مستضعفان با بیان اینکه تاکنون هشت گروه خارجی برای تامین فاینانس این پروژه در مناقصه شرکت کردند گفت: شرط ما برای هشت گروه این است که ساخت پروژه با شرکت‌های ایرانی باشد.

وی با بیان اینکه این هفت شرکت از کشورهای چین، کره و ایتالیا هستند اما عمده آنها را شرکت‌های چینی تشکیل می‌دهد گفت: آ‌خر مردادماه بازگشایی پاکت‌های شرکت کننده در مناقصات انجام می‌شود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان پاسخ

    معاون محترم بنیاد فرموده اند که نرخ سود سالیانه بنیاد در این پروژه 22 درصد است و 40 درصد بازگشت سرمایه از طریق دریافت عوارض خواهد بود و مابقی از محل اراضی که از سوی دولت به بنیاد بابت بازگشت سرمایه واگذار میشود.ایشان اطمینان داده اند که قطعا عوارض 50 هزار تومانی نخواهد بود.
    دولت قرار است از جیب 80 میلیون نفوس ایرانی بردارد و از محل زمین هایی - که متعلق به همه ی ملت است- بابت نرخ برگشت سرمایه به مجری بدهد. به عبارت دیگر 13.2 درصد از سود این سرمایه گذاری را دولت از جیب ملت میریزد به حساب بنیاد؟ سود سالیانه ی بنیاد از جیب مردم؟ چرا؟ بنیاد مستضعفان تاسیس شده که یاور مستضعفان باشد یا برایشان هزینه بتراشد؟
    قرار است تهرانی ها و شمال روندگان فقط 40 درصد قیمت تمام شده را بپردازند و مابقی را دولت از جیب همه ی آحاد مردم که عده ی زیادی از آنها استطاعت سفر به شمال را ندارند و عده ی بیشتری که شاید اصلا تمایل به سفر به شمال را نداشته باشند بپردازد. چرا؟
    کسی که نه تهران نشین است نه شمال نمیرود و چرا باید هزینه ی اتصال تهران به شمال را بپردازد؟
    چراعوارض نباید 50 هزار تومان باشد؟ چرا نباید هر شهروند تمام هزینه ی امکاناتی که از آن بهره مند میشود را خود بپردازد و هزینه اش را بر دوش اقشار دیگر بار نکند؟