تغییر در اساسنامه سازمان بنادر ضروری است
معاون مهندسی و توسعه امورزیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طبق قانون مصوب سال 1340 اصلاحی سال 1364؛ متولی سواحل و بنادر کشور سازمان بنادر و دریانوردی تعیین شده است اما در برخی موارد صراحت قانون کافی نیست و عملا تبدیل به خلاء قانونی شده که طی آن سازمان های مختلف توانسته اند در امر سواحل ورود کنند.
معاون مهندسی و توسعه امورزیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طبق قانون مصوب سال 1340 اصلاحی سال 1364؛ متولی سواحل و بنادر کشور سازمان بنادر و دریانوردی تعیین شده است اما در برخی موارد صراحت قانون کافی نیست و عملا تبدیل به خلاء قانونی شده که طی آن سازمان های مختلف توانسته اند در امر سواحل ورود کنند.
نورالدین علی آبادی درباره چرایی تلاش برای تغییر نام سازمان بنادر و دریانوردی که این روزها از زبان برخی از نمایندگان مجلس به گوش می رسد، اظهار داشت: ضرورت تغییر نام و یا تغییر در اساسنامه سازمان بنادر و دریانوردی به یک مشکل بزرگ در حوزه بنادر و سواحل کشور برمی گردد. هم اکنون در کشور حدود 22 ارگان مختلف در حوزه بنادر و ساحل دخیل هستند که به معنای تعدد در مراکز تصمیم گیری در این حوزه است که زمینه ساز بروز برخی از مشکلات شده است به گونه ای که بهره برداری و ایجاد تاسیسات در سواحل در خلاء قانونی به وجود آمده بهینه و مناسب نیست.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برای ایجاد هماهنگی بین 22 ارگان دخیل در حوزه سواحل از سوی شورای عالی امنیت ملی و وزارت کشور کارگروه سواحل و بنادر تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: این هماهنگی ها در فقدان اعمال مدیریت واحد و یکسان بدون مشکل نیست به همین دلیل همزمان سازمان بنادر نیز در قالب شورای حفظ حقوق بیت المال و کارگروه و کارویژه های مرتبط در جهت صیانت از سواحل کشور فعالیت هایی را صورت می دهد.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی وضعیت حوزه بندر و دریا در مقابل بخش های دیگر مانند جاده ای و ریلی را ضعیف ارزیابی کرده گفت: هر دو بخش های ریلی و جاده ای متولی و حریم مشخص دارند اما بخش دریایی وضعیت خوبی ندارد، هم اکنون شرایط به گونه ای است که در 5800 کیلومتر سواحل کشور گاه در یک بخش چندین متولی داریم و بخش هایی هم بدون متولی باقی مانده است.
به گفته علی آبادی طبق قانون مصوب سال 1340 اصلاحی سال 1364؛ متولی سواحل و بنادر کشور سازمان بنادر و دریانوردی تعیین شده است اما در برخی موارد صراحت قانون کافی نیست که عملا تبدیل به خلاء قانونی شده که طی آن سازمان های مختلف توانسته اند در امر سواحل ورود کنند.
معاون مهندسی و توسعه امورزیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی مجموعه این ناهماهنگی ها و همپوشانی ها را سبب ساز ورود برخی از نمایندگان مجلس برای رفع مشکل اعلام کرد و اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ایجاد وحدت رویه در این بخش و سامان بخشی به آن اقداماتی را پیگیری می کنند سازمان بنادر و دریانوردی نیز در جهت احصاء وظایف و مسئولیت های قانونی خود با مجلس همکاری هایی را آغاز کرده است.
وی در مورد ضرورت تغییر نام سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: در خود سازمان هنوز در این زمینه به اجماع نرسیده ایم اما درباره اصلاح قوانین و مقررات سازمان بنادر و دریانوردی اجماع وجود دارد که طی آن حدود مسئولیت ها، وظایف و اختیارات سازمان تعیین شود که در نهایت این طرح به وزارت راه و شهرسازی ارائه خواهد شد.
علی آبادی در آخر طرح مسائلی مانند تشکیل وزارت دریانوردی را ضروری ندانست و خاطرنشان کرد: وجود یک سازمان متولی که اشراف و کنترل کافی بر امور محوله قانونی خود داشته باشد کارایی بهتری خواهد داشت.