اجرای پروژه جهانی برای مقابله با تهاجم زیستی از طریق بدنه کشتیها
صندوق تسهیلات محیطزیست جهانی، پروژهای جدید را برای مقابله با موج بزرگ انتقال گونههای مهاجم دریایی تصویب میکند.
صندوق تسهیلات محیطزیست جهانی، پروژهای جدید را برای مقابله با موج بزرگ انتقال گونههای مهاجم دریایی تصویب میکند.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، پروژه جهانی جدید برای کمک به حفاظت از زیستبومهای دریایی در برابر اثرات نامطلوب انتقال گونههای مهاجم آبزی مورد تصویب اولیه قرار گرفت.
پروژه مشارکتی GloFouling با مشارکت «صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF)»، «برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP)» و «سازمان بینالمللی دریانوردی (آیمو)» به مساله انتقال گونههای آبزی از طریق خزهزدگی زیستی (تجمع ارگانیزمهای دریایی بر روی بدنه و سازه کشتیها در زیر سطح آب) میپردازد.
تمرکز این پروژه بر اجرای دستورالعمل آیمو برای کنترل و مدیریت خزهزدگی زیستی کشتیها خواهد بود که توصیهها و شیوههایی را برای اقدامات در خصوص این پدیده به منظور کاهش احتمال و پیامدهای انتقال گونههای مهاجم آبزی به دست میدهد.
تاثیرات زیستمحیطی و اقتصادی-اجتماعی بارزی به تهاجم زیستی در محیط زیست دریایی نسبت داده میشود که ممکن است فعالیتهای مرتبط با شیلات، پرورش آبزیان، زیرساختهای ساحلی و سایر اقدامات توسعهای را تحت تاثیر قرار دهد، و در نهایت بقا و معیشت جوامع ساحلی را با تهدیدهای جدی روبهرو سازد.
پروژه GloFouling از شیوه موفق همکاری این سه سازمان در انجام پروژه مشارکتی GloBallast پیروی خواهد کرد که با هدف ظرفیتسازی برای اجرای کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتیها (BWM) به مرحله اجرا درآمده بود؛ این کنوانسیون بینالمللی در جهت مقابله با انتقال گونههای مهاجم آبزی از طریق آب توازن حمل شده در کشتیها تلاش میکند.
این پروژه جدید سعی در ایجاد ظرفیت در میان کشورهای در حال توسعه برای تقلیل انتقال گونههای مهاجم آبزی از مجرای خزهزدگی بدنه کشتیها خواهد داشت.
«استفان میکالف»، مدیر بخش محیطزیست دریایی آیمو در این خصوص اعلام کرد: «سازمان بینالمللی دریانوردی سردمدار تلاشهایجهانی برای مقابله با انتقال گونههای مهاجم آبزی توسط کشتیها بوده است، و مواجهه با مساله خزهزدگی زیستی بدنه کشتیها نیز گامی حیاتی در جهت حفاظت از تنوع زیستی دریاها به شمار میرود. پاکسازی بدنه کشتیها به منظور کاهش تجمع گونههای آبزی همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانهای از صنایع کشتیرانی را به عنوان مزیتی اضافی به همراه خواهد داشت، زیرا حرکت کشتی در نتیجه رفع خزهزدگی تسهیل خواهد شد.»
طرح اولیه پروژه GloFouling در ماه می ۲۰۱۷ توسط شورای GEF و با بودجه اجرایی ۹/۶ میلیون دلار به تصویب رسید، و پروژه اکنون در مرحله آمادهسازی و تکمیل جهت ارائه مجدد به این شورا و کسب تایید آن پیش از آغاز فرایند اجرا به سر میبرد.
به گفته «اندرو هادسن»، رئیس برنامه حاکمیت آبها و اقیانوسهای UNDP، پروژه GloFouling فرصتی بینظیر برای کمک به مقابله با یکی از مجاری مهم باقیمانده برای انتقال گونههای مهاجم آبزی قلمداد میشود که تاثیرات نامطلوب سنگینی بر اقتصاد و زندگی مناطق گوناگون دنیا بر جای میگذارد.