بازدید سایت : ۴۴۹۷۹
اختصاصی تین‌نیوز

◄ چگونگی مواجهه با " بازگشت کشتی‌های خارجی " / لزوم ارتقای شیوه اطلاع‌رسانی درباره دستاوردهای سازمان بنادر

◄ چگونگی مواجهه با " بازگشت کشتی‌های خارجی " / لزوم ارتقای شیوه اطلاع‌رسانی درباره دستاوردهای سازمان بنادر

تین نیوز | چگونگی مواجهه با کشتی های خارجی که قرار است به زودی به ایران برگردند، یکی از مهم ترین دستور جلسه های آخرین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر بود.

به گزارش تین نیوز، یکی از محورهای اصلی هشتمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، اعلام گزارش عملکرد کارگروه نمایندگی ها و تسهیلات بندری بود.

روزبه مختاری، رئیس کارگروه نمایندگی ها و تسهیلات بندری، در این نشست با اشاره به بررسی بحث ورود و خروج به بنادر، اظهار کرد: فرآیند ورود و خروج به بنادر کشور از سال گذشته تغییر کرده و نرم افزار خوبی هم به سازمان اضافه شده اما هیچ ساختار مشخصی در سازمان بنادر برای اطلاع رسانی وجود ندارد.

وی افزود: درباره اقدامات سازمان و اتاق فکر، اطلاع رسانی مناسبی به جامعه بندری و دریایی نمی شود و اگرچه کار زیاد انجام می شود اما به جامعه نشان داده نمی شود و مساله ما این است که چگونه می توان این وضعیت اطلاع رسانی را اصلاح کرد تا کسانی که با سازمان، سر و کار دارند، مطلع شوند که چه اتفاقاتی افتاده است.

مختاری همچنین با اشاره به مساله بازگشت شرکت های کشتیرانی خارجی به ایران گفت: یک مساله دیگر ما این است که با شرکت هایی که قرار است به بنادر ایران برگردند و نیز با خطوط جدید، قرار است چه برخوردی داشته باشیم؟

رئیس کارگروه نمایندگی ها و تسهیلات بندری ادامه داد: درخواست من از مدیرعامل سازمان این است که نمایندگانی را از سازمان به کارگروه ما بفرستند تا درباره این موضوع، بحث و تصمیم گیری کنیم.

وی یادآور شد: احتمالا با بازگشت خطوط خارجی با مشکل مواجه شویم زیرا در حال حاضر، کشتی ها بالای 100 ساعت در لنگرگاه معطل می مانند و هزینه توقف گزافی به آنها تحمیل می شود.

مختاری همچنین از بروز مجدد مشکل "بخشنامه های یک شبه" انتقاد کرد و افزود: این که سازمان بنادر تصمیم گرفته که دو اپراتور در بندر باشد و خود سازمان تقسیم کشتی ها را بین این دو اپراتور انتخاب کند، نباید منجر به این شود که امروز بخشنامه بزنیم و فردا بگوییم باید اجرا شود و دست کم یک فرجه زمانی باید برای اجرای بخشنامه ها در نظر گرفته شود.

وی همچنین با تاکید بر لزوم راه اندازی هرچه سریع تر سیستم PCS در سازمان، ادامه داد: نیاز داریم که یک سیستم جامع بندری داشته باشیم که به صورت بهینه مدیریت تمامی اجزای ما را انجام دهد. در حال حاضر چنین سیستمی نداریم و از مدیرعامل سازمان می خواهیم دستوری بدهد که ما هرچه زودتر بتوانیم PCS را داشته باشیم.

سعیدنژاد: به طور جدی در پی حل مشکل اپراتورهای بندر شهیدرجایی هستم
محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر در پاسخ به این سخنان، با اشاره به مشکلات پورت اپراتوری در بندر شهیدرجایی اظهار کرد: به طور جدی به دنبال این موضوع هستم.

سعیدنژاد افزود: علت این مشکل، ریشه تاریخی دارد و باید برطرف شود. باید حتما اپراتورهای مستقر در این بندر به طور جدی وارد شوند و مساله را حل کنند، در غیر این صورت، حتما تصمیم جدی خواهیم گرفت و نمی گذاریم این مشکل، ادامه پیدا کند.

وی اضافه کرد: نسبت به آنچه در این زمینه اتفاق افتاده، بی تفاوت نبوده ام و از روزی که وارد این مجموعه شدم، با همین مساله مواجه و درگیر بوده و هستم، البته این مساله، شخص بنده و سازمان نیست بلکه مساله کشور و حل آن، دفاع از حیثیت کشور است.

سعیدنژاد همچنین درباره موضوع PCS اظهار کرد: این هم جزء موضوعاتی است که به شدت دنبال آن بوده و هستم، البته هنوز به مدلی نرسیده ایم.

وی افزود: در این باره یک شرکت سنگاپوری و یک شرکت کره ای را دعوت کردیم که سایت را ویزیت کردند و گزارشی از وضعیت سایت به ما ارائه دادند و پیشنهادهای اصلاحی هم داده اند، بدین ترتیب در این باره در حال مطالعه و پیشروی هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر اضافه کرد: البته موضوع PCS تنها مربوط به سازمان نیست و به برخی سازمان های دیگر از جمله گمرک هم مربوط می شود که در این رابطه، با آنها نیز مذاکراتی داشته ایم و به طور جدی در حال پیگیری هستیم.

وی یادآور شد: هم دولت روی این موضوع حساس است و هم وزیر راه، ایشان در حکم اینجانب، موضوع آی تی را به عنوان یکی از محورهای اصلی ماموریت بنده ذکر کرده بودند، البته خودم نیز در هر سازمانی که بوده ام، پیگیر موضوع آی تی بوده ام.

سعیدنژاد همچنین درباره مساله چگونگی مواجهه با شرکت های کشتیرانی خارجی اظهار کرد: این قضیه دو جنبه متضاد دارد، یعنی نه باید خیلی باز رفتار کنیم و نه خودتحریمی داشته باشیم؛ البته باید در این زمینه به نقطه بهینه ای برسیم و این، نیاز به هوشیاری و دقت دارد تا راهکار مناسب را پیدا کنیم و در عین حال نظام حمایتی از شرکت های داخلی را هم داشته باشیم.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.