◄ تشریح لحظات آخر «سانچی» بر اساس اطلاعات جعبهسیاه؛ سهلانگاری افسران کشتی «کریستال» عامل تصادف بود؟
بر اساس گزاش نادر پسنده از اعضای کمیته تحققی در خصوص حادثه سانچی تنها 2 دقیقه مانده به حادثه تصادم، افسر کشتی فله بر کریستال بدون هیچ احساس خطری شیفت خود را تغییر می دهد و به افسر بعدی اینگونه گزارش می دهد که هیچ گونه ترافیک دریایی مشاهده نشده است.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی که گزارش نهایی حادثه سانچی را قرائت میکرد گفت: افسران و دیدهبانهای کشتی کریستال تا زمان تصادم متوجه وجود کشتی سانچی نشدهاند.
به گزارش خبرنگار تین نیوز نتایج بررسی سانحه تصادف نفتکش سانچی با کشتی فلهبر کریستال پیش از ظهر امروز در نشست خبری با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و هم چنین نمایندگان ایران در کمیته تحقیق حادثه برگزار شد.
نادر پسنده مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی که به عنوان یکی از اعضای کمیته تحقیق حادثه در نشست خبری حضور داشت درباره دلایل وقوع حادثه تصادم سانچی با کشتی فله بر کریستال گفت: تحلیل و بررسی یافتههای سانحه سانچی حاکی از آن است که هر دو کشتی نتوانستند مطابق با قانون ۵ کنوانسیون جلوگیری از تصادم در دریا با موضوع الزام دیدهبانی کامل از طریق دیدن، شنیدن و تمامی ابزارهای در اختیار نسبت به خطر تصادف آگاهی لازم را به دست بیاورند.
هم چنین بر اساس این تحلیل هر دو کشتی نتوانستند مطابق با قانون ۷ جلوگیری از تصادف در دریا ارزیابی صحیح از خطر تصادم به دست آورند.
به گفته پسنده از آنجایی که کشورها در خصوص علت اصلی سانحه به توافق نرسیدند، ایران و چین تصمیم می گیرند دو نظر جداگانه ارائه شود..
وی با بیان اینکه برای دلیل وقوع این سانحه دو نظریه چین و هنگکنگ و نظریه ایران، پاناما و بنگلادش ارائه شد، گفت: طبق نظریه چین و هنگکنگ این سانحه در آبهای آزاد در شرایط دید مطلوب حدود ۱۰ مایل بین تانکر سانچی و کشتی کریستال رخ داده است. مطابق با قانون ۱۵ کنوانسیون جلوگیری از تصادم در دریا این دو کشتی در مسیر تقاطع قرار داشتند و تانکر سانچی به عنوان کشتی راهدهنده باید از مسیر کشتی کریستال خارج میشده است.
وی افزود: طبق نظریه چین و هنگکنگ کشتی کریستال به عنوان کشتی راهگیرنده باید سرعت و مسیر خود را حفظ کرده و سانچی مطابق با قانون ۱۵ اقدام نکرده است. همچنین مطابق با قانون ۱۷ جلوگیری از تصادم در دریا کشتی کریستال هم اقدام مناسب برای جلوگیری از تصادم به عمل نیاورده است.
پسنده با اشاره به دلایل فرعی علت وقوع سانحه براساس نظریه چین و هنگکنگ، گفت: طبق نظریه چین و هنگکنگ افسر ناوبر سانچی انتظار داشته که کشتیهای کوچک از مسیر کشتی سانچی خارج شوند حتی اگر حق تقدم با آنها باشد.
آن طور که پسنده توضیح می داد: یکی دیگر دلایل فرعی این است که قبل از سانحه دیدهبان خطر تصادف را به افسر ناوبر یادآوری میکند اما ایشان اقدام مناسب برای جلوگیری از تصادف را به عمل نمیآورد. همچنین افسر ناوبر سانچی وقت زیادی را در اتاق نقشه گذرانده بنابراین دیدهبانی خوبی نداشتند.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: همچنین در این نظریه درباره دلایل فرعی آمده است که افسر ناوبر در پل فرماندهی درخصوص موضوعات متفرقه صحبت میکند تفاوت ۲۰ تا ۲۵ درجه مسیر و دو الی سه گره دریایی در سرعت اعلام شده است که ابهاماتی را ایجاد کردهاند.
وی با بیان اینکه علت اصلی وقوع سانحه از نظر کشورهای ایران، پاناما و بنگلادش موضوع دیگری شناخته شده است ادامه داد: طبق نظریه این سه کشور تغییر مسیر کشتی کریستال به سمت راست که در ۱۵ دقیقه قبل از سانحه آغاز شده بود باعث ایجاد موقعیت خطر تصادف شده است و اگر این تغییر مسیر صورت نمیگرفت تصادفی رخ نمیداد.
وی همچنین درباره دلایل فرعی مطرح در وقوع این سانحه طبق نظریه ایران، پاناما، بنگلادش اظهار کرد: افسران و دیدهبانهای کشتی کریستال تا زمان تصادف متوجه وجود و خطر تصادف با کشتی سانچی نشده بودند همچنین هر دو کشتی متوجه تغییرات شرایط ناوبری همدیگر نشده بودند.
پسنده افزود: طبق این نظریه بر روی کشتی کریستال سیستم موقعیت خودکار AIS که یک ابزار کمکناوبری است به عنوان ابزار اصلی جلوگیری از تصادف استفاده شده است.
پسنده با بیان اینکه افسر ناوبر و دیدهبان کریستال متوجه هشدار نوری کشتی سانچی نشده بودند، گفت: تحویل مسوولیت ناوبری در کشتی کریستال به نحو صحیح انجام نشد و عدم استفاده صحیح از اطلاعات AIS باعث شده که افسر کریستال نتواند اطلاعات کافی از اطراف کشتی به دست بیاورد.
این خبر تکمیل می شود...