◄ خسارت «سانچی» بدون درنظر گرفتن مقصر حادثه کامل پرداخت میشود
بیمه این کشتیرانی بهگونهای بوده که بیمهکننده، خسارت آن را بهطور کامل پرداخت میکند.
بیمه سانچی بهگونهای بوده که بیمهکننده، خسارت آن را بهطور کامل پرداخت میکند.
هادی حقشناس معاون دریایی سازمان بنادر با اعلام این خبر گفت: نوع بیمه نفتکش سانچی مشخص بوده و تا آنجا که من اطلاع دارم این نوع بیمه، بدون در نظر گرفتن مقصر اصلی سانحه به بیمه شونده خسارت را پرداخت خواهد کرد. بااینحال بیمه سانچی دراختیار نفتکش است و این شرکت باید درباره آن اظهارنظر کند.
حقشناس درباره وضعیت بیمه سرنشینان و خدمه کشتی نفتکش سانچی گفت: بیمه تجهیزات و خدمه کشتی سانچی همگی مربوط به شرکت ملی نفتکش است و سازمان بنادر براساس آییننامه بررسی علل سوانح، کار و تکلیف خود را انجام داده است.
او ادامه داد: ازنظر سازمان بنادر، کار در این خصوص تمامشده و ما گزارش بررسی علل سانحه را در گزارشی صدصفحهای به سازمان جهانی دریانوردی IMO ارائه دادهایم. یک نسخه از آن نیز دراختیار شرکت نفتکش است و وکلای این شرکت باید بقیه کار را پیگیری کنند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به پرسشی درباره تعیین مقصر نهایی این حادثه گفت: در هر سانحهای هر جا که مباحث کارشناسی درباره علت سانحه مطرح میشود ممکن است کارشناسان لزوماً بهنظر واحد نرسند. از سوی دیگر طبق آییننامه بررسی علل سوانح، ما در سازمان بنادر صرفاً به علت وقوع سانحه میپردازیم و به دنبال مقصر نیستیم.
او در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه چرا اختلافنظر بین کارشناسان ایرانی و پانامایی و چینی و هنگکنگی در مورد مقصر بودن کشتی ایرانی یا هنگکنگی وجود دارد، گفت: ازنظر سازمان بنادر تغییر زاویه کشتی کریستال ۱۵ دقیقه قبل از سانحه، علت ایجاد سانحه بوده اما طرف مقابل میگوید بلوره در مسیر اصلی خود در شرق به غرب قرار داشته و کشتی ایران که از شمال به جنوب حرکت میکرده باید تغییر مسیر میداده است.
حقشناس درباره بیرون کشیدن لاشه سانچی از اعماق آبهای چین گفت: طبق کنوانسیون لایروبی، زمانی به سراغ لاشه کشتی میروند که عامل ناامنی در دریانوردی باشد. برای شناورسازی کشتی اولویت اولاً با مالک کشتی است که تصمیم میگیرد آن را شناورسازی کند یا خیر و ثانیاً با کشور مالک ساحل و آبهای محل غرق شدن کشتی است که آیا ناوبری منطقه را به خطر انداخته است یا خیر.
به گزارش مهر، او ادامه داد: اما ازآنجاییکه بحث متوفیان ایرانی و پیکر آنها مطرح بوده است شرکت نفتکش تاکنون چند بار غواص به محل غرق شدن سانچی اعزام کرده است.