◄ کشتیرانیهای بینالمللی ناچار به قطع رابطه با ایران هستند
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته تأثیرات غیرمستقیم خروج ترامپ از برجام را تشریح کرد و از توافق جدید بین کشتیرانی و سازمان بنادر خبر داد.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته تأثیرات غیرمستقیم خروج ترامپ از برجام را تشریح کرد و از توافق جدید بین کشتیرانی و سازمان بنادر خبر داد.
به گزارش تیننیوز به نقل از مارینتایمز، مسعود پلمه گفت: هفته گذشته توافقی بین انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته و سازمان بنادر و دریانوردی حاصل شد که هزینهها بهصورت ریالی اخذ شود.
او درباره نوسانات بازار ارز گفت: بر این اساس صورتحساب خدمات و عوارض بندری بهصورت ارزی صادر اما بهصورت ریالی وصول میشود تا مشکلی برای پرداخت آن به وجود نیاید.
پلمه به قوانین ارزی جدید که از 20 فروردین اعلام شد اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یکی از مشکلات و محدودیتهای شرکتهای کشتیرانی ممکن نبودن انتقال ارز به کشور است.
تنها دو هفته برای تعیین تکلیف ارزی شرکتهای کشتیرانی فرصت است
او گفت: بانک مرکزی بخشنامه خوبی درزمینهٔ نقلوانتقال ارزی صادر کرده اما این بخشنامه هنوز قابلیت اجرا پیدا نکرده است درنتیجه ما نهتنها در صرافیها بلکه در سیستم بانکی هم توانایی انتقال پول به کشور را نداریم.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: اگر تا دو هفته آینده وضعیت نقلوانتقال پولی و مالی شرکتهای کشتیرانی تعیین تکلیف نشود و این معضل برطرف نشود شرکتهای کشتیرانی با زیان مواجه خواهند شد.
پلمه گفت: از یکسو محدودیت منابع مالی برای پرداخت هزینهها راداریم و از سوی دیگر انتقال ارز ما نیز با مشکل مواجه است ضمن ذخایر ریالی نامحدود هم برای تأمین منابع مالی نخواهیم داشت و درنتیجه هزینه عوارض بندری کشتی را هم نمیتوانیم پرداخت کنیم و در این شرایط سازمان بنادر نیز اجازه پهلوگیری به کشتیها را نخواهد داد.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته اظهار کرد: شرکتهای بزرگ کشتیرانی بینالمللی اگر با ایران روابط تجاری داشته باشد و این رابطه را در پروسه 180 روزه قطع نکند دولت آمریکا اجازه فعالیت در آمریکا را از آن شرکت سلب میکند.
پلمه تشریح کرد: اگر شرکت کشتیرانی اجازه دهد کانتینرهای ملکی، بدون حضور کشتی متعلق به آن خط به ایران بیاید بدون شک در ایران نیاز به دفتر نمایندگی برای رتق و فتق امور دارد، بنابراین این دفاتر به فعالیت عادی خود ادامه میدهند تا منافع خود را پیگیری کند.
او تاکید کرد: برای اعلام فعالیت نمایندگی خطوط کشتیرانیهای بینالمللی در ایران باید صبر کنیم اما در هر حال اگر شرکتهای بزرگ اگر فعالیت خود را در ایران متوقف کنند به طریق اولی دفاتر آنها هم در ایران تعطیل میشود.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: در زمان برجام حدود 40 درصد حملونقل کانتینری ایران توسط کشتیهای تحت مالکیت ایران و 60 درصد توسط خطوط خارجی جابهجا میشد.
پلمه گفت: البته منظور از سهم 60 درصدی خطوط خارجی از فعالیت کانتینری ایران، مدیریت 60 درصد فعالیت کانتینری توسط خطوط خارجی نیست زیرا واقعیت این است که نهتنها در دوران برجام، بلکه در زمان تحریمها هم این شرکتهای خصوصی ایرانی بودند .
او گفت: یقیناً و بدون شک برای دور زدن و خنثی کردن تحریمهای جدید آمریکا راهکار وجود دارد اما درعینحال هزینه و سختیهای خاص خودش را دارد.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: در یکماهه تعداد کشتیهای متردد به بنادر ایران کاهش یافته است اما این کاهش چندان محسوس نیست.