◄ کابوتاژ محموله ۳ هزار تنی کالا به بندر آستارا
کابوتاژ محموله ۳ هزار تنی کالا به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا برای نخستین بار در بنادر شمال کشور، رخ داد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: برای نخستین بار در میان بنادر شمال کشور، محمولهای ۳ هزار تنی به بندر آستارا کابوتاژ شد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابط عمومی ادارهکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، حسین چراغی افزود: هماکنون بنادر سواحل دریای خزر در کشورهای همسایه سه برابر حجم تجارت موجود در دریای خزر ظرفیت دارند و با توجه به این شرایط، رقابت شدیدی برای جذب کالا و فعالیتهای بندری و دریایی وجود دارد که در این راستا منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.
وی با اشاره به ظرفیت نهایی بندر تجاری آستارا و نقش مهم این بندر در منطقه، گفت: در حال حاضر طراحی بندر آستارا برای ایجاد ظرفیتی معادل ۲ و نیم میلیون تن در سال برای کالاهای غیرنفتی و حدود یک تا یک و نیم میلیون تن جهت غلات و مابقی جهت کالاهای عمومی پیشبینیشده است.
چراغی با قدردانی از همکاری و تعامل بسیار خوب اداره کل گمرک آستارا در انجام تشریفات گمرکی نخستین محموله کابوتاژی به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا، تصریح کرد: برای نخستین بار در بنادر شمالی کشور، محموله ۳ هزار تنی «کلینکر» توسط یک کشتی به صورت کابوتاژ از بندر امیرآباد به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا بارگیری کرد و لحظاتی پیش در اسکله این بندر پهلو گرفت.
وی بابیان اینکه محموله این کشتی پس از تخلیه، به بارانداز راهآهن آستارا منتقل خواهد شد، خاطرنشان کرد: این محموله از طریق خط آهن آستارا به مقصد گرجستان توسط واگن بارگیری می شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه ایستگاه راهآهن آستارا و منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا مکمل همدیگر هستند، بر لزوم توجه هر چه بیشتر مسئولین ذیربط به ایجاد و توسعه حملونقل ترکیبی در این منطقه تاکید کرد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی ادارهکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، «کران بری» یا «کابوتاژ» رویهای است که کالای داخلی از یک گمرک مرزی به گمرک مرزی دیگری در قلمرو گمرکی از راه دریا یا رودخانه مرزی حمل میشود.
منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر در شمال کشور است که با سرمایهگذاری بخش خصوصی احداث شد.
عملیات احداث بندر تجاری آستارا در فروردین ماه سال ۱۳۸۸ توسط شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه آغاز شد و فاز نخست آن در فروردین ماه ۱۳۹۲ به بهرهبرداری رسید.