◄ پس کرانه یک محدودیت محسوب نمیشود
بندرانزلی یکی از بنادر پر سابقه کشور است و از بنادر معتبر شمال کشور در ناحیهخزر محسوب میشود.
مدیرکل بنادرودریانوردی گیلان، گفت: بندرانزلی یکی از بنادر پرسابقه کشور است و از بنادر معتبر شمال کشور در ناحیهخزر محسوب میشود و به لحاظ استراتژی از قدیم به عنوان دروازه اروپا و ایران از آن یادشده است، بهطوریکه بسیاری از مقامات کشورهای مختلف از بندرانزلی تردد میکردند و علاوه بر آن دروازه ورود کالا هم بوده است.
به گزارش تیننیوز وبه نقل از روابطعمومی ادارهکل بنادرودریانوردی گیلان، حسین چراغی بابیان اینکه نزدیک به دو قرن است که بندرانزلی به محل تبادلات اقتصادی کشورهای حاشیه خزر و ایران تبدیلشده است، افزود: بندرانزلی با چهار پست اسکله اولیه آغاز به کارکرد و اکنون این تعداد به ۱۰پست اسکله با ظرفیت ۱۳میلیون تن کالا رسیده است و در طرح آتی به ۲۰پست اسکله با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۷میلیونتن کالا قدرت رشد و توسعه خواهد داشت و این یک نیاز است برای منطقه و بندرانزلی است.
چراغی افزود: بدین منظور برای آن، سندتوسعه راهبردی با توجه به سند بالادستی و سند استراتژی برنامهریزیشده است و با اهداف پنجساله در افق برنامه ششم و طرح جامع بنادر کشور، هفت محور اساسی طراحیشده است.
مدیرکل بنادرودریانوردی گیلان اهداف هفتگانه این سند را اینچنین برشمرد: هدف اول شامل افزایش بارگیری بنادر تجاری استان خصوصا بندرانزلی تا پایان سال ۱۳۹۹ به ۱۵ میلیون تن است و دومین هدف ایجاد زیرساختهای گردشگریدریایی و سفرهای تفریحی دریایی در سطح سواحل با ظرفیت ۱۰۰هزار نفری است.
وی ادامه داد: سومین هدف جذب سرمایه غیردولتی و بخشخصوصی در بنادر استان و جذب سرمایهگذاری دولتی و عمدتا منابع سازمانبنادر برای توسعهبندری و دریایی نیز چهارمین هدف است.
چراغی پنجمین هدف افزایش ظرفیت کانتینری دریایی به ۳۰هزار TEU دانست و گفت: ششمین هدف سند، کاهش متوسط ارایه خدمات به کشتیها با توجه به استانداردهای قابل قبول و مطلوب مشتریها و هفتمین هدف از اهداف هفتگانه ارتقا ایمنی بنادر استان که دربرشهای یکساله از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ تدوینشده است.
نماینده عالی سازمانبنادر در گیلان در ادامه با اشاره به فروپاشی کشور شوروی و ایجاد کشورهای مستقل، تصریح کرد: پس از ایجاد کشورهای جدید در آسیای میانه الگوی تقاضای این کشورها تغییر کرد و در مبادلات تجاری و بازرگانی فقط با کالاهایی نظیر آهن آلات و چوب دیگر مواجه نبودهایم و رویکرد متفاوتی ایجاد شد.
وی ادامه داد: در بنادر شمال کشور با توجه به وجود و قرار داشتن در کریدورهای مختلف از جمله کریدور شمال-جنوب و تراسیکا (شرق به غرب) و وجود جادهابریشم به عنوان یکی از مسیرهای سنتی بینالمللی و ترانزیت در کشور، متناسب با نیازهای کشورهای همسایه در این کریدور ترانزیت قابل تغییر است و بر اساس سند استراتژیک باید از ظرفیتهای مختلف استفاده شود خصوصا از ظرفیت ترانزیت شمال-جنوب که با توسعه ترانزیت بخشخصوصی و در انزلی ترانزیت کالاهای کشورهایی چون سوریه و عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی آفریقا باوجود تفاهمنامه کالاهای ترانزیت هند به روسیه بسیار مهم است و این توافقنامه بین روسیه و هند میتواند ظرفیت خوبی از بنادر ایران خصوصا برای انزلی ایجاد کند.
چراغی در ادامه با اشاره به ظرفیت وجود راهآهن و اتصال آن به بندرانزلی یادآور شد: بر اساس سند استراتژیک، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر مد نظر است که با توجه به صادرات و واردات محصولات جدید مثل غلات از جمله جو و گندم زیرساختهایی فراهمشده و اسکلههای خاص این نوع محصولات ساختهشده است.
مدیرکل بنادرودریانوردی گیلان با بیان اینکه در حال مطالعه برای اتصال بندر به شبکهریلی کشور هستیم متذکر شد: بسیاری از محصولات نظیر غلات زیرساخت حملونقلی و انتقال چندوجهی را میطلبد و این اتصال مزیت رقابتی جدیدی به وجود می آورد که بتوانیم رقابتپذیر بیشتری برای بندرانزلی ایجاد کنیم.
وی بیان اینکه روش حملونقل در دنیا تغییرات اساسی داشته است و امروز در تجارت بینالمللی، حملونقل لجستیک موضوعی زنجیرهای است که در بنادر مطرح میشود، عنوان کرد: بنادر در زنجیره تامین دخالت دارند و برای هر واحد کالا از مبدا تا مقصد مدیریت صورت میگیرد هم برای زمان و هم برای قیمت تمامشده کالا لذا امروزه الگوی بندرداری و مدیریت به گونهای نیست که کالا متوقف شود و بعد به بازار مصرف برسد یعنی با توجه به نرمافزارهایی از زمان حرکت از مبدا تا رسیدن به بنادر و تحویل به مصرفکننده کمترین زمان را به خود اختصاص میدهد و مدت ماندگاری کالا در بنادر کمترین زمان را پیدا میکند و این به مدیریت لجستیک کالا بستگی دارد و اگر این ادعا را داشته باشیم، پسکرانه یک محدودیت محسوب نمیشود و بندرانزلی با ۱۴۰ هکتار اراضی پسکرانه و ۲۰پست اسکله با قابلیت انجام تا ۱۷میلیون تن کالا، آمادگی انجام خدمات بندری را دارد و این داخل شهر بودن محدودیت نیست بنابراین هیچ نگرانی نداریم زیرا با توجه به اینکه برای اتصال بندر به راهآهن محدوده بندرخشک را هم در نظر گرفته و در آن محدوده مراکز توضیح و صنایع تبدیلی را برای توسعه آینده دیدهایم و این قابلیت نسلسوم بنادر در دنیا است.
مدیرکل بنادرودریانوردی گیلان در خصوص ترانزیت در کشور گفت: ترانزیت در کشور یک موضوع عمومی است و فقط محدود به بندرانزلی و بنادر نیست و مشکل اساسی برای عدم استفاده درست از ظرفیتهای ترانزیت، وجود سازمانهای متعدد در بحث امور ترانزیتی است بهگونهای که برای عبور هر واحد کالا از بنادر شمال یا جنوب ۱۸سازمان باید این واحد کالا را بررسی و تایید کنند که این عبور کالا را کند میکند و این موضوع با استانداردهای بینالمللی همخوانی ندارد، بنابراین زمان و هزینه افزایش پیدا میکند و نسبت به مسیرهای دیگر و غیر رقابتی میشود، بنابراین اگر یکپارچگی در سازمانهای دخیل در ترانزیت داشته باشیم و تعداد این سازمان را کاهش دهیم، نه تنها بندرانزلی بلکه بنادر دیگر هم میتوانند معادل صادرات نفت درآمد داشته باشند.
نماینده عالی سازمانبنادر در گیلان ادامه داد: یک مشکل در حملونقل بینالمللی که عمومیت دارد شاخص لجستیک کالا است که بانکجهانی این شاخص را محاسبه میکند و الپیای شاخص لجستیک عملکرد هر کشور است که در ۱۵۰ کشور دنیا محاسبه میشود و بین کشورها ایران دارای رتبه ۱۰۰ به بالا است و این استاندار نیست و در مسیر حملونقل کالا معیوب است و کالاهای کمتری تمایل به عبور و مرور پیدا می کنند و راه رسیدن به پیشرویی مثل کشورهای پیشرو دنیا این است که باید مدیریت یکپارچه در تجارت خارجی و تبادلات کالا را داشته باشیم و مطالعات نشان میدهد وجود رهبری در سازمانهای حملونقل کالا و متمرکز کردن کارها و حذف برخی زواید کار میتواند این چرخه را به سمت سازماندهی توسعهیافته پیش ببرد که هم در قیمت تمامشده کالا و هم در زمان حمل کالا کاهش محسوسی دیده شود که این فاکتور بسیار مهمی در صنعت حملونقل بینالمللی است.
چراغی در خصوص استفاده از ظرفیتهای مناطقآزاد در جوار بنادر به بندر جبلعلی و وجود منطقه آزاد جبلعلی اشاره و افزود: با توجه به قوانین مناطقآزاد در هر کشور میتوان جریان تجاری صادرات و واردات در بنادر را تسهیل کرد و ما در بندرانزلی باوجود منطقه آزاد اگر بتوانیم در راستای همافزایی سازمانهای حملونقل کالا قوانین مناطقآزاد را بکار بگیریم موفق عمل کردهایم و در افزایش و توسعه تجارت در منطقه شمال کشورقطعا موفقتر خواهیم بود.
مدیرکل بنادرودریانوردی گیلان در خصوص بحث صنعتگردشگری از طریق دریانوردی گفت: گردشگریدریایی یکی از ظرفیتهای بنادر شمال کشور است درگذشته زیرساختهایی این صنعت وجود نداشته است این درحالی است که توجه به زیرساختهای صنعتگردشگری میتواند تولید ثروت کند و ابعاد تولید فرصت شغلی را نمایان سازد.
مدیرکل بنادر گیلان، به وجود بنادر کوچک اشاره و گفت: یکی از کارهای خوب سازمان، فعالسازی بنادر کوچک در گیلان است به مانند بندر آستارا که در غربیترین شهرستان گیلان با سرمایهگذاری بخشخصوصی و بهرهبرداری دراز مدت سرمایهگذار که میتوان ازاینگونه طرحها برای تبادل ظرفیت کالا و مسافر و طرحهای گردشگری در نقاط دیگر هم بهره برد.