◄ 4500 لنج تجاری نیاز به بازسازی دارند
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از اجرایی شدن پروژه نوسازی شناورهای فرسوده در آینده نزدیک خبر داد.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از اجرایی شدن پروژه نوسازی شناورهای فرسوده در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش تیننیوز به نقل از تابناک، نادر پسنده گفت: پروژه نوسازی شناورهای فرسوده با پرداخت تسهیلات بلاعوض به صاحبان لنج های فرسوده، بهزودی اجرایی میشود.
او 4هزار و 500 لنج تجاری را نیازمند قرارگیری در ردیف نوسازی بیان کرد و گفت: شناورهای تجاری بالای ۴۰ سال که تعداد آنها به ۴۱۲ فروند میرسد، اولویت پروژه جایگزینی شناورهای سنتی است.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: یک روش در طرح نوسازی لنجهای فرسوده این است که تسهیلاتی درازای خرید شناور بهصورت بلاعوض به مالک پرداخت شود و در مقابل مالک لنج به همان میزان مبلغی را بهعنوان آورده اضافه کند.
پسنده اضافه کرد: همچنین مالک لنج میتواند درقبال دریافت مبلغی بلاعوض صرفاً شناور خود را اسقاط کند و درخواستی برای شناور جدید نداشته باشد.
او گفت: همچنین مالکان میتوانند از وام بلاعوض استفاده نکنند و از وام با شرایط بهتر (مبلغ بیشتر و سود کمتر) بهرهمند شوند.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: این وام از وجوه ادارهشده سازمان بنادر و دریانوردی تامین خواهد شد.
پسنده به تلاش سازمان بنادر و دریانوردی برای اعطای وام حدود ۱۰ برابر آورده مالکان تاکید کرد و گفت: جایگزینی شناورهای فرسوده با شناورهای بزرگ و ایمن در اولویت است.
او ادامه داد: برای آنکه روند نوسازی شناورهای فرسوده سرعت بگیرید صاحبان لنجهای فرسوده میتوانند با اجماع نسبت به نوسازی اقدام کنند.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی متذکر شد: کارخانههای سازنده باید ظرفیت تولید ۸۰۰ شناور جدید را داشته باشند که اشتغال و گردش مالی قابلتوجهی را در صنایع کشتیسازی ایجاد خواهد کرد.
پسنده گفت: لزوم تغییر ماهیت کارگاههای لنجسازی به کارگاههای شناورسازی تاکید کرد و گفت: مالک شناور در اینکه تسهیلات خود را صرف ساخت چه نوع شناوری کند، اختیار تام دارد.
او تاکید کرد: صنایع دریایی و صندوق توسعه ملی حامی کشتیسازی در این بخش خواهند بود.
این مقام مسئول گفت: هدف اصلی پروژه را ایمنسازی شناورها اعلام کرد و گفت: این نگرانی وجود دارد که کشورهای منطقه در آیندهای نهچندان دور از ورود شناورهای سنتی به بنادر خود ممانعت کنند.
پسنده گفت: مدیریت شناورهای صیادی به عهده سازمان شیلات است و در چارچوب طرح جایگزینی شناورهای فرسوده نیستند و فقط شناورهای تجاری مشمول این طرح میشوند.
او تصریح کرد: همچنین یک شرکت دانشبنیان بدنه فایبرگلاس لنجها را بازیافت خواهد کرد.