ریاست ایران بر یکی از کمیسیونهای 15 گانه سازمان جهانی هیدروگرافی
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر به نیابت از جمهوری اسلامی ایران از سال 2019 ریاست کمیسیون هیدروگرافی منطقه دریایی «راپمی» که یکی از کمیسیونهای 15 گانه سازمان بین المللی هیدروگرافی است، را برعهده دارد.
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر به نیابت از جمهوری اسلامی ایران از سال 2019 ریاست کمیسیون هیدروگرافی منطقه دریایی «راپمی» که یکی از کمیسیونهای 15 گانه سازمان بین المللی هیدروگرافی است، را برعهده دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، نادر پسنده با اشاره به روز جهانی هیدروگرافی، اظهار داشت: بر اساس قطعنامه سال 2005 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به همه کشورها توصیه شده است با سازمان بین المللی هیدروگرافی جهت ارتقاء ایمنی دریانوردی در بنادر و مناطق دریایی حفاظت شده و مناطقی که ناوبری بین المللی در آنها انجام میشود، همکاری کنند.
* هیدروگرافی؛ فعال کردن فناوریهای مستقل
وی افزود: در این راستا به منظور ایجاد فرصتی برای افزایش آگاهی همگانی در خصوص نقش مهمی که هیدروگرافی در زندگی هر فرد ایفا میکند، روز 21 ژوئن (یکم تیرماه) به عنوان روز جهانی هیدروگرافی تعیین شد و هر ساله برای این مهم شعاری در سازمان بین المللی هیدروگرافی تعیین میشود.
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: شعار سال 2020 میلادی بابت روز جهانی هیدروگرافی «Hydrography- Enabling Autonomous Technologies» به معنای «هیدروگرافی- فعال کردن فناوریهای مستقل» است.
* برگزاری مراسم امسال روز جهانی هیدروگرافی به طریق مجازی
پسنده بیان کرد: سازمان بین المللی هیدروگرافی با عنایت به اهمیت تاریخی سال 2019، به عنوان صدمین سالگرد اولین کنفرانس بین المللی هیدروگرافی و سال 2021، به عنوان صدمین سالگرد تشکیل اداره بین المللی هیدروگرافی (IHB)، با ارائه سندی دوره سه ساله 2019-2021 را برای بزرگداشت جشنهای 100 سالگی این سازمان در نظر گرفته و از کشورهای عضو درخواست کرده است با برگزاری برنامههایی ضمن گرامیداشت این امر، در راستای ارتقاء دانش عمومی از اقدامات و فعالیتهای هیدروگرافی گام بردارند.
وی افزود: در سال جاری با توجه به محدودیتهای بهداشتی ناشی از شیوع بیماری کرونا و عدم امکان برگزاری مراسم بزرگداشت، تلاش شده اهمیت اقدامات و فعالیتهای هیدروگرافی از طریق شبکههای مجازی و وب سایت ارگانهای ذیربط اطلاع رسانی شود.
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: ضمنا به منظور ایجاد زمینههای مشارکت عمومی مسابقهای با موضوع هیدروگرافی نیز طراحی شده که نحوه شرکت در مسابقه در وب سایت سازمان بنادر و دریانوردی به آدرس www.pmo.ir اعلام شده است.
* سازمان بنادر و دریانوردی مرجع ملی سازمان بینالمللی هیدروگرافی
پسنده اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در سال 1343 به عضویت سازمان بین المللی هیدروگرافی درآمد و سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع ملی سازمان بین المللی هیدروگرافی (IHO)، در کشور است و در حال حاضر ریاست کمیته ملی هیدروگرافی را با عضویت سازمان نقشه برداری، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح بر عهده داشته و دبیر خانه دائمی این کمیته که یکی از مهمترین وظایف آن تولید، به روزرسانی و انتشار چارتهای دریانوردی بهویژه چارتهای الکترونیکی است در سازمان بنادر و دریانوردی مستقر است.
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: تاکنون دبیرخانه کمیته ملی هیدروگرافی با همکاری اعضاء موفق به تولید و انتشار 89 سلول چارت الکترونیکی دریانوردی در سطح بین المللی برای استفاده دریانوردان شده است.
* ایران از سال 2019 ریاست کمیسیون هیدروگرافی منطقه دریایی راپمی
وی اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به نیابت از جمهوری اسلامی ایران از سال 2019 ریاست کمیسیون هیدروگرافی منطقه دریایی راپمی که یکی از کمیسیونهای 15 گانه سازمان بین المللی هیدروگرافی و متشکل از کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان است، را برعهده دارد و به واسطه اساسنامه این کمیسیون یکی از 30 کشور عضو شورای سیاستگذاری سازمان بین المللی هیدروگرافی است.
به گزارش فارس، کنوانسیون راپمی، سندی قانونی است که کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان یعنی جمهوری اسلامی ایران، بحرین، عراق، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در آن متهعد شدهاند کوششهای خود را برای حفاظت از محیط زیست دریایی مشترکشان بکار ببندند.
کنوانسیون مذکور دارای ۳۰ماده بوده و با هدف تعیین وظایف اعضا برای حفاظت و حمایت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان تدوین شده که همواره در معرض تهدید آلودگی ناشی از دریا و حمل و نقل دریایی است.
در این کنوانسیون از کشورهای عضو خواسته شده که فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی خود را در سرزمینهای خود طوری تنظیم کنند که موجبات آلودگی محیط زیست دریایی حوزه را فراهم نکند.