جزییات عملیات جست و جو و نجات دریایی در سال ۹۹
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بفعالیتهای صورت گرفته در حوزه عملیات جست و جو و نجات دریایی در سال ۹۹ را تشریح کرد.
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بفعالیتهای صورت گرفته در حوزه عملیات جست و جو و نجات دریایی در سال ۹۹ را تشریح کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نادر پسنده در آستانه روز بزرگداشت خلیج فارس با اشاره به اینکه کشتیرانی و دریانوردی به عنوان یکی از اقتصادیترین و پاکترین شیوههای حمل و نقل شناخته میشود، اظهار داشت: امکان حمل حجم بزرگی از بار و کالا روی شناورهای عظیمالجثه کنونی وجود دارد و کشتیها کمترین میزان آلودگی هوا را در میان شیوههای مختلف ترابری ایجاد میکنند که این خود بر اهمیت حیاتی کشتیرانی تاکید می کند.
وی ادامه داد: به منظور تضمین ایمنی فعالیت کشتیها و جلوگیری از بروز سوانح دریایی و نیز تسهیل فرایند ناوبری و هدایت شناورها در آبهای پهناور جهان، شبکههای ارتباطی گسترده و توانمند به ارائه انواع اطلاعات رادیویی، ماهوارهای، جغرافیایی و هواشناسی میپردازند تا با تکیه بر آن ها، فرماندهان و خدمه شناورها بتوانند مسیر خود را تعیین و برنامهریزی کنند و هر گونه شرایط اضطراری و چالش برانگیز را به اطلاع مراکز موجود در خشکی برسانند.
توسعه شبکههای رادیویی استان های ساحلی
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ به منظور ارتقاء ایستگاه های ساحلی مخابرات دریایی و تکمیل پوشش و ارائه خدمات به روز رادیوئی در آبهای تحت حاکمیت و صلاحیت کشور، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان مسئول این امر شبکههای رادیویی استان های ساحلی از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، و مازندران را توسعه داد، گفت: هدف این بود که از این طریق نسبت به ارائه خدمات هر چه سریع تر به شناورهای مضطر و دریافت به موقع درخواست امداد شناورهای متردد در منطقه اقدام و از این طریق امکان ارتقاء ایمنی دریانوردی را برای کشتی های در حال عبور از آب های خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر فراهم کند.
تعامل سازمان بنادر و سازمان هواشناسی
پسنده با تاکید بر اینکه یکی از ضروریترین اطلاعات مورد نیاز فعالیتهای دریایی، اطلاعات هواشناسی دریایی است که به تضمین ایمنی دریانوردی و تسهیل اجرای فعالیت های صنعت دریایی کشور کمک میکند، عنوان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از طریق تعامل با سازمان هواشناسی کشور ضمن ارتقاء کیفیت گزارشات مربوطه و مکانیزه کردن تبادل پیام های هواشناسی با ایجاد تهک دریایی (توسعه هواشناسی کاربردی) و همچنین تدوین فرمت جدید پیامهای هواشناسی متناسب با نیاز و شرایط بنادر و راهاندازی شناورهای دیدهبان هواشناسی VOS، دسترسی و ارائه اطلاعات هواشناسی را برای کاربران دریایی تسهیل کرده است.
وی ادامه داد: نظارت بر فعالیت و تردد شناورها در آبراههای تحت حاکمیت و صلاحیت کشور، یکی از وظایف سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور محسوب میشود و به همین دلیل این سازمان با بهرهبرداری از سامانه های نظارتی توانسته است با شبکه ای کردن تجهیزات نظارتی ایستگاه های ساحلی، بستر استفاده از سامانه های مونیتورینگ شناورها همچون AIS-LRIT ایجاد کند.
کنترل و نظارت بر فعالیتهای دریایی با حداکثر اثربخشی
به گفته مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با افزودن نقشههای دریایی، ایجاد قابلیت هشدار در منطقه پرتردد و یا پر ریسک، مانیتورینگ شناورها، جانمایی مناطق خاص دریایی، شناسایی اتوماتیک شناورهای نزدیک شناور مضطر، تبیین آب های سرزمینی و داخلی در قالب پیاده سازی روی نقشههای دریایی، سازمان بنادر توانسته است کنترل و نظارت خود بر فعالیتهای دریایی را با حداکثر اثربخشی ممکن اجرا کند.
پسنده با اشاره به اینکه بروز سوانح دریایی و شرایط اضطرار در دریا امری اجتنابناپذیر است، گفت: مراجع دریایی در کشورهای ساحلی جهان با ایجاد مراکز هماهنگی نجات دریایی (MRCC) در بنادر خود، آمادگی و ظرفیت ارائه خدمات جست و جو و نجات دریایی را برای خود فراهم کرده اند.
وی ادامه داد: این مراکز با استفاده از تجهیزات پیشرفته، شناورهای مخصوص جست و جو و نجات دریایی و پرسنل مجرب، پیامهای اضطرار دریایی را از شناورهای دچار اضطرار دریافت می کنند و به جستجو و نجات واحدها و افراد دچار سانحه میپردازند، بیان کرد: هم اکنون مراکز اصلی هماهنگی نجات دریایی در ۷ بندر بزرگ تجاری کشور و مراکز فرعی نجات دریایی در بنادر کوچکتر در استانهای ساحلی شمال و جنوب کشور، پاسخگوی شرایط اضطراری در آبهای دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان هستند.
ارتقاء خدمات جست و جو و نجات دریایی در دستورکار
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه ارائه خدمات اثربخش جستجو و نجات دریایی تنها در سایه همکاری ارگانهای ذیربط و هماهنگی کشورهای حاشیه دریاها امکانپذیر است، گفت: به این منظور و در راستای ارتقاء خدمات جست و جو و نجات دریایی، سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۱۳۹۹ تفاهمنامههای استفاده از خدمات واحدهای پروازی را با ارگانهای ذیربط مختلف به امضا رساند و قرارداد راهبری، تعمیر و نگهداری شناورهای جست و جو و نجات را در راستای ارائه خدمات بهتر به روزرسانی و نشستهایی را با کشورهای حاشیه دریای خزر در خصوص همکاریهای جستجو و نجات برگزار کرد.
پسنده ادامه داد: با هدف تثبیت بستر قانونی اقدامات مرتبط با ارتباطات و جست و جو و نجات دریایی، سازمان بنادر و دریانوردی همچنین دستورالعملها و آییننامههایی از قبیل دستورالعمل اجرایی در اضطرارهای دریایی، شیوهنامه هماهنگ سازی و استاندارد کردن مراکز رادیویی و MRCC، طرح تحقیق و مطالعات در خصوص ناوبری الکترونیکی (e-Navigation) و نحوه اجرای آن در کشور را در سال گذشته در دستورکار قرار داد.
جزییات عملیات جست و جو و نجات دریایی از سوی سازمان بنادر
وی در ادامه به عملکرد جست و جو و نجات دریایی صورت گرفته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۹۹ اشاره و اعلام کرد: در طول سال گذشته جمعا ۵۵۱ نجات صورت گرفت و علاوه بر این ۴۱ نجات خارجی انجام شد.
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در مجموع ۲۲ نفر مجروح شدند و علاوه بر این تعداد یک مجروح خارجی وجود داشت، همچنین ۲۵ مفقودی و ۲ مفقودی خارجی به جای ماند و تعداد کل تلفات ۲۴ مورد بود و یک مورد هم تلفات خارجی وجود داشت.
پسنده با اشاره به اینکه تعداد کل سوانح ۱۷۸ مورد بود و تعداد سوانح خارجی نیز به چهار مورد رسید، اظهار داشت: جمعا ۳۵ مورد غرق داشتیم و در بخش غرق خارجی موردی ثبت نشده است.
وی ادامه داد: با توجه به اقدامات و تلاشهای بخش جست و جو و نجات دریایی در بنادر کشور، سازمان بنادر و دریانوردی توانست در سال ۱۳۹۹، با ارائه خدمات موثر اضطرار دریایی، جان نزدیک به ۶۰۰ نفر را از مرگ نجات دهد و آنها را به خشکی منتقل و یا خدمات پزشکی و امدادرسانی لازم را به آنها ارائه کند.