پایان تدوین شاخص های کلیدی عملکرد بندری و دریایی
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: تدوین شاخص های کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator) در راستای ارتقای بهره وری و عملکرد دریایی و بندری پایان یافت و در اختیار مدیران ارشد این سازمان قرار گرفت.
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: تدوین شاخص های کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator) در راستای ارتقای بهره وری و عملکرد دریایی و بندری پایان یافت و در اختیار مدیران ارشد این سازمان قرار گرفت.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، سعید خورسندی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه این سازمان از سال ۱۳۹۷ با تشکیل کارگروه پایش شاخص های کلیدی عملکرد بندری و دریایی (KPI) احصای شاخص ها را شروع کرد، گفت: از طریق نرم افزار داشبورد مدیریتی، داده ها از سامانه های عملیاتی سازمان واکشی می شوند و با فرمول محاسباتی تعریف شده اندازه گیری و پایش می شوند.
مدیرکل فاوای سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از جمله شاخص های تعریف شده طی این فرایند می توان به شاخص ترافیک دریایی (Maritime Traffic)، ترافیک شناورها (Vessel Traffic)، ماندگاری کالا، حمل ونقل چندوجهی ، زمان حضور شناور در بندر (Port Time)، میزان کانتینری شدن، عملکرد به موقع، ردپای کربن و سطح ایمنی اشاره کرد.
خورسندی تاکید کرد: از ۱۵۹ شاخص عملکردی احصا شده ناشی از مطالعات گروه مطالعات راهبردی و مدیریت دانش سازمان بنادر، در یک فرایند ارزیابی و تجزیه و تحلیل توسط خبرگان بندری و دریایی و مدیران سازمان این تعداد به ۱۰ شاخص تقلیل یافت.
وی یکی از مشکلات سازمان ها در استفاده بهینه از داده های موجود در سامانه های عملیاتی را پیاده سازی سامانه های مدیریت و پایش داده ها از جمله داشبوردهای مدیریتی و هوش کسب و کار (Business Intelligence) دانست و گفت: در بسیاری مواقع، داده ها از منابع مختلفی استخراج می شوند و یکپارچه کردن آنها برای به دست آوردن گزارش های تحلیلی، برای سازمان هزینه های مالی و زمانی زیادی در بردارد.
به گفته خورسندی، سیستم های عملیاتی غالباً گزارش ها را تا سطح مدیران میانی و معاونت ها ارایه می دهند، از این رو استفاده از سیستم های عملیاتی به عنوان منبع تصمیم سازی توسط مدیران ارشد کمتر مشاهده شده است و بیشتر گزارش های مورد نظر این مدیران توسط مدیران میانی و با صرف زمان زیاد تهیه می شود.
مدیرکل فاوای سازمان بنادر و دریانوردی با بیان یکی از ارکان تصمیم گیری صحیح توسط مدیران، اتکا به اطلاعات و گزارش های تحلیلی به جای تکیه بر نظرات و عقاید افراد است، یادآور شد: اغلب گزارش های سیستم های عملیاتی، گزارش های ساده و صرفاً نمایانگر عملیات انجام شده در سیستم است و نمی توان به وسیله آنها در زمان کوتاه گزارش های تحلیلی و چند بعدی تهیه کرد و از طرفی دانسته هایی که بر اساس مقادیر کمی بیان می شوند، عمدتاً قابل استدلال و قابل درک هستند.
وی تصریح کرد: شاخص های عملکرد، در هر سازمانی اهمیت استراتژیک دارد؛ چراکه با پایش مستمر آنها می توان برنامه استراتژیک یک سازمان را کنترل کرد؛ به درستی یا نادرستی هدفگذاری ها و طی کردن فرایندها پی برد و اینکه تشخیص داد تا چه اندازه به تحقق اهداف کسب و کار نزدیک هستیم.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، خورسندی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی با ایجاد داشبوردهای مدیریتی و شاخص های کلیدی عملکرد در جهت ارتقای عملکرد و افزایش سودآوری قدم برداشته است تا در گرایش های تجاری بدون اتلاف وقت و هزینه و انرژی در سایر مسیرها به دنبال اهداف کلان و اساسی خود متمرکز شود.