بازدید سایت : ۴۴۹۷۹

◄ اخبار دریایی ایران در هفته گذشته / از افتتاح بندر شادگان تا بازدید ترک ها و روس ها از بنادر ایران

◄ اخبار دریایی ایران در هفته گذشته / از افتتاح بندر شادگان تا بازدید ترک ها و روس ها از بنادر ایران

تین نیوز | به آب اندازی نخستین لندینگ کرافت کاتاماران ساخت داخل، افتتاح بندر شادگان در خوزستان، برگزاری سمینار مدیران دریایی کشور در قشم و تشکیل جلسه کارگروه دریایی برنامه ششم توسعه، برخی از مهم ترین اخبار دریایی کشورمان در هفته گذشته است.

به گزارش تین نیوز، مهم ترین عناوین و اخبار منتشر شده در حوزه حمل و نقل دریایی ایران در هفته گذشته، به شرح زیر است:

برگزاری سمینار مدیران دریایی کشور در جزیره قشم
گردهم آیی بیش از 100 تن از مدیران، معاونان و مسوولان ستادری سازمان بنادر، هفته گذشته در جزیره قشم برگزار شد.

محمد سعیدنژاد در این همایش، اظهار کرد: اعمال حاکمیت بر آبراهه ها و آب های سرزمینی کشور، از جمله رسالت های مهم سازمان بنادر و دریانوردی است.

سعیدنژاد حضور هرچه بیشتر این سازمان در تنظیم و تهیه قوانین و مقررات بین المللی دریایی را خواستار شد و گفت: تعامل این سازمان با کشورهای منطقه به دلیل ماهیت بین المللی فعالیت های دریایی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود وظیفه دیگر سازمان بنادر و دریانوردی را تربیت نیروی متخصص و مجرب دریایی و تامین تجهیزات استراتژیک این حوزه عنوان کرد.

سعیدنژاد با بیان این مطلب که کارکنان و مسئولان بخش دریایی کشور باید ایمنی و امنیت دریانوردی را ارجح امور خود بدانند، از آنان خواست تا در هنگام انجام وظیفه، از استانداردها و مقررات دریایی عدول نکنند.

بهره برداری از هفتمین بندر تجاری استان خوزستان
بهره برداری عملیاتی از بندر شادگان در استان خوزستان، هفته گذشته برگزار شد.

این بندر که در کیلومتر45 جاده بندر امام خمینی به آبادان واقع شده، با عمق اسکله حداقل 4 متر در شرایط جزر و ظرفیت پذیرش شناورهای زیر500 تن، ظرفیت تخلیه و بارگیری حدود 100 هزار تن در سال را دارد و رونق کسب و کار و تجارت در شهرستان شادگان از اهم اهداف بهره برداری از آن به شمار می آید.

هفتمین بندر تجاری استان خوزستان در مساحتی بالغ بر سه هکتار و با هزینه ای افزون بر400 میلیارد ریال تکمیل شده و مشتمل بر 3 پست اسکله از نوع شمع و عرشه بتنی به طول 103 متر و عرض 12 متر، 2 پل دسترسی به طول 24 متر و عرض 14 متر، است.

تشکیل جلسه شورای تدوین برنامه ششم در زیربخش حمل و نقل دریایی
رئیس کارگروه حمل و نقل دریایی تدوین برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران تعیین شد.

پس از انتصاب سعیدنژاد به عنوان رییس کارگروه حمل و نقل دریایی برنامه ششم توسعه، شورای تدوین برنامه در این زیربخش با ترکیب زیر سازماندهی شد:
معاونان سازمان بنادر به عنوان روسای کارگروه‌های تخصصی امور دریایی، امور بندری، مدیریت سواحل و تحول، مدیرعامل شرکت کشتیرانی به عنوان رئیس کارگروه ناوگان دریایی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش، مدیرکل مرکز تحقیقات سازمان، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورایعالی صنایع دریایی، نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه، نماینده اتاق بازرگانی تهران، دبیر انجمن کشتیرانی و 2 تن از صاحب‌نظران برنامه‌ریزی

اولین جلسه این شورا هفته گذشته برگزار شد، در این جلسه نسبت به تعیین اهداف کلی، سیاست‌ها و موضوعات محوری زیربخش حمل و نقل دریایی در برنامه ششم توسعه کشور بحث و بررسی صورت گرفت.

به‌ آب اندازی نخستین شناور لندینگ کرافت کاتاماران ساخت داخل
مراسم به آب اندازی نخستین شناور لندینگ کرافیت ساخت داخل با نام نظامی گنجوی4، هفته گذشته برگزار شد.

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و فراساحل ایران (ایزوایکو) که ساخت این شناور را به سفارش بخش خصوصی به عهده داشته، گفت: ساخت این شناور حدود 18 ماه به طول انجامیده، این شناور 56 متر طول، 18 متر عرض و 450 تن وزن دارد و قادر است 60 خودرو سواری را جابجا کند

وی با اشاره به این‌که طراحی این شناور هزار تنی برای اولین بار در ایزوایکو انجام شده و نمونه مشابه خارجی ندارد، در خصوص مزیت های این شناور گفت: این شناور به گونه ای طراحی شده که سرعت و میزان باربری آن حدود 30 درصد نسبت به نمونه های مشابه بالاتر است.

وی هزینه ساخت این شناور را 6 میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: این شناور جهت حمل خودرو بین بندرعباس و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تردد خواهد داشت و درآمد بسیار خوبی را برای مالک آن به دنبال دارد.

پیشنهاد معافیت کشتی‌های بالای 500تن از پرداخت حقوق ورودی
معافیت کلیه کشتی های بالای 500 تن (dead weight) از پرداخت حقوق ورودی، پیشنهاد اعضای کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران در راستای اصلاح آیین نامه ماده 38 قانون امور گمرکی است.

بررسی پیشنهاد گمرک ج.ا.ا مبنی بر حذف تبصره ذیل ماده 38 قانون امور گمرکی پیرامون تشریفات گمرکی کشتی، هواپیما و ناوگان ریلی، اعم از لوکوموتیو و واگن ها، یکی از محورهای سی امین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران بود که روز گذشته (ششم آبان ماه) برگزار شد.

بر اساس ماده 38 قانون امور گمرکی، هر کالایی که وارد کشور می شود، باید تشریفات گمرکی در مورد آن انجام شود، در این قانون، کشتی، قطار و هواپیما، مستثنا شده و قرار شده در آیین نامه اجرایی، تکلیف این موارد روشن شود اما یکی از نواقص آیین نامه اجرایی این است که درباره این موارد، سکوت اختیار کرده است؛ در حال حاضر، گمرک ج.ا.ا، با پیگیری بخش خصوصی، پیشنهاد حذف این تشریفات را در دولت مطرح کرده است.

بنا به گفته دبیر کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران، حذف کردن این آیین نامه، به ویژه برای کشتیرانی و هواپیمایی، ضرر خواهد داشت و نباید حذف گردد، بلکه نیاز به اصلاحات دارد.

پس از بررسی این موضوع و بر اساس موافقت جمع، مسعود خوانساری، رییس کمیسیون، پیشنهاد داد که تبصره ذیل ماده 38 قانون امور گمرکی، حذف نشود اما آیین نامه اجرایی آن، با لحاظ نکات فوق، به این صورت اصلاح شود: «کلیه کشتی های بالای 500 تن (dead weight) از پرداخت حقوق ورودی، معاف هستند.»

بازدید هیات روسی از منطقه وی‍‍ژه اقتصادی بندر نوشهر
آرتور آشور بیكوف، مدیر عامل پیشین بندر الیا روسیه و سرمایه گذار فعلی خطوط كشتیرانی بندر الیا در راس هیاتی اقتصادی، هفته گذشته از بخش های مختلف منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر بازدید كرد.

وی در دیدار با معاون اداری و مالی اداره كل بنادر مازندران، خواستار توسعه همكاری ها در زمینه صادرات كالاهای كانتینری به ویژه گل و گیاه، انواع میوه، خشكبار، مرغ و ماهی از بندر نوشهر به روسیه شد.

بیکوف با اشاره به اهمیت مسیر ترانزیتی ایران ـ روسیه خاطر نشان كرد: بسیاری از كالاهای ترانزیتی در حال حاضر با طی مسافتی طولانی و هزینه بالا از طریق كشورهای عربی همسایه ایران وارد بازار اروپا می شوند كه با جایگزین كردن مسیر ترانزیتی ایران ـ روسیه، می توان زمان و هزینه حمل و نقل كالاهای ترانزیتی را به میزان قابل توجهی كاهش داد.

بازدید سرمایه گذاران ترکیه از بندر خرمشهر
یک هیات سرمایه گذار از کشور ترکیه، هفته گذشته از بندرخرمشهر بازدید کرد.

در جریان این بازدید که کارشناسان اتاق بازرگانی شهرستان خرمشهر نیز حضور داشتند، از اسکله ها، گنتری کرین (جرثقیل ریلی کانتینری)، محدوده عمومی ترمینال ها و بخش خصوصی مستقر در بندر خرمشهر بازدید شد.

نجات 42 سرنشین یک کشتی توسط نیروهای شرکت ملی نفت
آتش سوزی و حریق یک فروند کشتی عملیاتی در آب های خلیج فارس با حضور تیم های امداد و نجات شرکت ملی نفت ایران به طور کامل مهار شد تا 42 سرنشین این شناور دریایی از خطر مرگ در امان بمانند.

در این عملیات که به کمک سه فروند کشتی عملیاتی به مدت حدود 42 ساعت به طول انجامید، آتش‌سوزی کشتی آکام که از موتورخانه آن آغاز شده بود مهار و جان 42 از سرنشینان آن نجات داده شد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.