◄ دیپلماسی جادهای در خدمت کاهش تصادفات
روزانه بیش از ۴۵ نفر در جادههای کشور کشته می شوند و تاوان تصادفات را به اندازه جنگی تمام عیار دانست.
یک هفته پس از دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تشکیل کمیته بررسی تلفات جاده ای مرکب از دستگاه های مسئول برای ارزیابی سهم مراکز صنعتی در تلفات جاده ای، یکی از نمایندگان مجلس در نطق اعتراضی خود در صحن علنی مجلس خبر داد، روزانه بیش از ۴۵ نفر در جاده های کشور کشته می شوند و تاوان تصادفات را به اندازه جنگی تمام عیار دانست.
بهرام پارسایی که نمایندگی مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد، سهم زیادی از این حادثه تلخ را به خودروهای مرگ آفرین اختصاص داد و در عین حال درباره وضع جاده های کشور، گفت: «آمار تکان دهنده روزانه بیش از ۴۵ کشته و سالانه بیش از ۳۳۰ هزار مصدوم و معلول، و بی سرپرستی بیش از ۱۰ هزار خانوار و خسران ده ها هزارمیلیاردی، حاصل ائتلاف جاده های ناامن و ارابه های مرگ صنعت خودروی به اصطلاح ملی است که با قیمت چندبرابری به مردم تحمیل می شود و متأسفانه، استان فارس در صدر این صدمات قرار دارد.»
پارسایی گفت که جشن هرسال مهرماه با جای خالی صدها یار دبیرستانی آغاز می شود که بی گناه بهار عمرشان در تصادفات خزان شد.
او از دیوان محاسبات درخواست کرد در صحن علنی مجلس توضیح دهد که درآمد بیش از ۸۶۰ میلیارددلاری دولت های نهم و دهم کجا هزینه شده است که جاده های کشور همان جاده ها و خودروی ما همچنان پراید است؟
موضوع مهمی که تذکر چندی پیش رهبر معظم انقلاب را به همراه داشت؛ ایشان روز ۲۶ شهریورماه سال جاری به موضوع تصادفات رانندگی اشاره کردند و با تأکید بر لزوم برنامه ریزی دقیق، سریع و جامع برای مقابله با این مسئله تأکید کردند: «در موضوع تصادفات جاده ای، باید نیروی انتظامی و دستگاه های دیگر همچون وزارت راه و مراکز صنعتی سهم خود را در جلوگیری از بروز چنین حوادث تلخ و ناگواری مشخص کنند و با برطرف کردن نقاط ضعف، وظیفه خود را انجام دهند.»
دستوری که با مشخص کردن برنامه عملیاتی هر یک از سازمان های مسئول، در نهایت مقصر اصلی داستان ادامه دار تلفات و حوادث رانندگی را مشخص می کند.
از قصه پرغصه ایمنی پایین خودروها و جولان کم کیفیت ترین آنها در بازار داخلی و سهم وزارت صنعت و معدن در سامان دادن به این وضع که بگذریم، قرار است وزارت راه و شهرسازی با اجرای دو برنامه نوسازی ناوگان و افزایش ایمنی جاده های کشور سهم درخور توجهی را در کاهش حوادث رانندگی ایفا کند.
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، در همین باره بر نوسازی ناوگان جاده ای تأکید دارد و به نظر می رسد مذاکره با سرمایه گذار خارجی برای آغاز نوسازی ناوگان جاده ای را کوتاه ترین راه برای حل این مشکل می داند.
او در تازه ترین دیدار خود با هیئت فرانسوی، نوسازی ناوگان جاده ای را از اولویت های خود دانست و خواستار مشارکت پاریس در اجرای این امر مهم شد. به گفته آخوندی، برنامه نوسازی ناوگان جاده ای در ایران دو هدف مهم مقابله با آلودگی هوا و کاهش تلفات و حوادث رانندگی را در دستور کار دارد، اما به دلیل نبود تأمین مالی هنوز کامل اجرا نشده است.
امیر امینی، معاونت برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی، درباره برنامه دوم وزارت راه و شهرسازی برای کاهش تلفات جاده ای به خبرنگار هفته نامه حمل ونقل گفت که در بخش جاده ای در حوزه گسترش آزادراه ها سال فعالی طی شده است و با تکمیل قراردادهای مهم در بخش جاده ای امیدواریم تا پایان برنامه ششم تا سال ۱۴۰۰، بتوانیم از ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر قرارداد آزادراهی، دست کم ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر آزادراه را به بهره برداری برسانیم.
به گفته او، افزایش آزادراه ها اثری مستقیم بر کاهش تصادفات رانندگی دارد و تا حد چشمگیری حمل ونقل جاده ای را سامان می دهد.
او توضیح داد، این مهم یکی از برنامه های اصلی برای مهار ترافیک و افزایش سطح ایمنی در جاده های کشور است.
سازمان راهداری و حمل ونقل جـاده ای کشـور معتـقد اسـت با وجود افـزایـش چشـمگیـر تـولید خـودرو و سـفرها در سـال های اخـیر، شـاهد کاهش تصادفات و تلفات رانندگی هستیم که نشانگر تأثیرات اقدامات و برنامه های انجام شده است.
عبدالهاشم حسن نیا، معاون راهداری این سازمان، گفته است: «نقش حمل ونقل جاده ای ایمن، روان و اقتصادی در توسعه کشور با زیرساخت ها و نگهداری به موقع از آن شکل می گیرد و این بیانگر اهمیت بخش راهداری است که با تلاش بسیار در سال های اخیر این مهم با وجود کمبود اعتبارات، دوام و قوام مناسبی داشته است.»
حسن نیا ایمنی در راه های کشور را برای سازمان راهداری یک اصل مهم و برنامه دارای اولویت برشمرده و گفته است: «تلاش گسترده ای در حوزه راهداری کشور برای توسعه ایمنی، نگهداری و به روزرسانی وضع راه های کشور برای برقراری آرامش و آسایش هموطنان در سفرهای جاده ای انجام می گیرد و خوشبختانه کاهش تصادفات و تلفات رانندگی با وجود افزایش چشمگیر تولید خودرو و سفرها در سال های اخیر، نشانگر تأثیرات اقدامات و برنامه های اجرا شده است.»
خبری که ریاست کمیسیون عمران مجلس نیز بر آن صحه می گذارد و می گوید: «تلفات انسانی در جاده های کشور در دوره دولت تدبیر و امید ۲۵ درصد کاهش یافته است، با این حال هنوز آمار تلفات حوادث رانندگی بالاست.»
از آخرین جلسه کمیسیون ایمنی وزارت راه و شهرسازی نیز خبر می رسد که علت وقوع سانحه اتوبوس حامل دانش آموزان محور بندرعباس–داراب، خروج از محور و واژگونی اتوبوس به دلیل خستگی و خواب آلودگی راننده بوده است و این بار جاده علت بروز این حادثه نبوده است.
در این جلسه که مهرداد تقی زاده، دبیر کمیسیون ایمنی راه ها، آن را اداره می کرد، با قرائت گزارشی کامل از این تصادف اشاره مستقیمی به سهم راننده و پیشنهاد شد برای جلوگیری از حوادث مشابه تا حد امکان سفرهای شب هنگام دانش آموزی محدود شود و در صورت ضرورت سفر در شب، از یک هفته قبل با پلیس راه هماهنگی شود تا مراقبت ویژه ای صورت گیرد.
همچنین، چون نبستن کمربند ایمنی عامل اصلی فوت و آسیب بوده است، وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما و هر یک از ارکان کمیسیون ایمنی راه های کشور مشارکت مؤثرتری در آگاه سازی و اطلاع رسانی عمومی درباره ایمنی ترافیک داشته باشند. به نظر می رسد لازم است با یک دیپلماسی جاده ای و مشارکت همه سازمان های مسئول سال آتی را با حوادث جاده ای کمتری بگذرانیم.