انتظار مردم از مسئولان راهداری کشور چیست؟
مهران قربانی دبیر دبیرخانه پیارک در ایران با اشاره به انتظار مردم از مسئولان حوزه راهداری سراسر کشور افزود: آنها انتظار دارند که طبق دستهبندیهای معمول که راهها به سه قسمت راههای شریانی، استانی و روستایی تقسیم میشوند، خدمات نگهداری زمستانی راهها در حد قابلقبول و بهرهبرداری مورد انتظار، توسط مدیران ذیربط تأمین شود.
مهران قربانی دبیر دبیرخانه پیارک در ایران با اشاره به انتظار مردم از مسئولان حوزه راهداری سراسر کشور افزود: آنها انتظار دارند که طبق دستهبندیهای معمول که راهها به سه قسمت راههای شریانی، استانی و روستایی تقسیم میشوند، خدمات نگهداری زمستانی راهها در حد قابلقبول و بهرهبرداری مورد انتظار، توسط مدیران ذیربط تأمین شود.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای دوره آموزشی آخرین روشها و سیستمهای مدیریت نگهداری زمستانی همگام با فنّاوریهای روز جهان با حضور معاونان راهداری و روسای اداره نگهداری راههای استانهای سراسر کشور طی دو روز برگزار شد.
در این دوره مهران قربانی، مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم و دبیر پیارک در ایران بابیان اینکه یکی از مهمترین وظیفه راهداران مدیریت اقدامات مرتبط با نگهداری زمستانی است گفت: این وظیفه مهم در ستاد مرکزی بهصورت مدیریتی جلوهگر میشود درحالیکه استانها بهعنوان خط مقدم امور ابلاغی را مدیریت و انجام میدهند.
وی با اشاره به انتظار مردم از مسئولان حوزه راهداری سراسر کشور افزود: آنها انتظار دارند که طبق دستهبندیهای معمول که راهها را به سه قسمت راههای شریانی، استانی و روستایی تقسیم میکند در حد قابلقبول خدمات نگهداری زمستانی توسط مدیران ذیربط ارائه شود بهنحویکه بهرهبرداری که انتظار میرود تأمین شود.
قربانی بابیان اینکه دوره مذکور با دورههای قبلی تفاوتهای بسیاری دارد تصریح کرد: برخی از کشورهای دنیا از لحاظ جغرافیایی در شرایط خاصی قرار دارند و طی سالهای گذشته به تکنولوژی پیشرفتهتری در نگهداری راهها دسترسی داشتهاند به همین خاطر باعث شده تا آنها را در جهان بهعنوان پیشقراولان نگهداری راهها در زمستان بشناسند که صاحب سبک و فناوریهای نوین هستند لذا کنگرههای جهانی و کنفرانسهای بینالمللی که برای مدیریت زمستانی راهها برگزار میشود در آن کشورها متمرکز است.
وی با تأکید بر اینکه ازجمله کشورهای پیشرو در حوزه نگهداری زمستانی میتوان به شمال ژاپن، لهستان، دانمارک و کانادا اشاره کرد افزود: این کشورها کاملاً با شرایط زمستانی آشنا هستند و معمولاً از فنّاوریهای روز برخوردارند و ما نیز سعی کردیم تا به نوبه خود بهعنوان دبیرخانه پیارک که مستقر در سازمان راهداری و حملونقل جادهای است با ارتباط گرفتن با کارشناسان بینالمللی تلاش کنیم تا کارشناسانی که در این زمینه جزو افراد برجسته هستند را شناسایی کرده و در بحث ایمنی و نگهداری زمستانی راه از دانش آنها بهرهگیریم تا اختلاف تکنولوژیک خود را با کشورهای پیشرفته و توسعهیافته در این حوزه به حداقل برسانیم.
دبیر دبیرخانه پیارک در ایران به برجستگیهای علمی و عملی کارشناس بینالمللی دوره مذکور اشاره کرد و ادامه داد: در این دوره از کارشناس مجربی که چهل سال است در اتحادیه اروپا بهویژه دانمارک در دو حوزه اجرا و پژوهش فعالیت دارد دعوت شد تا طی دو روز سمینار تخصصی اطلاعات خود را به همکاران ما ارائه دهند و تفاوتی که این سمینار تخصصی با دیگر سمینارهای برگزار شده دارد نیز دارد این است که در آن سمینارها از کارشناسان دیگری استفاده شده که ایرانی نبودهاند اما این بار از تجربیات یک کارشناس بینالمللی ایرانیالاصل بهرهگیری میشود و وی سعی کرده تا درگزارش هایی که در این دوره در اختیار همکاران ما قرار میدهد با توجه به تعصبی که به کشور خود داشته است تمام اطلاعات را بدون هیچ دستهبندی خاص و سطحینگری در اختیار همکاران قرار دهد همچنین وی با سعهصدر و بهطور کامل به سؤالاتی که از سوی راهداران مطرح میشد تمام و کمال پاسخ دادند.
وی با تأکید بر اینکه غایت ما استفاده از تکنولوژی روز دنیا در مدیریت زمستانی استفاده است گفت: البته در این زمینه ما به برگزاری سمینار بسنده نخواهیم کرد و با توجه به علاقهمندی که استاد دوره برای سایر کارشناسان بهویژه برای کارشناسانی که در حوزه ماشینآلات نگهداری زمستانی نیز فعال هستند در چند ماه آینده دورهای مشابه برگزار میشود همچنین ایشان علاقهمندی خود را برای مشاوره به سیستم مدیریت نگهداری زمستانی و سازمان راهداری و حملونقل جادهای و کشور عزیزمان ایران اعلام کردهاند.
قربانی در آخر با اشاره به اینکه هر موضوعی که بهعنوان فناوری مطرح میشود دارای چهار جزء انسان، دانش ابزار، ماشینآلات و سیستم است افزود: دوره آموزشی که بتواند به این چهار موضوع بهصورت همزمان بپردازد بسیار کم است و مطمئناً این دوره که ما آن را یک دوره آموزشی فناورانه میدانیم در همه مباحث مربوط به عوامل انسانی در حال کار و آموزشهایی که این افراد لازم دارند و دانش تخصصی ابزارها و سوم بر روی بحث ماشینآلات و سیستم و چهارچوب و آن ساختاری که لازم است پرداختهشده که خوشبختانه به چهار موضوع پرداخته است.
بر اساس این گزارش داریوش نصر مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشینآلات سازمان راهداری و حملونقل جادهای با حضور در این دوره آموزشی به تشریح اقدامات مختلفی که این دفتر برای بحث نگهداری زمستانی راهها و تجهیز راهدارخانه انجام داده گردیده ، پرداخت.
این گزارش میافزاید که در دوره مذکور علاوه بر بحث نگهداری راهها و شیوههای مختلف حفظ ایمنی طی زمانهای مختلف در زمستان به بحث چگونه استفاده بهینه از نمک برای راهداری زمستانه در قبل، حین و پس از بارش اشاره شد همچنین انواع مختلف افزودنیهایی را که میتوان برای جلوگیری و یا رفع یخزدگی جادهها مورد استفاده قرارداد، بررسی و با نظرات شرکتکنندگان هماندیشی گردید.