◄ (تصاویر) ایمنسازی محور کندوان
محور کرج-چالوس بهدلیل قدمت طولانی بیشترین منابع را برای نگهداری نیاز دارد.
محور کرج-چالوس بهدلیل قدمت طولانی بیشترین منابع را برای نگهداری نیاز دارد.
مهرداد جهانی، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان البرز بابیان این مطلب گفت: در این محور حدود ۶ کیلومتر تونل و هزار و ۲۰۰ متر گالری بهمنگیر وجود دارد و عملیات روکش آسفالت بیش از ۵۰ کیلومتر این محور در طول ۲ سال گذشته انجامشده است.
به گزارش تیننیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس صفری معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان البرز در جریان بازدید اصحاب رسانه از محور کرج-چالوس و تونل کندوان درباره پخش تصاویری در فضای مجازی مبنیبر لغزنده بودن آسفالت محور کرج-چالوس و لیز خوردن خودروها بر سطح آن اظهارکرد: دستگاههای نظارتی و فنی مانند اداره راهداری این موضوع را ازنظر فنی بررسی میکنند و با توجه به اینکه پلیسراه تصادفات و علت آن را با تنظیم کروکی اعلام میکند، از آنها گزارشی از تصادفات را درخواست کردیم.
صفری افزود: دو فایل تصویری در این زمینه دریافت کردیم که یک فایل مربوط به انحراف چند خودرو در یک پیچ جاده بود و فیلم دیگر مربوط به گازوئیل ریزی بود که بعدازآن با همکاران در اداره کل راه و شهرسازی استان البرز مکاتبه کردیم که تا به امروز آزمایشگاه مکانیک خاک هیچ موردی مبنیبر مشکل رویه آسفالت اعلام نکردند.
او تأکید کرد: موضوع گازوئیل ریزی به راهداری مربوط نیست و دستگاههای نظارتی ذیربط و دادستانی این مسئله را بررسی میکنند که تاکنون به این نتیجه نرسیدیم که گازوئیل ریزی بهصورت عمدی انجامشده باشد.
در ادامه جهانی بابیان اینکه در محور کرج-چالوس بیش از ۱۷۰ پل و آبرو وجود دارد، گفت: حدود ۲۳ کیلومتر روشنایی داریم که ۴ کیلومتر روشنایی در داخل تونلها است که روشنایی تونل شماره ۵ و کندوان ازنظر روشنایی بازنگری میشود و سیستم جدید اتوماسیون در این تونل نصب میشود که نگهداری این روشنایی محورها جزء وظایف اصلی راهداری استان است.
او بیان کرد: در تونل کندوان در مراحل پایانی روشنایی و تهویه هستیم و فاز دوم اجرای عملیات در تونل کندوان اطلاعرسانی حریق، حجم تردد و کنترل ابعاد و وضعیت اقلیمی در دهانه شمالی و جنوبی بوده که از موارد هوشمندسازی است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای البرز درباره عملکرد این اداره در نصب و بهرهبرداری از سیستمهای حملونقل هوشمند بیان کرد: ۳۲ دوربین نظارت تصویری در محور کندوان قرار دارد که ۱۲ دوربین در تونلهای کندوان، شماره ۵ و امیرکبیر نصب هستند و مابقی دوربینها در طول محور فعالیت میکنند که تمام دوربینها به مرکز مدیریت راهها متصل هستند.
او بابیان اینکه تعداد ۶ دستگاه سامانه ترددشمار در محور کرج-کندوان فعالیت میکند، تصریح کرد: این سامانهها در مسیرهای رفتوبرگشت به ۱۲ سامانه میرسد و متوسط تردد ساعتی، حجم تردد، تفکیک ۵ وسیلهنقلیه پرتردد، سرعت غیرمجاز و سرعت متوسط از آنها دریافت میشود که تعداد کل سامانههای استان ۴۴ دستگاه است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای البرز با اشاره به ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی در محور کرج-کندوان افزود: متوسط تردد ساعتی در کشور ۵۰۰ تردد است که در استان البرز به هزار و ۵۰۰ تردد میرسد و متوسط تردد ساعتی در محور کرج-چالوس ۸۵۰ تردد است که متوسط تردد در استان در مردادماه هزار و ۶۰۰ تردد گزارششده است.
او بیان کرد: براساس اطلاعات دریافتی از سامانههای تردد شمار سرعت متوسط در مردادماه در محور کرج-کندوان ۵۰ کیلومتر بر ساعت است که سرعت غیرمجاز در محور کندوان نیز ۲۵ درصد گزارششده که نظارت پلیس و بهرهبرداری از سامانههای ثبت تخلف به کاهش سرعت کمک بسیاری خواهد کرد.
جهانی درباره نقاط حادثهخیز محور کرج-کندوان اظهارکرد: تعداد نقاط حادثهخیز در این محور ۱۴ نقطه است که آرامسازی و ایمنسازی ۱۰ نقطه انجامشده و با توجه به تردد تابستانی انسداد محور را به بعد از تعطیلات تابستانی محول کردیم.
او بابیان اینکه استان البرز دارای هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی است، افزود: این استان با برخورداری از نیم درصد طول راههای کشور، سهم بین ۱۴ تا ۱۸ درصد از ترافیک سطح کشور دارد.
جهانی درباره محور شمشک-دیزین بیان کرد: عملیات روکش آسفالت، نصب حفاظ و تابلو در این محور از محدوده پارکینگ پایین تا پارکینگ بالا در دست احداث است.
او بابیان اینکه ۵۰ راهدار مسئولیت نگهداری محور کرج-کندوان را برعهده دارند، تصریح کرد: روکش آسفالت ۲۲ کیلومتر از این محور انجامشده که ۳۰ درصد از کل طول محور است و عملیات روکش آسفالت، شانه سازی و خطکشی بهصورت همزمان انجام میشود، همچنین تعمیر ۳ گالری برفگیر در این محور صورت گرفته که امیدواریم برای زمستان سال بدون حادثهای را شاهد باشیم.
جهانی درباره محور تهران-کرج-قزوین گفت: در باند جنوبی آزادراه انجام لکهگیری و بهسازی رویه آسفالت درحال انجام است که به لحاظ ترافیک شهر کرج خواستار انجام این عملیات در شب شدیم که هماکنون عملیات تعریض و افزایش ظرفیت ترافیکی از محدوده پل کلاک تا مهرویلا درحال انجام است که امیدواریم ظرف ۱۸ ماه آینده این افزایش ظرفیت به نتیجه برسد.
او بابیان اینکه معارضین در این حوزه کمی پروژهها را با مشکل مواجه کردند، تصریح کرد: مهمترین عملیاتی که در بخش ایمنسازی داریم نصب نیوجرسی در وسط آزادراه تهران-کرج است که ۱۲ کیلومتر آن آغازشده و ۸ کیلومتر آن انجامشده که تا میدان استاندارد ادامه پیدا میکند.
جهانی تأکید کرد: ارزش ایمنسازی این محور در حدی است که در طول ۶۲ کیلومتر در محدوده کرج-قزوین کاهش چشمگیر تصادفات را شاهد بودهایم که روشنایی وسط آزادراه نیز در طول همین محور درحال احیا و بهسازی است.
او بیان کرد: برای ایمنی محور کرج-کندوان دیوار حفاظتی بهجای گاردریل به کار میرود که اگر برخوردی برای خودرو به وجود آید از سقوط خودرو جلوگیری میکند و در سنوات اخیر مشکل کمبود اعتبار بسیار جدی بوده است، زیرا با وضعیت ترافیک، رانندگی مردم و تعداد خودروها باید کاری کنیم که درصورت خطای راننده مشکلی برای او پیش نیاید.
جهانی تصریح کرد: درمجموع در این محور به ۳۵ کیلومتر دیوار حفاظتی برای جایگزینی گاردریل نیاز داریم که تاکنون ۱۲ کیلومتر آن محقق شده است و امسال پروژهها از سمت تونل کندوان آغازشده که ۳ گروه در بخشهای مختلف برای حدود ۳ کیلومتر فعالیت میکنند. حدود ۱۲ میلیاردتومان اعتبار نیاز داریم که مبلغ ناچیزی به آن اختصاص دادهشده است.
او گفت: تونل کندوان با طول هزار و ۸۹۰ متر بهعنوان یکی از طولانیترین تونلهای کشور زیر بار ترافیک است که آخرین پروژه حوزه اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان البرز است که تاکنون ۵۰ دستگاه جت فن در این تونل نصبشده و عملیات بهسازی روشنایی آن درحال انجام است. در تونل سه پست اصلی برقداریم که احیا شدند و اکنون درحال اتوماسیون کردن تونل با استفاده از نصب سنسورهای دود و دوربینهای نظارتی هستیم که با زحمات معاونت فنی تصاویر دوربینهای فنی به کرج انتقال پیدا کردند و ازآنجا داخل تونل بهصورت لحظهای رصد میشود.