◄ لزوم بازنگری در اجرای وظایف و نقشهای اصلی معاونین راهداری و حمل و نقل
درگردهمایی سراسری معاونان راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای بر لزوم بازنگری در اجرای وظایف و نقشهای اصلی معاونین راهداری و حمل و نقل جادهای استانهای سراسر کشور در راستای ارتقای بهرهوری در بخش تأکید کرد.
درگردهمایی سراسری معاونان راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای بر لزوم بازنگری در اجرای وظایف و نقشهای اصلی معاونین راهداری و حمل و نقل جادهای استانهای سراسر کشور در راستای ارتقای بهرهوری در بخش تأکید کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، مهران قربانی عضو هیات عامل و معاون حمل ونقل سازمان با اشاره به این مطلب افزود: مسئولیت سنگینی جابهجایی کالا و مسافر و نگهداری راهها برعهده این بخش میباشد.با افزایش وظایف و مسئولیتها در استانها، نقش و تعهدات مدیران و معاونین هم افزایش مییابد،که نیازمند تعریف وظایف جدید و به کارگیری نیروهای متخصص و توانمند در اجرای این وظایف است.
معاون حمل و نقل اظهار داشت:
چالشهای موجود در بخش حمل و نقل جادهای، باید به عنوان فرصتهایی نگریسته شود که نیازمند مطالعه، بررسی و ارایه راهکارهای مؤثر بوده و در صورت اجرای برنامهها، قطعاً بهرهوری در بخش، ارتقا پیدا میکند.
وی با اشاره به این که راهداران علاوه بر بازدید علائم و راهها، میبایست به مشکلات تردد وسایلنقلیه و ایمنی هم توجه داشته باشند، افزود: رسیدگی به این مشکلات و رفع عیب و نقصهای جادهای، نقش قابل توجهی در ارتقای ایمنی جادهای و کاهش سوانح جادهای دارد و موجبات رضایتمندی مردم و هموطنان را در بردارد.
تأکید معاون برنامه ریزی بر مدیریت کاهش هزینه ها
خداداد مقبلی معاون برنامه ریزی سازمان نیز در این نشست اظهار داشت: با توجه به اعتبارات اندک سال جاری ضروری است، مدیریت در نگهداری ماشین آلات راهداری، آموزش مسئولان ماشین آلات استان ها و شهرستان های زیر مجموعه و اپراتورها جهت مدیریت کاهش هزینه ها برای سرویس دهی و بهره برداری بهتراز ماشین آلات راهداری در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به اهمیت فعالیت مستمر گشت های راهداری برای کاهش هزینه های نگهداری راه ها خاطرنشان کرد: در محدوده زمانی باقی مانده تا آذر ماه، فرصت مناسبی است تا تنظیم بستر رودخانه ها انجام شود و همچنین تخریب های درواسیون و تخریب ابنیه فنی که به واسطه سیلاب ایجاد شدند، ترمیم شود که این امر نیاز به تعداد قابل توجهی ماشین آلات راهداری دارد که از سوی دفتر بحران و تجهیز ماشین آلات تأمین خواهد شد.
مقبلی با بیان این مطلب که استفاده از علم تثبیت در روسازی و زیر سازی راه ها کمک شایانی به مدیریت هزینه ها می کند، افزود: با توجه به خاک های ریزدانه رسی در کشور مشکلات زیادی در پایداری بستر پروژه های عمرانی وجود دارد که نیازمند تثبیت قبل از ساخت و ساز می باشد و ضروری است آموزش لازم به پیمانکاران و مدیران راهداری در این خصوص ارائه شود که در این خصوص سه استان به عنوان پایلوت انتخاب شده اند که مقرر است کار تثبیت خاک با حداقل ضخامت خاک با آهک و سیمان را انجام دهند .
معاون برنامه ریزی سازمان اظهار داشت: برای برقراری ارتباط بیشتر و مؤثرتر، کارگروهی متشکل از حوزه راهداری، حمل و نقل و معاونت منابع انسانی،پشتیبانی و رفاه در استان ها تشکیل خواهد شد تا مسائل و مشکلات استان ها مطرح و از سوی ستاد پیگیری لازم انجام شود.
وی با اشاره به کمبود اعتبارات در سال جاری اظهار داشت: بهره گیری از خدمات وکلا یا قضات مطلع جهت دفاع از پرونده های تصادفات و حضور مدیران حقوقی در کنار مسئولان ایمنی آگاه به مسئولان فنی در دادگاه ها می تواند از صدور احکامی که در مواردی منجر به برداشت مالی می شود، پیشگیری کند که این امر نهایت، منجر به کاهش هزینه های سازمان می شود.
براساس این گزارش در همایش سراسری معاونان راهداری سازمان در خصوص ارسال لیست ماشینآلات فعال فاقد GPS جهت برنامهریزی به منظور نصب GPS اصلاح اطلاعات در سامانه CMMS و به روزرسانی دقیق اطلاعات ماشینآلات در سامانه نظارت و کنترل لازم بر گشتهای راهداری، تشکیل کارگروه فرعی مدیریت بحران و کمیته پدافند در ادارهکل و هرستانها،تعیین کارشناس خبره آموزش دیده جهت ارائه آمار خسارتهای وارده به یرساختهای ادارهکل در حوزه مدیریت بحران و ماشین آلات مورد بحث و بررسی قرار گرفت و جهت اجرا، مصوب شده و به استان ها ابلاغ شده است.
این گزارش حاکی است در حوزه ابنیه فنی راه ها مصوب شد باتوجه به محدودیت منابع اعتباری در حوزه نگهداری ابنیه، مقرر گردید که دو برابر اعتبار ابلاغ شده به استانها از منابع استانی و یا امکانات در اختیار نسبت به ساماندهی و نگهداری ابنیه اقدام نمایند و باتوجه به اوضاع مساعد جوی نسبت به ساماندهی و دریوسیون پلهای بزرگ اقدام و گزارش آن را به طور مرتب به دفتر مرتبط ارسال نمایند.
استفاده بهینه و به هنگام از کلیه امکانات، ماشینآلات و نیروها جهت فعالیت در شبکه کریدورهای اصلی با اولویت چاله، لکهگیری در خرابیهای شدید، بکارگیری و ولویتدهی به گزینههای پیشگیرانه کمهزینه،در شبکه راههای اصلی و فرعی چاله وجود نداشته باشد،برنامهریزی جهت تشکیل تیم تخصصی چالهگیری، با نظارت دقیق و اهتمام جدی و تهیه پلان لکهگیری ،توجه جدی بر اجرای سیاستهای ابلاغی از سوی سازمان و اقدام بهموقع جهت جذب اسناد، قیر و تهاتر بانکی،بکارگیری گزینههای کمهزینه در نگهداری در راههای فرعی و روستایی با الویت (نوکرسیل و RAP (تراشه آسفالت، ...)، توجه ویژه به تدقیق آمار و اطلاعات ارسالی خصوصاً در راههای فرعی و روستایی به جهت برنامهریزی و اولویت برای پروژهها از رویکرد موارد مطرح در این اجلاس و مصوبات بود که مقرر شد برای اجرا به استانمها ابلاغ شود.