درآمد عوارض راه در سال ۹۲:۲۶۵ میلیارد تومان
تین نیوز | مدیرکل دفتر نظارت بر آزادراههای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از نرخ پیشنهادی عوارض آزادراه های دولتی خبر داد و گفت:« درآمد حاصل از اخذ عوارض در سال 92 معادل 265 میلیارد تومان بوده است.»
او با اشاره به نرخ پیشنهادی عوارض در سال 93 اظهار داشت:« طول 21 آزادراه کشور که کاربران در قبال استفاده از آن عوارضی پرداخت میکنند، 2061 کیلومتر است که 345 کیلومتر آن شامل آزادراههای دولتی و 1716 کیلومتر آن شامل آزادراههای مشارکتی میشود.»
امین شعبانی افزود:« آزادراه دولتی مانند تهران- قم با 135 کیلومتر، قدیمیترین آزادراه کشور است که بیشترین هزینه نگهداری را به خود اختصاص میدهد، در صورتی که مبلغ عوارضی در قبال استفاده از آن تنها 300 تومان است.»
مدیرکل دفتر نظارت بر آزادراههای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، با اشاره به درآمد حاصل از اخذ عوارض و هزینههای نگهداری آنها بیان داشت:« طبق آمار سازمان راهداری در سال 92، تعداد 192 میلیون و 300 هزار خودرو از عوارضیها عبور کردهاند كه مبلغ وصولی آن معادل 265 میلیارد تومان بوده است؛ از آنجا كه طبق «آییننامه مشارکت» 15 درصد از محل عوارضی آزادراهها باید صرف نگهداری شود. بر این اساس، نزدیک به 40 میلیارد تومان بابت نگهداری، خطکشی، تعویض و نصب تابلو و علائم ترافیکی در سال گذشته صرف شده است.»
وی با بیان اینکه نگهداری از آزادههای مشارکتی تحت نظارت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و بر عهده شرکت سازنده است، خاطرنشان کرد:« نگهداری از آزادراههای کرج- قزوین، قزوین- زنجان، زنجان- تبریز، قزوین- رشت، تهران- ساوه، کنارگذر شمالی مشهد و باغچه- مشهد بر عهده ادارات کل راه و شهرسازی استانهای مربوطه است.»
قرارداد با نهادهای نظامی جایگزین بخش خصوصی شده است
این در حالی است که بنا به گفته، دبیر انجمن شرکتهای سرمایهگذار در ساخت آزادراهها، وزارت راه طی چند ماه اخیر تمهیدات جدیدی برای ایجاد انگیزه در سرمایهگذاری آزادراهها نداشته است. خدایار خاشع میگوید:« نزدیک به دو سال است که به دلیل صرفه اقتصادی نداشتن ساخت آزادراه بخش خصوصی فعالیتی در این حوزه نداشته است و به نوعی از فعالیت در این حوزه حذف شده است. همچنین قراردادهایی که در این مدت بسته شده است تماما مرتبط به شرکتهای وابسته به نهادهای نظامی هستند.»
دبیر انجمن شرکتهای سرمایهگذار در ساخت آزادراهها، با اشاره به اینکه شرایط وزارت راه برای سرمایهگذاری آزادراهها تغییر نکرده است،گفت:« در حال حاضر اگر به سایت وزارت راه و شهرسازی مراجعه کنید، 50 پروژه آزادراهی آماده برای سرمایهگذاری وجود دارد، اما به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی، انگیزهای از سوی سرمایهگذاران برای همکاری دیده نمیشود.»
وی در واکنش به ادعای معاون وزیر راه، مبنی بر اینکه وزارت راه تمهیدات لازم را برای تسهیل سرمایهگذاران به کار گرفته است، گفت:« در خصوص شرایط سرمایهگذاری ،روال سابق ادامه دارد و اگر شرایط تغییر کرده است بنده از آن اطلاعی ندارم. تا آنجا كه ما ميدانيم با وضعیت درآمد آزادراهها و افزایش هزینهها در حال حاضر 1200 کیلومتر آزادراه با وجود داشتن تفاهمنامه و قرارداد از ادامه همکاری انصراف دادهاند.»
خاشع با بیان این مطلب که وزارت راه و شهرسازی انتظار دارد بخش خصوصی 100 درصد سرمایهگذاری را انجام دهد تصریح کرد:« عمل کردن به چنین خواستهای برای سرمایهگذاران غیرممکن است و با این میزان درآمدهای عوارض و هزینهها، در حد 30 تا 40 درصد قادر به سرمایهگذاری هستند و مابقی را باید دولت متقبل شود. حتی در صورتی که قراردادی به امضا برسد و بر اساس آن قرار باشد وزارت راه، درصدی را سرمایهگذاری کند آنها امکان تامین اعتبار را ندارند و شاهد این مدعا آن است که تا به امروز که در ماه مرداد هستیم، دولت حتی یک ریال پول پیمانکاران را پرداخت نکرده است.»
دبیر انجمن شرکتهای سرمایهگذار در ساخت آزادراهها با بیان این مطلب که اگر این روال ادامه داشته باشد هیچ سرمایهگذاری جدیدی از سمت بخش خصوصی در ساخت آزادراهها نخواهیم داشت افزود:« باید اعتباری از محل درآمدهای سوخت به این حوزه اختصاص یابد، اما متاسفانه تاکنون درآمدهای ناشی از افزایش قیمت سوخت به محلی که باید اختصاص نیافته است.» او با انتقاد به اخذ مالیات از سرمایهگذاران آزادراهها گفت:« با وجود اینکه طبق قانون آنها معاف از مالیات هستند و شخص مدیرکل سازمان مالیاتی کشور نامهای را بر این مبنا امضا کرده است، اما تاکنون این قانون اجرا
نشده است.»
علی نورزاد معاون وزیر راهوشهرسازی پيشتر با بیان این مطلب که وزارت راه و شهرسازی تمامی تمهیدات لازم برای تسهیل حضور سرمایه گذاران در این پروژه ها را فراهم کرده است اعلام كرده بود:« پروژههای آزادراهی چون سیرجان- بندرعباس،تبریز- مرند- بازرگان، شیراز- بوشهر، کنارگذر جنوبی تهران و اصفهان- ایزدخواست از جمله پروژههای آماده سرمایهگذاری است.» تمامی آزادراههای نام برده شده پیش از این دارای تفاهمنامه و قرارداد با بخش خصوصی بودهاند، اما با وجود اینکه حتی پروژه کنارگذر جنوبی تهران و اصفهان- ایزدخواست پیشرفت فیزیکی 20 درصدی داشت،
سرمایهگذار از ادامه همکاری انصراف داده است.
نورزاد تاكيد كرده بود هماکنون بیش از 2100 کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد و 780 کیلومتر آزادراه نیز با مشارکت بخش خصوصی در دست اجراست که 290 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اتمام آن مورد نیاز است.
نرخ پیشنهادی عوارضی آزادراه های دولتی کشور در سال 1393
نوع |
نام آزادراه |
سواری |
وانت و مینیبوس |
کامیونت |
اتوبوس و کامیون دومحور |
کامیون سه محور |
تریلی |
طول آزادراه (کیلومتر) |
مشمول قانون مشارکت |
آزادراه زنجان- تبریز |
40.000 |
75000 |
110.000 |
125000 |
165000 |
170.000 |
300 |
آزادراه قزوین- زنجان |
20.000 |
35000 |
50.000 |
50.000 |
85000 |
85000 |
189 |
|
تهران- ساوه |
15000 |
25000 |
30.000 |
40.000 |
55000 |
65000 |
115 |
|
قم- کاشان |
10.000 |
20.000 |
25000 |
35000 |
40.000 |
50.000 |
104 |
|
کاشان- نطنز- اصفهان |
20.000 |
35000 |
45000 |
55000 |
70.000 |
85000 |
160 |
|
کنارگذر غربی اصفهان |
18000 |
25000 |
33000 |
40.000 |
48000 |
65000 |
90 |
|
قزوین- رشت |
40.000 |
65000 |
90.000 |
100.000 |
120.000 |
155000 |
127 |
|
ساوه- همدان (قطعه یک) |
25000 |
30.000 |
50.000 |
60.000 |
85000 |
100.000 |
90 |
|
ساوه- سلفچگان |
15000 |
25000 |
35000 |
35000 |
50.000 |
60.000 |
70 |
|
خرمآباد- پل زال |
90.000 |
180.000 |
210.000 |
220.000 |
270.000 |
35000 |
104 |
|
تهران- پردیس |
25000 |
35000 |
50.000 |
55000 |
60.000 |
70.000 |
23 |
|
پل میانگذر دریاچه ارومیه |
30.000 |
40.000 |
65000 |
90.000 |
130.000 |
150.000 |
17 |
|
باغچه- مشهد |
10.000 |
10.000 |
15000 |
20.000 |
20.000 |
25.000 |
40 |
|
کنارگذر شمالی مشهد |
20.000 |
30.000 |
40.000 |
45000 |
55000 |
70.000 |
72 |
|
اهواز- بندر امام |
20.000 |
30.000 |
55.000 |
95.000 |
120.000 |
130.000 |
90 |
|
ساوه- همدان (قطعه 2- کربلا) |
30.000 |
50.000 |
60.000 |
100.000 |
120.000 |
150.000 |
80 |
|
پل زال- اندیمشک |
30.000 |
50.000 |
60.000 |
90.000 |
120.000 |
150.000 |
45 |
|
مجموع (میانگین نرخ عوارض یک کیلومتر آزادراه (خودرو سواری) |
458000 |
|
1716 |
|||||
ب- جدول نرخهای عوارضی پیشنهادی سال 1393 آزادراههای دولتی کشور |
||||||||
دولتی |
تهران- قم |
10.000 |
15.000 |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
135 |
تهران- کرج |
5000 |
10.000 |
15000 |
20.000 |
- |
- |
40 |
|
کرج- قزوین |
10.000 |
15000 |
20.000 |
25000 |
30.000 |
35000 |
100 |
|
بندرعباس- بندر شهید رجایی |
10.000 |
20.000 |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
45000 |
35 |
|
کمربندی جنوبی و غربی تبریز |
10.000 |
20.000 |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
45000 |
35 |
|
مجموع (میانگین نرخ عوارض یک کیلومتر آزادراه (خودرو سواری)) |
45000 |
|
345 |