بازدید سایت : ۶۹۳۳۳
اختلاف نظر معاون و مشاور وزیر راه و شهرسازی

◄ عوامل اصلی حوادثرانندگی از نظر وزارت راه و شهرسازی

◄ عوامل اصلی حوادثرانندگی از نظر وزارت راه و شهرسازی
|

تین نیوز|  طبق صحبت های اخیر مشاور امور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی رفتار رانندگی، نقش پررنگی در وقوع حوادث دارد و راهسازان نیز از ساخت جاده‌های استاندارد غفلت می کنند. اما معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیشترین نقش در ارتقا ایمنی راه‌ها و کنترل عامل انسانی در حوادث رانندگی را نحوه اعمال قانون عنوان کرده است.  

به گزارش خبرنگار تین نیوز، همواره میان مسئولان و کارشناسان ذی‌ربط در موضوع ایمنی راه‌ها اختلافات فراوانی برای شناسایی عامل دوم  تلفات ناشی از حوادث رانندگی بعد از سهم 70 درصدی عامل انسانی وجود داشته و دارد. همچنین با توجه به حوزه فعالیت این افراد، نسبت دخالت سه عامل راه، خودرو و انسان در تلفات رانندگی دستخوش فراز و فرود قرار می گیرد. اما این بار اختلاف نظر در بدنه وزارت راه و شهرسازی میان سعید معیدفر مشاور امور اچتماعی و داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی به وجود آمده است. به طوری که معیدفر بر غفلت پیمانکاران از ساخت راه‌های استاندارد اعتقاد دارد که نظارت بر آن تحت مسئولیت شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل و سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای است و در مقابل کشاورزیان اجرای سفت و سخت قانون را راهکار تاثیرگذار کاهش حوادث رانندگی و ارتقا ایمنی راه‌ها می‌داند.

در این راستا سعید معید‌فر چهارشنبه هفته گذشته در همایش هم پیمانی ایمنی با علما و روحانیون ضمن اشاره به نقش رفتار رانندگان در بروز حوادث رانندگی اظهار داشت:  راهسازان از ساخت راه‌های ایمن غافل هستند و در جامعه‌ای که مسئله ایمنی در اولویت قرار گرفته باشد، از کارگر تا مهندس راهسازی احساس مسئولیت خواهند کرد.

همچنین مشاور امور اچتماعی وزیر راه و شهرسازی افزود: آمار 17 هزار نفر کشته در حوادث رانندگی 11 ماهه کشور آثار زیانباری دارد و هر هفته حدود 320 نفر از هموطنان بر اثر حوادث رانندگی در جاده های کشور جان خود را از دست می دهند.

لازم به ذکر است، شبکه جاده ای ایران در سال 2014 شامل دو هزار و 200 کیلومتر آزادراه، 15 هزار کیلومتر بزرگراه، 22 هزار کیلومتر راه اصلی، 46 هزار کیلومتر راه فرعی، 131 هزار کیلومتر راه روستایی و در مجموع 214 هزار کیلومتر انواع راه به علاوه  35 هزار کیلومتر پل و 142 کیلومتر تونل است. همچنین از 34 هزار کیلومتر راه شریانی در کشور، 13 هزار و 700 کیلومتر شامل آزادراه ها و بزرگراه ها هستند که از این میزان پنج درصد شبکه نیاز به ساخت مجدد، 30 درصد شبکه نیازمند بهسازی، 20 درصد نیاز به مقاوم سازی و 45 درصد شبکه راه ها به راهداری معمولی احتیاج دارند.

اما در مقابل داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی با توجه به نقش اعمال قانون، تاکید دارد؛ در صورتی که پلیس امکانات، حضور و انگیزه کافی برای اعمال قانون داشته باشد بیشترین سهم در تامین ایمنی راه‌ها را خواهد داشت.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌و ‌نقل جاده‌ای معتقد است؛ با توجه به محدودیت های موجود در بودجه عمرانی کشور، تجدید به موقع خط کشی‌ها، اصلاح شیب شیروانی، تقاطع و دوربرگردان ها و کارهایی از این قبیل علی‌رغم هزینه کمتر در افزایش ایمنی راه‌ها تاثیرگذاری بسزایی دارند.

گفتنی است، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و معاونت راه روستایی به علاوه ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های کشور مسئولیت نظارت بر ساخت، نگهداری و بهره‌برداری انواع راه‌های کشور را بر عهده دارند و در صورتی که حتی پیمانکاران از ساخت جاده‌های استاندارد غفلت کنند، سازمان های مذکور مسئول جلوگیری از بروز تخلف و هرگونه کم‌کاری از سوی پیمانکاران هستند.

همچنین در آینده باید دید پیمانکاران راهسازی کشور که مدت‌ها در انتظار پرداخت مطالبات خود از جانب دولت بوده ‌اند چه واکنشی نسبت به این ادعای تازه مشاور عباس آخوندی نشان خواهند داد و مجموعه وزارت راه و شهرسازی در دفاع از این ادعا چه دلایلی را در دست دارند. 


 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدوکیلی پاسخ

    هر که را بهر کاری ساخته اند. هر سازمانی وظیقه ای دارد. عدم انجام وظیفه سازمان دیگر یا ضعف انجام آن به سازمان ما ربطی ندارد. اگر پلیس کار خود را نمی کند، وزارت راه باید کار خود را بکند. اگر وزارت راه کار خود را نمیکند، پلیس باید کار خود را بکند. اگر سازمان امداد و نجات دیر حاضر می شود، اورژانس باید وظیفه اش را درست انجام می دهد و اگر اورژانس رسیدگی مناسبی ندارد، سازمان امداد و نجات باید سریع و بموقع باشد.