◄ بهرهگیری از فناوری اینترنت اشیا در سطوح پروازی شهر فرودگاهی امام
بهرهگیری از فناوری اینترنت اشیا در سطوح پروازی شهر فرودگاهی امام برای اولین بار در ایران صورت میگیرد.
مدیرکل دفتر شهر فرودگاهی الکترونیکی شرکت شهر فرودگاهی امام، گفت: با استفاده از این فناوری امکان مدیریت برخط ناوگان سطوح پروازی و اجرای مقررات تردد بهصورت هوشمند و خودکار صورت میپذیرد و مکان، سرعت لحظهای، شتاب، میزان مسافت طی شده و اطلاعات سلامت خودرو به مرکز مدیریت اپرون مخابره شده و در صورت نقض مقررات بلافاصله اعمال قانون بهصورت هوشمند صورت میپذیرد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابط عمومی پایگاه خبری شرکت شهر فرودگاهی امامخمینی (IKACNews)، امید امینزاده با اشاره به بهرهگیری از فناوری اینترنت اشیا در سطوح پروازی فرودگاه بینالمللی امام اظهار کرد: 250 خودروی ناوگان تحت مدیریت اداره عملیات ایمنی زمینی هواپیما جهت نظارت بهتر بر قوانین عبور و مرور این وسائط نقلیه به سنسورهای هوشمند و فناوری اینترنت اشیا مجهز میشوند.
وی بابیان اینکه استفاده از فناوری اینترنت اشیا برای اولین بار برای ارتقا ایمنی در فرودگاههای ایران صورت میگیرد، گفت: بخش اول این طرح، تولید نرمافزار تخصصی مدیریت اپرون است که مشتمل بر زیرمجموعههای مدیریت ناوگان، مدیریت ایمنی اماکن، مدیریت انبار، مدیریت پارکینگ هواپیما، ثبت پروندههای الکترونیکی رانندگان و سیستم اطلاعاتی مدیریت جغرافیایی (GIS) ایرساید بوده و یکی از ماژولهای آن مبتنی بر اینترنت اشیا است.
مدیرکل دفتر شهر فرودگاهی الکترونیکی شرکت شهر فرودگاهی امامخمینی، ادامه داد: بخش دیگر این طرح سختافزاری است که با نصب سنسورهای هوشمند و متصل به یکدیگر روی خودرو از طریق یک شبکه خصوصی APN که اپراتور تلفن همراه در اختیار ما میگذارد، میسر میشود.
امینزاده تصریح کرد: با استفاده از این فناوری موقعیت دقیق خودرو در هرلحظه و اطلاعاتی مانند سرعت، شتاب، میزان مسافت طی شده، مدتزمان روشن یا خاموش بودن و توقف خودرو به مرکز اطلاعاتی و نرمافزار هوشمند مدیریت اپرون مخابره میشود.
وی بابیان اینکه در فاز اول این طرح 70 خودرو مجهز به سنسورهای IOT خواهند شد، گفت: این سنسورها با ECU خودرو یکپارچه میشوند و اطلاعاتی از قبیل سلامت خودرو و مصرف سوخت را به سامانه ارسال میکنند.
مدیرکل دفتر شهر فرودگاهی الکترونیکی شرکت شهر فرودگاهی امام، افزود: امکان تعریف محدوده مجاز تردد خودرو (Geo Fence) از دیگر ویژگیهای این طرح است که اگر خودرو به هر دلیلی از محدوده جغرافیایی تعریفشده خارج شود، امکان روشن شدن مجدد آن بدون اجازه از مرکز وجود ندارد.
امینزاده با اشاره به امکان هوشمندسازی صدور گواهینامه تردد در سطوح پروازی گفت: در طرح بهرهگیری از اینترنت اشیا، سنسورهای نصبشده به دستگاهی متصل میشوند که تنها در صورتی اجازه روشن شدن خودرو را میدهد که راننده دارای گواهینامه معتبر باشد و اگر تخلفی از سوی راننده اتفاق بیفتد که منجر به ابطال گواهینامه شود، خودرو روشن نمیشود.
وی ادامه داد: مدیریت حوادث و امکان تشخیص علت وقوع تصادف در سطوح پروازی از دیگر ویژگیهای این طرح است که با نمایش کروکی و سرعت و شدت لحظه برخورد در نرمافزار میسر میشود.
امینزاده خاطرنشان کرد: ظرف یک ماه آینده نصب سنسورها روی خودروهای ناوگان ایمنی زمینی هواپیما فرودگاه بینالمللی امام، انجام میشود و امیدواریم تا پایان پاییز بتوانیم از نرمافزار تخصصی مدیریت اپرون بهرهبرداری کنیم.