صف های طولانی برای دریافت گازوئیل
وضعیت فعلی توزیع، جایگاه ها را زیانده کرده است.
سخنگوی صنف جایگاهداران کشور گفت: در همه استان ها خصوصا استان های مرزی و نزدیک به مرز، شاهد صف های طولانی برای دریافت گازوئیل در مقابل جایگاه ها هستیم که مشکلات زیادی به همراه دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، رضا نواز درباره وضعیت توزیع گازوئیل در کشور اظهار داشت: علیرغم تلاش های فراوان در توزیع دقیق گازوئیل، متاسفانه ضعف در سامانه ها، وجود خودروهای فرسوده، تاخیر در اجرای قوانین و عدم توجه به رعایت عدالت، موجب شده در توزیع گازوئیل هم دولت، هم جایگاه های سوخت و هم مصرف کننده ناراضی باشند و از این حیث زیان انباشته جایگاه ها بسیار بالاست.
سیاست های غیرقیمتی جواب نمی دهد
نواز افزود: با توجه به قیمت پایین و ثبات قیمتی فرآورده های نفتی خصوصا در بخش گازوئیل، سیاست دولت ها همواره به کنترل و نظارت بیشتر در مورد تولید و توزیع این فراورده بوده است ولی متاسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت های لازم جهت نظارت هدفمند به طوری که مصرف کننده واقعی با مشکل مواجه نشود؛ شاهد اجرای طرح های سلبی و محدودیت آفرین بودیم که هرچند موجب کاهش میزان توزیع گازوئیل شده است ولی آسیب های فراوانی به بخش خصوصی در توزیع و مصرف وارد کرده است. باید بپذیریم اجرای سیاست های غیرقیمتی در بخش سوخت حمل و نقل به حد اعلی انجام شده است و ادامه این سیاست ها موجب افزایش نارضایتی می شود.
صف های طولانی برای دریافت گازوئیل
سخنگوی صنف جایگاهداران کشور گفت: در همه استان ها خصوصا استان های مرزی و نزدیک به مرز شاهد صف های طولانی برای دریافت گازوئیل در مقابل جایگاه ها هستیم که مشکلات زیادی به همراه دارد، از زیان جایگاه های سوخت تا افزایش ساعات انتظار خودروهای گازوئیل سوز برای دریافت این فرآورده که منجر به افزایش کرایه حمل و قطعا بهای تمام شده کالا و خدمات است.
تاخیر در شارژ سهمیه ها
وی بیان داشت: اجرای طرح های مختلف، از قبیل منطقه ای کردن سهمیه برداشت خودروهای سنگین در جایگاه ها، رشد تبعیض در اجرای طرح کدینگ، کاهش ارسال گازوئیل به جایگاه ها که موجب شده امکان توزیع گازوئیل به صورت شبانه روزی وجود نداشته باشد و خودروها مجبور به مراجعه به جایگاه های مختلف یا توقف در مقابل یک جایگاه و انتظار برای رسیدن گازوئیل باشند تا بتوانند سوختگیری کنند، کاهش میزان تخصیص سهمیه به ناوگان یا تاخیر در شارژ این سهمیه ها، عدم اجرای دقیق و کامل طرح پیمایش پس از ۵ سال تاخیر و عدم امکان توزیع مکفی گازوئیل به نرخ آزاد و وجود حداقلی کارت آزاد گازوئیل در تعداد اندکی از جایگاه ها که با محدودیت های زیادی همراه است و اجرای برخی طرح ها در برخی استان ها منجر به رقابت منفی شده است و شاهد مشکلات و اعتراضات زیادی در این خصوص هستیم.
عامل اصلی قاچاق گازوئیل چیست؟
نواز تاکید کرد: ما معتقدیم عمده انحراف گازوئیل و یا قاچاق آن از جایگاه ها نیست و آمار و ارقام هم این را می گوید، بنابراین طرح های سلبی در این بخش فقط موجب می شود جایگاه ها و مصرف کننده واقعی با مشکل مواجه شوند. مسئولان تصمیم ساز باید بدانند راحت ترین روش ها لزوما بهترین روش ها نیستند و این رویکرد فقط پاک کردن صورت مساله است. بررسی دقیق تر نشان می دهد که ایجاد محدودیت های کلی و غیرهدفمند تاثیری در انحراف سوخت ندارد بلکه عمده آسیب را متوجه مصرف کننده می کند. هم اکنون بیش از ۶۰ میلیون لیتر گازوئیل در بخش حمل و نقل جاده ای توزیع می شود ولی اکثر خودروهای سنگین از وضعیت فعلی راضی نیستند. هرچند تلاش های دولت در افزایش تولید این فراورده طی سه سال گذشته یک نوع رکورد محسوب می شود.
استهلاک در بخش گازوئیل جایگاه ها
وی بیان داشت: مشکل مهم تر جایگاه های سوخت، حق العمل توزیع گازوئیل است که بسیار کمتر از بنزین است و عدم یکسان شدن این حق العمل موجب زیانده شدن جایگاه های توزیع کننده این فراورده شده است، به طوری که محاسبات نشان می دهد میزان استهلاک در بخش گازوئیل جایگاه ها بیشتر است و عدم امکان توزیع گازوئیل برای همه جایگاه ها در طول شبانه روز و تعطیلی های ساعتی در طول روز موجب زیان بیشتر شده است، البته در طی چند سال گذشته با تلاش این تشکل صنفی کشوری و کمک مسئولان شاهد افزایش بیشتر حق العمل گازوئیل بودیم ولی کافی نیست. از طرفی مسئولان شرکت های تابعه وزارت نفت از کارکنان جایگاه ها انتظار دارند که به عنوان ضابط و کاشف عمل کنند و همه چیز را در روند توزیع کنترل کنند و اگر چنین نکنند با جرایم در تعزیرات روبرو می شوند این درحالی است که به لحاظ قانونی، فنی و شرعی چنین فعلی از سوی مالکان یا پرسنل جایگاه ها امکان پذیر نیست و در تلاش برای حل این معضل هستیم.
شارژ سهمیه ها اساس بارنامه های برخط به کجا رسید؟
سخنگوی صنف جایگاهداران کشور در مورد بارنامه های برخط نیز گفت: طی چند سال اخیر تلاش های خوبی جهت هدفمند شدن توزیع و رعایت عدالت شده است ولی هنوز این اقدامات به بار ننشسته است. اخیرا تلاشی برای شارژ سهمیه گازوئیل خودروهای سنگین بر اساس بارنامه های برخط شده است که توزیع در جایگاه های مسیر بارنامه انجام می شود و ظاهرا اقدام مناسبی محسوب می شود و مشکل بارنامه های صوری را حل خواهد کرد ولی باید منتظر بود و دید که آیا مجددا تبعیض و رقابت منفی را موجب میشود یا خیر. باید دقت بیشتری شود چرا که بدنه توزیع سوخت تحمل مدل آزمون خطا و اجرای طرح های بیشتر را ندارد.
سپاس از تین نیوز ,, بابت انتشار نقطه نظرات مستند و بسیار متین این مقام آگاه , که از خواندنش بهره ها بردیم ,,,,,,, دولت در معادله عظیم تهیه و توزیع سوخت جهت حمل و نقل
چنان سیاستهای انقباضی سخت گیرانه ایی رو اعمال کرده که ماحصل اون نتایج برعکسی همچون ,,, کمبود سوخت ,,, صف طویل و نارضایتی عمومی رانندگان شده .
یعنی عملا پا بر خرخره ناوگان گذاشته ,, به نحوی که نوعی اضطراب و نگرانی عمومی رو به تزاید در این زمینه شکل گرفته که بالاخره سرنوشت سوخت ناوگان در این مملکت به کدام سمت میخواد بره .
جاییکه هر از مدتی , باز به ناگاه , روشی جدید و سخت گیرانه برای مدیریت تخصیص سوخت ناوگان از اتاق فکر مسوولین یا کارگروه مربوطه بیرون میآد و با افزوده شدن به مصوبات قبلی ,, محدودیت شدیدتری در عمل برای رانندگان ایجاد میکنه .,,,,,,,, ابهام و پیچیدگی در اینباره بحدی رسیده که با وارد کردن کارت سوخت در جایگاه , کامیوندار ناخودآگاه ,,, خدایا پناه , در دلش جاری میشه !
در نقطه مقابل , برای ناوگان درمانده در راه بعلت کمبود گازوییل , هیچ گونه چاره اندیشی از سوی همین اتاق های فکر انجام نشده . و راننده ناگزیر به تقاضای سوخت و انتظار بخشش و ترحم از همکاران روی میآره که با کرامت و جایگاه این شغل منافات داره . در حالیکه پایان سهمیه نباید به منزله توقف ناوگان و آواره گی دارنده اش باشه ,,,, بلکه یک برنامه مدون در همین زمینه بر اساس کارت سوخت پیاده سازی بشه و راننده با وارد کردن کدهای خاص , در کارتخوان جایگاه , تقاضای سوخت ترمیمی با نرخ چندین برابر کنه .
یعنی افزایش پلکانی نرخ سوخت نسبت به وضعیتی که ناوگان در اون حالت قرار میگیره , و فراخوان نصب سامانه ایی همانند سیپاد , برای راستی آزمایی ,,,
عرض بنده اینه که بهرحال نوعی آرامش و تعادل روانی در این حوزه چاره اندیشی بشه , مبنی بر اینکه ناوگان تحت هیچ شرایطی از این ناحیه درمانده و بلاتکلیف و متوقف نخواهد شد .
اما بر عکس و در نقطه مقابل ,, ما شاهد پیاده سازی و پایلوت کردن طرح بارنامه برخط هستیم . که از قراین معلوم خلاصه اش این میشه :
از این به بعد گازوییل فقط تا مقصد ،، بعد از آن یا بارنامه مجدد یا خود دانی !!
و با عنایت به اینکه بیشتر مسیرها بصورت یکسر خالی طی میشه , برگشت یا تغییر مسیر ناوگان با اجرای این طرح به اشکال اساسی خواهد خورد .
یعنی زمینگیر کردن ناوگان به قیمت جلوگیری از انحراف یا مهاجرت سوخت !
>