بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

سه حلقه چاه سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی تکمیل شد

سه حلقه چاه سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی بازسازی و تکمیل شده و بزودی گاز تولیدی آنها به پالایشگاه فاز ۱۳ منتقل خواهد شد.

سه حلقه چاه سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی تکمیل شد
تین نیوز

معاون طرح های توسعه ای شرکت نفت و گاز پارس گفت: سه حلقه چاه سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی بازسازی و تکمیل شده و بزودی گاز تولیدی آنها به پالایشگاه فاز ۱۳ منتقل خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سید محی الدین جعفری اظهار کرد: مهم ترین برنامه شرکت نفت و گاز پارس در سالجاری در بخش طرح های توسعه ای راه اندازی و به تولید رساندن سکو ۱۳ ای پارس جنوبی است.

جعفری افزود: این سکو در سال ۹۴ به دلیل تصادم و برخورد یک شناور سنگاپوری، جکت و تعدادی از چاه های آن آسیب دیدند که افزون بر ساخت جکت جدید سه حلقه از مجموع هفت حلقه چاه این سکو در اقدامی منحصر به فرد با استفاده از دانش متخصصان داخلی بهسازی و بازسازی چاه های حفاری شده اقدام شد.
جعفری یادآور شد: تا نیمه نخست امسال پنج کیلومترخط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی تعویض خواهد شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن حفاری و تکمیل تعدادی حلقه چاه در فاز ۱۱ بی پیگیری خواهد شد که منجر به افزایش تولید به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب می شود.

وی ادامه داد: همچنین با ساخت جکت میدان گازی بلال تا پاییز امسال جکت یادشده نصب خواهد شد و سپس حفاری ها آغاز می شود.

جعفری اضافه کرد : جکت سکوی فاز ۱۱ ای پارس جنوبی توسط شرکت صنعتی ایران صدرا در حال ساخت است و در پاییز امسال نسبت به نصب جکت اقدام می شود.

وی گفت: پایان امسال نیز نسبت به اتمام ساخت جکت فرزاد و نصب آن در بهمن ماه در میدان مشترک فرزاد اقدام خواهد شد و حفاری در جکت میدان بلال ، فاز ۱۱ ای و فرزاد آغاز خواهد شد.

جعفری افزود: ۷۰ درصد تولید گاز کشور توسط شرکت نفت و گاز پارس انجام می شود و با اجرای طرح های توسعه ای جدید و تکمیل طرح های توسعه ای قدیم سالانه نسبت به افزایش تولید گاز اقدام می کند.

وی یادآور شد: به تولید رساندن آخرین بلوک طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی به عنوان بلوک فاز ۱۱ در سال گذشته از مهم ترین دستاوردهای شرکت نفت و گاز پارس در اجرای طرح های توسعه ای است.

معاون طرح های توسعه ای شرکت نفت و گاز پارس گفت: با وجود قراردادهای مختلف با خارجی ها در ۲۰ سال گذشته از جمله شرکت توتال، هرگز اقدام مهمی در اجرای این بلوک گازی که در لایه مرزی ایران با قطر قرار داشت، انجام نشد.

جعفری ادامه داد: با تصمیم شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت، به دلیل عقب نشینی شرکت های خارجی و بدعهدی آنها مقرر شد اجرای توسعه این طرح به شرکت های داخلی سپرده شود که به منظور جلو افتادن در تولید این میدان گازی، یکی از سکوهای تولیدی که در موقعیت ۱۲ سی قرار داشت و از لحاظ اقتصادی تولید از آن سکو چندان توجیه نداشت، جابه جا و روی موقعیت جکت ۱۱ بی قرار گرفت.

وی افزود: با این اقدام و استفاده از یک سکوی تولیدی، از صرف زمان چهار سال ساخت برای یک سکو جلوگیری و یک نوع جلو افتادگی رخ داد و از لحاظ ارزی نیز ۶۰۰ میلیون دلار ارزش اقتصادی این کار بود که باز صرفه جویی شد.

جعفری تصریح کرد: با قرارگیری این سکوی گازی روی موقعیت فاز ۱۱ از طریق سه حلقه چاه به تولید رسید و توسط رئیس جمهور شهید به بهره برداری رسید و تا پایان سال ۱۴۰۲ با حفر پنج چاه، میزان تولید از فاز ۱۱ به ۱۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت.

وی گفت: پارسال خط لوله جدید دریایی فاز ۱۶ بهره برداری شد و انتقال گاز از ۲۰ به ۲۸ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت.

معاون طرح های توسعه ای شرکت نفت و گاز پارس یادآور شد: با احتساب ۱۰ میلیون گاز تولیدی از فاز ۱۱ ، پارال ۱۸ میلیون متر مکعب گاز بیشتر تولید شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.