بازدید سایت : ۴۷۶۵۶

هزینه تامین سوخت پایدار کشور، ۲ برابر بودجه سالیانه/ لزوم اصلاح ساختاری حکمرانی انرژی

طبق آخرین آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، روزانه ۲۶۳ میلیون لیتر سوخت در کشور تامین و توزیع می شود که ارزش دلاری این میزان سوخت سالیانه برابر با ۶۷ میلیارد دلار و به عبارتی ۲ برابر بودجه سالیانه کشور است.

هزینه تامین سوخت پایدار کشور، ۲ برابر بودجه سالیانه/ لزوم اصلاح ساختاری حکمرانی انرژی
تین نیوز |

طبق آخرین آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، روزانه ۲۶۳ میلیون لیتر سوخت در کشور تامین و توزیع می شود که ارزش دلاری این میزان سوخت سالیانه برابر با ۶۷ میلیارد دلار و به عبارتی ۲ برابر بودجه سالیانه کشور است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، در سال ۱۴۰۲ روزانه ۲ میلیون و ۲۸۵ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در ۱۰ پالایشگاه کشور تحویل داده شد. این پالایشگاه ها وظیفه تامین روزانه ۲۶۳ میلیون لیتر سوخت را طبق آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بر عهده داشتند. به این موضوع باید افزود که دست کم چهار میلیون لیتر سوخت هواپیما در ۵۰ فرودگاه نیز به صورت کامل تامین شد.

برای اینکه بخواهیم ارزش این محصولات را به دست بیاوریم، فرض کنید هر لیتر فرآورده برابر با ۷۰ سنت در نظر گرفته شود، روزانه ۱۸۴ میلیون دلار که با دلار ۶۰ هزار تومانی برابر با ۱۱ هزار میلیارد تومان، خرج تامین سوخت پایدار کشور می شود. این عدد در سال برابر با ۴۰۲۹ هزار میلیارد تومان یا ۶۷ میلیارد دلار می شود. به عبارتی این عدد برابر با ۲ برابر بودجه کل کشور است. یعنی سالیانه به اندازه ۲ برابر بودجه کلی کشور صرف تامین سوخت پایدار کشور می شود. در صورتی که روند مصرف سوخت در کشور بیانگر این است که بخش اعظمی از سوخت کشور هدر می رود. چنانچه «جلیل سالاری» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: به دلیل مصرف بالای خودروها در کشور، روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین و ۶۰ میلیون لیتر گازوئیل هدر می رود.

از این رو لزوم توجه به بهینه سازی مصرف سوخت بر کسی پوشیده نیست. در همین راستا حبیب الله ظفریان مدیرکل دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش های مجلس درباره آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل در کشور گفت: بر اساس آخرین آمار، میزان تولید انرژی اولیه کشور حدود ۹ میلیون بشکه معادل نفت خام در روز است که پس از کسر صادرات، تزریق و هدررفت به همراه برخی مصارف داخلی واحدها در فرایند عرضه، در نهایت فقط ۴.۴ میلیون بشکه معادل نفت خام به مصرف نهایی می رسد.

ظفریان اظهار داشت: با وجود داشتن بزرگترین ذخایر نفت و گاز متعارف دنیا، کشور با ناترازی در عرضه و تقاضای انرژی به ویژه در مورد گاز طبیعی، بنزین و گازوئیل روبه رو شده است. با وجود تلاش های قابل توجه دولت برای بهبود این وضعیت، میزان ناترازی انرژی در حال گسترش بوده و در حال حاضر متوسط ناترازی سالیانه گاز کشور حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب در روز و حداکثر میزان ناترازی در فصل سرد معادل ۳۱۵ میلیون مترمکعب در روز است.

وی بیان داشت: در مورد بنزین و گازوئیل نیز با وجود ایجاد مازاد عرضه بنزین در کشور پس از بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس و ثبت رکورد صادرات بنزین به میزان سه میلیارد دلار در سال، در سال ۱۴۰۲ حداکثر ناترازی به بیش از ۱۵ میلیون لیتر در روز رسیده که برای تامین نیاز داخل، اقدام به واردات و خرید محصولات مرتبط از واحدهای داخلی به میزان چهار میلیارد دلار شده است. این رقم در قانون بودجه سال ۱۴۰۳، معادل ۱۴۰ همت پیش بینی است.

بنابراین بر اساس اطلاعات وارده، یکی از اولویت های دولت چهاردهم باید در بهینه سازی و اصلاح ساختاری حکمرانی انرژی کشور باشد و در این مسیر با اتکا به توان متخصصان داخلی و تصمیم گیری بتواند، این روند را اصلاح کند و موجب جلوگیری از هدر رفت انرژی در کشور باشند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمدی پاسخ

    حل مشکل آلودگی، خشکسالی و تورم و ناترازی سوخت و انرژی و پایین بودن حقوقها
    متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
    از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل:
    این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: 1- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. 2- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
    به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- حل مشکل مصرف بالا و غیر بهینه و ناترازی سوخت 2- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 3- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی (افزایش بارندگی پس از هر دوره کاهش رفت و آمد و مصرف سوخت ، مثلا سال 98 و 99 و عید نوروز سالهای گذشته استان تهران یکی از نشانه های این موضوع است) و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود 4-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و جایگزینی خودروهای فرسوده و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 5- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
    در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
    همچنین بازه تغییر قیمت ها روزانه یا هفتگی درصد مشخصی میباشد و می‌تواند به آرامی به تعادل برسند، بنابراین جهش قیمتی نخواهیم داشت و حساسیت چندانی ایجاد نمی کند.
    در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
    باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
    البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.
    کیفیت خودروها چقدر تاثیر دارد
    کیفیت خودروهای داخلی در کشور ما پایینتر است و بیشتر افراد آنرا علت اصلی مصرف بالای بنزین میدانند.
    - اما این پرسشها مطرح است که علت ناترازی گاز و برق چیست؟ آن هم مقصر خودروسازان است؟
    - آیا خودروهای خارجی موجود در ایران ( مثلا مزدا ، هیوندا و خودروهای چینی) هم مصرف پایینی دارند؟
    بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست
    درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و...)
    اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین حدود 10 لیتر است
    مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو کپچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همین شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیابانهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیزحدود 10 میباشد، اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است
    علت اصلی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و علت ترافیک.....
    حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت.
    همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و و قیمت دستوری انرژی ، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه بالا برای مصرف بیشتر دارند
    علت اصلی ترافیک، مصرف بالای انرژی و سوخت و در نتیجه آلودگی هوا و خشکسالی، قیمت دستوری آن است که باعث شده هیچکس انگیزه ای اقتصادی برای صرفه جویی و مصرف بهینه نداشته باشد، راه حل آن: پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند