بازدید سایت : ۸۳۱۳۷
رئیس اتحادیه های انجمن‌های علمی انرژی ایران در گفتگو با تین نیوز عنوان کرد:

◄ سهم 0.6 درصدی انرژی های تجدید پذیر از کل انرژی مصرفی کشور

استاد تمام دانشگاه شریف و رئیس اتحادیه های انجمن‌های علمی انرژی ایران، گفت: کشور ایران دارای منابع انرژی تجدیدپذیر زیادی است که باید از آنها استفاده شود

سهم 0.6 درصدی انرژی های تجدید پذیر از کل انرژی مصرفی کشور
تین نیوز |

استاد تمام دانشگاه شریف و رئیس اتحادیه های انجمن های علمی انرژی ایران، گفت: کشور ایران دارای منابع انرژی تجدید پذیر زیادی است که باید از آنها استفاده شود

هاشم اورعی، استاد تمام دانشگاه شریف و رئیس اتحادیه های انجمن های علمی انرژی ایران در گفتگو با تین تیوز با بیان اینکه در ایران منابع عظیم انرژی تجدیدپذیر در کشور وجود دارد گفت: نفت و گاز و منابع طبیعی در کشور ما به وفور یافت می شود.

او افزود: ۹درصد منابع نفت و ۱۷درصد منابع گاز و تنها یک درصد جمعیت جهان را دارا هستیم. در نتیجه منابع فسیلی قابل توجهی داریم و این امر باعث نمی شود که ما این استنباط را داشته باشیم که منحصرا نفت و گاز اختیار داریم که جزو منابع زیر زمینی هستند.

در بهره برداری از انرژی باد جهت تولید برق عقب افتاده ایم

استاد تمام دانشگاه شریف و رئیس اتحادیه های انجمن های علمی انرژی ایران، گفت: پروردگار موهبت های بسیار زیادی از انرژی های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید در اختیار ما قرار داده است مانند انرژی خورشیدی که بخش اعظمی از مناطق مرکزی و جنوب شرقی کشور از انرژی قابل توجه خورشید برخوردار است  و ثابت شده است  که گرم ترین مکان جهان در منطقه ایی به نام ریگ سوخته قرار دارد.

اورعی ادامه داد: در مقایسه با آلمان به مراتب وضعیت بهتری از نظر تابش خورشید دارا هستیم اما آلمان نیمی از برق مصرفی خود را از انرژی خورشیدی و بادی تامین می کند.

وی افزود: کشور در مناطق بزرگی از سرعت متوسط باد بسیار بالایی برخوردار است که برای استفاده از انرژی بادی بسیار می تواند حائز اهمیت باشد، ایرانیان اولین مردمان جهان بوده اند که از انرژی باد بهره برده اند اما اکنون در بهره برداری از انرژی باد جهت تولید برق عقب افتاده ایم.

نفت و گاز صنعت گذشته است

استاد تمام دانشگاه شریف و رئیس اتحادیه های انجمن های علمی انرژی ایران، گفت: از مناطقی که دارای سرعت باد بالا در کشور هستند می توان از خواف و نشتیفان در شرق استان خراسان رضوی، میل نادر در سیستان و بلوچستان و در شمال غرب کشور مابین استان های البرز، گیلان و قزوین نام برد که درحال حاضر نیروگاه نیز احداث شده است.

اورعی افزود: در استان گیلان نیروگاه منجیل، درآذربایجان غربی و در مناطق متعددی از کشور دارای منابع انرژی بادی زیادی هستیم که تاکنون از بسیاری از این مناطق بهره برداری نکرده ایم.

وی ادامه داد: نفت و گاز صنعت گذشته است و باید به صنعت آینده که انرژی تجدیدپذیر است با برنامه ریزی صحیح و سرمایه گذاری لازم بیندیشیم.

در کشور تمام وابستگی به نفت و گاز است

استاد تمام دانشگاه شریف و رئیس اتحادیه های انجمن های علمی انرژی ایران، گفت: در یک الی دو دهه اخیر جهان در حال کاهش وابستگی به نفت و گاز بوده و با سرعت به سمت توسعه منابع تجدیدپذیر پیش می رود اما درکشور ما تمام وابستگی به نفت و گاز است.

اورعی ادامه داد: بسیاری از کشورها در تابستان امسال بیش از 50% برق مصرفی خود را از انرژی خورشیدی و باد تامین کرده و برای نخستین بار در تابستان امسال تولید برق از باد بیشتر از گاز شد.

وی افزود: بنا بر آمار وزارت نیرو در تیرماه سال جاری کل سهم انرژی تجدیدپذیر از برق تولیدی کشور 0.6 درصد بوده است.

انرژی تجدیدپذیر یک فرصت است

استاد تمام دانشگاه شریف و رئیس اتحادیه های انجمن های علمی انرژی ایران، گفت: باید مانند تمام دنیا از انرژی تجدیدپذیر به عنوان یک فرصت استفاده شود در حال حاضر بسیاری از کشورها درآمریکای شمالی، اروپای غربی، برزیل، کلمبیا، مراکش، مصر، امارات متحده عربی و عربستان در حال تلاش برای ایجاد صنعت انرژی تجدیدپذیر هستند که باعث رشد اشتغال برای جوانان و اقتصاد می شود.

اورعی ادامه داد: منابع مورد استفاده در حوزه انرژی بادی، زمین، توربین بادی، که شامل یک دکل بلند، پره، ژنراتور، ترانسفورماتور و کابل کشی و ...  است را شامل می شود.

وی با بیان اینکه بیش از ده کشور در زمینه ساخت توربین بادی فعالیت دارند، گفت: کشورهایی مانند چین، آمریکا، اسپانیا، آلمان و هندوستان کشورهای پیشروی این تکنولوژی هستند.

کشورهای زیادی اکثر برق مصرفی خود را از منابع تجدیدپذیر تامین کرده اند

استاد تمام دانشگاه شریف و رئیس اتحادیه های انجمن های علمی انرژی ایران، گفت: با برنامه ریزی صحیح در کشور می توان در طی ده سال آتی از این صنعت استفاده کرد با شرطی که وزارت نیرو خرید سالی پنج هزار مگاوات توربین بادی را تضمین کند 90 درصد تجهیزات مزارع بادی در کشور قابل ساخت است.

اورعی در ادامه گفت: دانمارک ۶۵ درصد از کل برق مصرفی خود را از نیروگاه های بادی تامین می کند و در تابستان امسال کشورهایی مانند پرتغال، اسپانیا و آلمان بیش از 50% مصرف برقشان را از انرژی بادی و خورشیدی تامین کردند انگلستان نیز در تابستان امسال حدودا  27 درصد از کل  مصرف برقش را از انرژی بادی تامین کرده است،

وی افزود: در ده سال گذشته با انجمن انرژی بادی ترکیه همکاری داشتیم و قصدمان این بود که از تجربه یکدیگر استفاده کنیم اما امروز شاهد هستیم که ترکیه 12 هزار مگاوات نیروگاه بادی نصب کرده است و کشور ما ۳۰۰ مگاوات.

انرژی خورشیدی

استاد تمام دانشگاه شریف و رئیس اتحادیه های انجمن های علمی انرژی ایران، گفت: از اجزای بهره برداری انرژی خورشیدی می توان به پنل های خورشیدی، استراکچر و تجهیزات الکترونیک که شامل اینورتر و .... می شود اشاره کرد.

اورعی با بیان اینکه تولید پانل در انرژی خورشیدی سرمایه گذاری بالایی را طلب می کند، گفت: در صورتی که  تقاضای کافی برای ده سال آتی وجود داشته باشد در تولید تمام بخش های نیروگاه خورشیدی خودکفا هستیم.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در بخش انرژی فسیلی مانند گاز و نفت به شدت رو به کاهش و در بخش بادی و خورشیدی رو به افزایش است.

در آینده، جهان جرایمی برای استفاده از سوخت های فسیلی تعیین خواهد کرد

استاد تمام دانشگاه شریف و رئیس اتحادیه های انجمن های علمی انرژی ایران، گفت: درکنفرانس اقلیمی دبی که اواخر سال گذشته میلادی برگزار و اعلام شد که تا سال ۲۰۳۰ میزان بهره برداری از منابع تجدیدپذیر سه برابر حال حاضر افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس انجمن انرژی ایران، گفت: مهم ترین انگیزه که کشورها به سمت منابع تجدیدپذیر حرکت می کنند تغیرات اقلیمی و گرمایش زمین است طی کنفرانس اقلیمی پاریس درسال ۲۰۱۵ کشورهای جهان تعهد کردند که تا پایان قرن میلادی جاری که سال 2100 است متوسط افزایش دما در جهان بیش از 1.5 درجه سانتیگراد افزایش پیدا نکند.

وی ادامه داد: برخلاف این تعهد از سال ۲۰۱۵ تا کنون 1.3 دهم درجه دمای جهان افزایش پیدا کرده است و در آینده جهان جرایمی برای استفاده از سوخت های فسیلی تعیین خواهد کرد.

در تمام بخش های انرژی دچار کمبود هستیم

استاد دانشگاه شریف با بیان اینکه پیش از اعطای تسهیلات توسط دولت باید مسئولیت مردم برای حفظ کره زمین مورد توجه قرار گیرد، گفت: در حوزه اقتصادی، نرخ برق خانگی معمولا از هزینه یک ساندویچ کمتر می شود.

اروعی ادامه داد: سیاست های قیمت گذاری در کشور ما اشتباه انجام شده و به لحاظ اقتصادی توجیه پذیر نیست که از پنل خورشیدی در منزل استفاده شود.

او تاکید کرد: در تمام بخش های انرژی دچار کمبود هستیم به عنوان نمونه مشکلاتی که در مورد بنزین وجود دارد، در فصل زمستان با مشکل گاز و در تابستان کمبود برق برای کشور مشکل ایجاد می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.